برترین منطقه ها کاشت نهال زردآلو،آلو و بادام در ایران

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، منطقه ها و استان­ های ساحلی شمال کشور که دارای شرجی و رطوبت نسبی بالا در هوا هستند نمی ­توانند موجب عملکرد خوب بادام گردد، هر چند احتیاج سرمایی این درختان در زمستان این برترین منطقه ها برای کاشت نهال بادام تامین می گردد.

برترین منطقه ها کاشت نهال زردآلو،آلو و بادام در ایران

وبلاگ ساعت گلورایا: شاید شما باغداری باشید که در یک منطقه گرمسیر، سردسیر و یا منطقه ای با آب و هوای معتدل قصد احداث باغ داشته باشید و با توجه به سود بخش بودن باغ زردآلو، آلو و بادام دوست داشته باشید یکی از این انواع درختان میوه را در باغ خود و به صورت هکتاری و وسیع بکارید، در اینجا این سوال برای شما مطرح می­ گردد که آیا منطقه­ ما برای کاشت این درختان میوه مناسب است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید یکسری فاکتورهای مهم مانند شرایط آب و هوایی، اندازه بارندگی و اندازه دسترسی به منابع آبی و همینطور خاک آنالیز گردد تا بدانید آیا منطقه شما می­تواند بازدهی خوبی در کاشت بادام، زردآلو و یا آلو داشته باشد؟ در این خبرنامه شرایط مهم در مناسب بودن یک منطقه برای کاشت این سه درخت میوه را آنالیز می­ کنیم.

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال بادام

بادام درخت میوه­ای پربار و پر خاصیت است و با چشمان خود دیده­ایم که در هر استانی که وارد شویم این درختان پر ثمر و مفید را می­ بینیم، جالب است بدانید بادام خود را با هر شرایط آب و هوایی سازگار می­ کند تنها نکته ای که در خصوص مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای کاشت بادام باید به آن توجه داشته باشید تامین احتیاج سرمایه این درختان برای شکوفایی است.

درخت بادام یک درخت میوه­ معتدله بوده و برای باز شدن جوانه ­های خود در بهار احتیاج به سرما در زمستان دارد، احتیاج سرمایی بین ارقام مختلف متفاوت بوده و شما می­ توانید احتیاج سرمایی ارقام مختلف بادام را با مراجعه به وبسایت نهالستان تخصصی فروش نهال بادام مانند پالیز نهال مطالعه کنید.

با توجه به ضرورت تامین احتیاج سرمایی درختان بادام این درختان به ندرت می ­توانند در شرایط آب و هوایی بسیار گرم در منطقه ها جنوبی باردهی داشته باشند، اما در سایر منطقه ها گرمسیر مانند منطقه ها گرمسیر کویری و استان­های مرکزی کشور که در زمستان احتیاج سرمایی این درختان تامین می­ گردد قابلیت کاشت دارند.

در منطقه ها سردسیر شمال و شمال غرب کشور نیز می­ توان درخت بادام را کاشت اما باید دقت داشته باشید که رطوبت نسبی هوا باید در منطقه پایین باشد، منطقه ها و استان­های ساخلی شمال کشور که دارای شرجی و رطوبت نسبی بالا در هوا هستند نمی­ توانند موجب عملکرد خوب بادام گردد، هر چند احتیاج سرمایی این درختان در زمستان این برترین منطقه ها برای کاشت نهال بادام تامین می گردد.

شراط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال زردآلو

فاکتورهای آب و هوایی که برای کاشت نهال بادام باید در نظر گرفته گردد در خصوص کاشت زردآلو نیز باید در نظر بگیرید، تامین احتیاج سرمایی و ارتفاع مناسب از سطح دریا فاکتورهای مهمی هستند که در خصوص منطقه مناسب برای کاشت نهال زردآلو باید مورد آنالیز قرار گیرد.

نهال زردآلو را معمولا در بسیاری از منطقه ها کشور از منطقه ها گرمسیر مانند استان سیستان و بلوچستان گرفته تا منطقه ها سردسیر شمال غرب کشور می­توانید بکارید، ارتفاع مناسب از سطح دریا برای کاشت نهال زردآلو در ارقام مختلف متفاوت بوده و شما می­توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان فروش نهال زردآلو با توجه به ارتفاع منطقه­ خود از سطح دریا برترین رقم را برای خود انتخاب کنید.

شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت نهال آلو

نهال آلو نسبت به نهال بادام و زردآلو سرما دوست­تر بوده و ارقام مختلف آن احتیاج سرمایی بالاتری نسبت به بادام و زردآلو دارند، بنابراین برترین منطقه برای کاشت ارقام مختلف آلو منطقه ها سردسیر و بعلاوه منطقه ها معتدل سردسیری در کشور هستند.

منطقه ها سردسیر منطقه های هستند که تابستان­های ملایم و زمستان­های سرد و یخبندان دارند و منطقه ها معتدل سردسیری منطقه های هستند که زمستان­ها سرد و در بعضی موارد سرد و یخ بندان بوده اما در تابستان هوا گرمتر از منطقه ها سردسیر است.

در هر دو منطقه­ سردسیر و معتدل سردسیری احتیاج سرمایی ارقام مختلف آلو تامین شده و باردهی خوبی خواهند داشت، تنها نکته ای که باید در خصوص کاشت آلو به آن دقت کرد این است که در هنگام خرید نهال آلو از مشاوران بخواهید ارقام دیر گل را به شما معرفی نمایند، ارقام دیر گل کمترین آسیب را در برابر سرما زدگی بهاره می­ بینند و برای این منطقه ها بسیار مناسب­تر هستند.

خاک مناسب برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

زهکشی بالا، قابلیت نگهداری آب بالا و مواد غذایی و مواد آلی بالا در خاک شرایط مساعد را برای رشد نهال زردآلو، آلو و بادام فراهم می­نمایند، این شرایط در خاکی با بافت لومی فراهم است، خاکی که بافت نسبتا سبکی داشته و به علت مواد آلی و هوموس بالا در آن رنگ آن قهوه ای تیره است.

در صورتی که از شرایط خاک منطقه خود به درستی اطلاع ندارید می­توانید نمونه ای از خاک را به آزمایشگاه بفرستید تا نتیجه را به شما گزارش نمایند، سپس هر ایرادی در خاک باشد را می­توان با استفاده از تکنیک­های خاصی که مشاوران فروش نهال می­توانند به شما توصیه نمایند بر طرف کرد.

بعضی از معایب مانند شوری بالا و یا آهک بالا در خاک ممکن است به سادگی رفع نگردد و یا در حدی باشد که عملیات اصلاح هم نتواند آن را بهبود ببخشد، بنابراین بهتر است نتیجه­ی آزمایش را به کارشناسان نهالستان نشان دهید و ببینید که آیا شرایط خاک در منطقه­ شما به گونه­ ای است که بتوان در آن نهال زردآلو، آلو و یا بادام کاشت یا خیر؟

میانه بارندگی سالانه برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

میانه بارندگی سالانه در یک منطقه فاکتور دیگری است که معین می­ کند آیا منطقه­ شما برای کاشت نهال زردآلو، آلو و یا بادام مناسب است یا خیر؟ به طور کلی میوه ­های گوشتی و آبدار به اندازه آب بیشتری احتیاج دارند اما درخت بادام احتیاج آبی کمتری داشته و حتی ارقام مختلف بادام متحمل به کم آبی و خشکی هم وجود دارند.

بنابراین برترین منطقه ها برای کاشت نهال زردآلو و آلو منطقه های هستند که میانه بارندگی سالانه بیش از 300 میلیمتر در سال داشته باشند اما برای کاشت بادام در منطقه ها کم آب­تر هم می­توان نهال بادام را کاشت با این تفاوت که در منطقه ها با میانه بارندگی بیش از 300 میلی متر باغداران می توانند بادام را به صورت دیم بکارند اما در منطقه ها با بارندگی کمتر باغ حتما باید آبی باشد.

کلام آخر

دانستید که شرایط مختلفی برای مساعد بودن شرایط آب و هوایی برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام باید مورد آنالیز قرار گیرد و در صورتی که تمام این شرایط در نظر گرفته گردد و مناسب­ترین منطقه برای کاشت این درختان میوه انتخاب شوند این درختان در سطح وسیع می­توانند بسیار پر سود باشند، شما می­ توانید با دریافت مشاوره از کارشناسان حاضر در نهالستان منطقه­ خود را به صورت اختصاصی به لحاظ تناسب برای کاشت این درختان میوه با دقت مورد آنالیز قرار دهید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

منبع: توریسم آنلاین

به "برترین منطقه ها کاشت نهال زردآلو،آلو و بادام در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین منطقه ها کاشت نهال زردآلو،آلو و بادام در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید