توافق ایران و عربستان نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد است
به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، توافق ایران و عربستان نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد است.
احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: تا قبل از اینکه روابط بین این 2 کشور با مشکل روبرو گردد، عربستان و بحرین بازارهای هدف اصلی گردشگری مشهد بودند. تعداد زیادی زائر از عربستان و بحرین داشتیم که به مشهد می آمدند. ویژگی خاصی که این زائران نسبت به سایر کشورهای همسایه داشتند، این بود که میانگین مثبت اقامت آنها در مشهد بسیار زیاد بود و گاهی اوقات تا 2 ماه هم به همراه خانواده در این شهر اقامت داشتند.
وی افزود: این اقامت های طولانی مدت زائران عرب زبان در واحدهای اقامتی مشهد یاری نموده بود که میانگین مثبت اقامت گردشگران خارجی در مشهد افزایش پیدا کند و تاسیسات گردشگری، واحدهای اقامتی، کسب و کارهای وابسته در حوزه صنایع دستی، سوغات و...عایدیهای خوبی را کسب نمایند.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی توضیح داد: زائران کشور عربستان و بحرین معمولا از لحاظ مالی توانمند هستند و زمان سفر به مشهد نسبت به دیگر گردشگران بیشتر هزینه می نمایند که همه این مسائل برای مشهد یک مزیت محسوب می گردد. بنابراین توافق ایران و عربستان هم باعث افزایش طول اقامت و هم باعث افزایش اندازه عایدی کسب و کارها در مشهد می گردد. بعلاوه نرخ اشتغال و سطح اشغال واحدهای اقامتی نیز افزایش پیدا می نماید.
وی مطرح نمود: با توجه به توافقی که صورت گرفته، ما شاهد ورود و حضور اعراب این 2 کشور در مشهد هستیم و مطمئنا این موضوع نقطه عطفی در اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد خواهد بود و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد. بعلاوه تاسیسات گردشگری، سایر کسب و کارها، صنایع دستی و سوغات، گردشگری سلامت و...می توانند بهره برداری خوبی از این موقعیت داشته باشند.
دیناری افزود: این توافق باعث می گردد در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی از ظرفیت این کشورها برای ایجاد تاسیسات گردشگری در استان یا مشهد استفاده کنیم، چرا که عربستان یکی از مهمترین بازارهای هدف مشهد بوده و هست و این موضوع افق روشنی را برای گردشگری مشهد ترسیم خواهد نمود.
وی اعلام نمود: با توجه به اینکه توافق ایران و عربستان شکل گرفته، یکی از آژانس های مسافرتی بازاریابی را از عربستان شروع نموده است. مطمئن باشید که تعداد زائران ورودی به مشهد افزایش چشمگیری خواهد داشت و بازار ما از نظر مالی که ثباتی ندارد، بهبود پیدا می نماید.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام نمود: عربستان کشوری نیست که بتازگی بازار هدف ما شده باشد بلکه تا چند سال گذشته علی رغم وجود همان زیرساختها بازار هدف اصلی ما بود و اکنون مجددا بازار هدف ما شده است. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باید زیرساختهای حمل و نقل هوایی تقویت گردد.
وی بیان نمود: مشهد به واسطه زیرساختهای اقامتی که دارد، از تنوع واحدهای اقامتی خوبی برخوردار است که این موضوع منجر به ظرفیت های بسیار خوب در حوزه جذب زائران کشورهای عربی بویژه عربستان برای مشهد شده است. ما باید در اطلاع رسانی ها و تبلیغات به زبان های عربی بیشتر فعالیت کنیم که بخش خصوصی باید در این زمینه نقش پررنگی داشته باشد.
دیناری توضیح داد: اگر چنین اقداماتی صورت گیرد، قطعا کیفیت سفر زائران در مشهد ارتقا پیدا می نماید و ما مشکل خاصی در این زمینه نداریم و این ظرفیت در مشهد آماده است. با این موارد که گفته می گردد، تعداد هتل های پرستاره در مشهد محدود است، موافق نیستم. مشهد از معدود شهرهایی است که تعداد هتل های پرستاره زیادی دارد و قابل مقایسه با سایر شهرها نیست. اگر تنها هتل های چهار یا پنج ستاره را در نظر بگیریم، حدود 40 تا 50 هتل چهار یا پنج ستاره وجود دارد که اصلا در هیچ شهر زیارتی دیده نمی گردد. زائران عرب زبان افراد خاصی هستند و به خوبی هزینه می نمایند.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: سابقه حضور زائران عربستان و بحرین را در مشهد داشتیم و این تجربه ای مثبت بوده و بسیاری از واحدهای اقامتی و آژانس های مسافرتی بواسطه زائران عربستان بسیار فعال بوده اند و مطمئن هستیم به لحاظ مالی و مالی دوران طلایی را برای مشهد شاهد خواهیم بود.
وی افزود: بعلاوه در اقتصاد بسیاری از کسب و کارهای اطراف حرم که در حوزه سوغات فعالیت می نمایند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
منبع: همگردی