سفر به چین و بازدید از بزرگترین مجسه بودا

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، مجسمه ای که از دل کوه های سخت و سنگی بیرون آمده قطعا نمی تواند سازه ای معمولی باشد. تندیسی با قدمت 1300 ساله که در یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان جا خوش نموده، درباره بودای بزرگ چین معروف به مجسمه لشان صحبت می کنیم. عظمت این بودا و افسانه های شگفت انگیزی که درباره آن وجود دارد علتی برآن شده تا هر ساله میلیون ها توریست بازدید کننده داشته باشد. مجسمه بودا بزرگ لشان نه فقط به علت ابعاد عجیب و غریب بلکه به مهندسی پیچیده نیز معروفیت دارد. در ادامه بیشتر درباره این بودا و داستان بوجود آمدنش می خوانیم.

سفر به چین و بازدید از بزرگترین مجسه بودا

حضور بودای بزرگ لشان با حقایق شگفت انگیز استان سیچوان را به یکی از قطب های گردشگری تور چین تبدیل نموده است. با استناد به گفته مورخین مذهبی این مجسمه اولین عبادتگاه بودا در جهان بوده و علاوه بر ارزش تاریخی از نظر مذهبی نیز بسیار مورد احترام می باشد. اگر جز افرادی هستید که به سازه های عجیب و غریب علاقه دارید قطعا با تماشا مجسمه بودا لشان شگفت زده خواهید شد.

داستان ساخت مجسه بودای لشان / The Leshan Giant Buddha

ساخت بودای لشان ماجرایی جالب دارد. داستان از این قرار است که سه رودخانه استان سیچوان چین بسیار ظغیان گر بوده و به علت امواج خروشان خود هر ساله جان صدها تن از اهالی منطقه را می گرفتند. در آن موقع ساکنین محلی این حادثه را نتیجه خشم خدایا می دانستند. از این رو راهبی به نام تنگ تصمیم گرفت با ساخت مجسمه ای بزرگ خدای سه رودخانه را با یکدیگر آشتی داده و افراد را از مرگ نجات دهد. در نهایت ساخت بودای لوشان در سال 713 شروع و با مرگ راهب نیمه تمام ماند. اما شاگردان او ساخت مجسمه را ادامه داده و پس از حدود 90 سال یعنی در سال 813 میلادی به سرانجام رساندند. لوشان از سنگ های تراشیده شده ساخته شد و در یک فرایند به قدری سنگ ریزه در رودخانه ریخته شد که خود به خود جریان آب کند و مرک و میرها بسیار کمتر شد.

هر چند که افراد محلی این را نتیجه حضور مجسمه بودا لوشان می دانستند. در ادامه بیشتر با سیستم آبکشی اطراف لوشان آشنا می شویم.

سیستم مبتکرانه تخلیه آب و زه کشی

سازندگان بودا لوشان چین افرادی بسیار باهوش و خلاق بوده اند. با آنالیز دقیق مجسمه متوجه خواهید شد که سیستم های زهکشی هوشمندانه ای در قسمت های مختلف آن کار شده است. از آنجا که مجسمه در میان رودخانه ساخته شده این زه کشی ها باعث شده تا آب به راحتی از منطقه ها مختلف عبور نموده و در طول قرن ها مجسمه همچنان پایدار و پابرجا باشد. فکر کشی های خلاقانه از داخل موها، گردن، قفسه سینه و گوش های این مجسمه عبور داده شده اند. بدین ترتیب حتی با بارش باران نیز بودای لوشان همچنان خشک و بدون آسیب باقی خواهند ماند. علاوه بر بودای لوشان چندین مجسمه بودای دیگر نیز به همین سبک در اطراف بودا ساخته شده و این منطقه را به موزه تاریخی در دل طبیعت چین تبدیل نموده اند.

معماری بودای بزرگ لشان چین

مجسمه بودا لوشان معماری زیبا و بی نظیر دارد. این مجسمه با 71 متر ارتفاع به گونه ای طراحی شده که گویی بر روی یک سنگ یا صندلی نشسته است. زانوان لوشان به قدری بزرگ هستند که در مراسم مذهبی بیش از 100 راهب به صورت همزمان بر روی آن ها جای می گیرند. سر مجسمه 25 متر طول و شانه ها نیز 28 متر عرض دارند. اگر به چهره لوشان با دقت نکاه کنید آرامشی عجیب در آن حس می گردد. گوش های مجسمه 7 متر طول داشته و شواهد نشان می دهد دو نفر به راحتی در آن جا می شوند. هر یک از ابروهای مجسمه حدود 5 متر طول داشته و بینی نیز 6 متر است. با تماشا این ابعاد راهی نیست جز اینکه بودای لوشان چین را بزرگترین بودای جهان بدانند.

ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو

در سال 1996 نام بودای لوشان در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این افتخار نه فقط بنای مجسمه بلکه هرآنچه را که در 5 کیلومتری آن نهاده شده است را نیز شامل می گردد. در حال حاضر بودای لوشان در کنار دیوار چین جز مهمترین جاذبه های این کشور به شمار می رود. البته این مجسمه داساتان های تراژدیک خود را نیز دارد. در حمله بی رحمانه مغول ها به چین حدود یک چهارم آن تخریب شد اما پس از روی کار آمدن پادشاهی تازه لوشان مجددا مورد بازسازی و بازسازی نهاده شد. تمام قسمت های لوشان از سنگ ساخته شده و حضور الوارهای ضد آب زیبایی و البته مقاومت بودای بزرگ چین را چندین برابر نموده است.

معبد لینگیون

لینگین بزرگترین و البته ثروتمندترین معبد بوداییان در کشور چین است. پاگوداها، غارهای بودایی و چندین مجسمه بودا از جمله مجسمه طلایی بودای خندان و مجسمه چوبی ساکیامونی از جاذبه هایی هستند که در معبد لینگین می توان دید. در غارهای اطراف این معبد کنده کاری های مذهبی وجود دارند که به عنوان نمادهایی از بودا توجه باستان شناسان را به سوی خود جلب نموده اند. این معبد در بخش شمال غربی هانگزو و در میان کوه های وولین نهاده شده است. حضور پررنگ مذهب بودا در تاریخ کشور چین و گذراندن دوران پادشاهی قدرتمند علتی بر آن شده تا معابد، مجسمه ها و بناهای تاریخی جز جاذبه های اصلی این مقصد قرار گیرند.

هزینه نگه داری بودای بزرگ لشان

مجسمه بودا لشان با هزاران قدمت در حال فرسوده شدن بوده و احتیاج به بازسازی و رسیدگی ویژه دارد. طبق تخمین باستان شناسان از سال 2001 تا کنون بالغ بر 40 میلیون دلار هزینه نگه داری و بازسازی از این مجسمه بزرگ ارزشمند شده است. شاید دانستن این نکنه برایتان جالب باشد که در روز سال نو چینی ها هزاران نفر برای دید این مجسمه راهی استان سیچوان می شوند. به اعتقاد چینی ها تماشا بودای لشان اقبال نیکو را در سال بعد به ارمغان خواهد آورد. از این رو اطراف این مجسمه بسیار شلوغ و حتی دسترسی به آن تقریبا سخت و زمان بر است.

برترین زمان برای بازدید از بودا لشان چین

با توجه به موقعیت قرارگیری و آب و هوای چین دو فصل بهار پاییز را می توان برترین زمان برای سفر به چین و بازدید از جاذبه های گردشگری این کشور از جمله مجسمه بودا لشان دانست. چرا که در این زمان هوا بسیار متعدل بوده و گرمای آفتاب یا سوز زمستان مسئله ای برای گردشگران بوجود نمی آورد. یادآور می شویم که اگر می خواهید راحت تر و جدای از شلوغی ها از بودا لشان بازدید کنید بهتر از سال نو چینی را برای سفر به این کشور فراموش نموده و زمان های خلوت تر را انتخاب کنید. بدین ترتیب می توانید زه کشی ها و معماری مجسمه را از نزدیک و با دقت ببینید.

مجسمه بودای بزرگ لشان در کجا نهاده شده است؟

بودای لشان در شهر چنگدو در نزدیکی استان سیچوان کشور چین نهاده شده است. این مجسمه بزرگ در محل تلاقی رودخانه مین و رود دادو و از ماسه سنگ های تخت قرمز کرتاسه تراشیده شده است. حدود 90 سال یعنی بین سال های 713 و 803 طول کشید تا بودای لشان با ارتفاع 71 متری به صورتی که امروزه دیده می گردد ساخته گردد.قسمتی از مجسمه با حمله مغولا به چین به صورت جدی آسیب دید اما بعدها مورد بازسازی نهاده شد. به علت فرسایش سنگ های به کر برده شده نگاهداری و بازسازی بودای لشان همچنان نیز ادامه دارد.

مسیر دسترسی به مجسه بودای بزرگ لشان چین

قطار، اتوبوس و تاکسی وسایل نقلیه ای هستند که گردشگران را به استان سیچوان و در نهایت نزدیکی مجسمه بودا لشان می رسانند. از آنجا که این بودا جز اصلی ترین جاذبه های گردشگری تور چین به شمار می رود بسیاری از هتل ها تورهای ویژه بازدید از بودای لشان را برگزار می نمایند. بدین ترتیب شما می توانید با مراجعه به بخش پذیرش هتل خود تور مورد نظرتان را رزرو و با دیگر مسافران برای تماشا این مجسمه بزرگ همراه شوید.

آدرس بودای بزرگ لشان: 2345 Lingyun Rd, Shizhong District, Leshan, Leshan, Sichuan, China, 614099

قیمت بلیط برای بزرگسالان 90 یوآن، برای بلیت خردسالان 45 یوآن و بلیط بازدید از عبادتگاه 20 یوآن است.

منبع: ستاره ونک

به "سفر به چین و بازدید از بزرگترین مجسه بودا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به چین و بازدید از بزرگترین مجسه بودا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید