نشانه ها و علائم کمبود کلسیم در بدن

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، کلسیم یک ماده معدنی مهم و مورد احتیاج بدن برای تشکیل و استحکام استخوان و دندان هاست و وجود آن برای عملکرد صحیح قلب و سایر عضلات بدن لازم است.

نشانه ها و علائم کمبود کلسیم در بدن

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، کمبود کلسیم می تواند خطر پوکی استخوان، استئوپنی و هیپوکلسمی را افزایش دهد.

افرادی که در کودکی اندازه کافی کلسیم دریافت نمی نمایند، قد آنان در بزرگسالی رشد کافی ندارد. اندازه توصیه شده کلسیم را می توان به وسیله مصرف مواد غذایی، مکمل ها و ویتامین ها به دست آورد.

چه عواملی می تواند باعث کمبود کلسیم گردد؟

احتمال کمبود کلسیم با افزایش سن بیشتر می گردد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که فرد را در معرض خطر قرار می دهند، روزنامه تایمزآو ایندیا در گزارشی به بعضی از آنها اشاره نموده است:

- عدم دریافت اندازه کافی کلسیم برای مدت طولانی به خصوص در دوران کودکی

- بعضی داروها جذب کلسیم را کاهش می دهند

- عدم تحمل غذاهای غنی از کلسیم

- تغییرات هورمونی در زنان

- فاکتورهای ژنتیکی خاص

علائم شایع هیپوکلسمی (بیماری کمبود کلسیم)

- مسائل عضلانی: افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم شوند. این افراد بعلاوه ممکن است در هنگام راه رفتن یا حرکت دچار درد در ناحیه ران و بازو شوند. بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها، بازوها، پاها و اطراف دهان نیز ممکن است در این افراد مشاهده گردد.

- خستگی شدید: سطح پایین کلسیم می تواند منجر به خستگی مفرط شده و باعث گردد فرد همواره احساس تنبلی داشته باشد. بعلاوه ممکن است به بیخوابی منجر گردد. به علاوه خستگی ناشی از کمبود کلسیم می تواند با احساس سبکی سر، سرگیجه و مه مغزی همراه باشد و می تواند منجر به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی گردد.

- مسائل ناخن و پوست: کمبود کلسیم در طولانی مدت می تواند به خشکی پوست، شنمایندگی ناخن ها، زبری موها، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس منجر گردد.

- پوکی استخوان: استخوان ها کلسیم را به خوبی ذخیره می نمایند اما وقتی سطح کلسیم در بدن کم باشد، بدن کلسیم مورد احتیاج خود را از استخوان ها برمی دارد و در نتیجه آنها را شنماینده و مستعد آسیب کند.

- سندرم پیش از قاعدگی: سطح پایین کلسیم در زنان با سندرم پیش از قاعدگی شدید مرتبط است. در یک مطالعه که در سال 2017 انجام گرفت تعیین شد مصرف روزانه 500 میلی گرم کلسیم به مدت دو ماه، خلق و خوی شرکت نمایندگان را بهبود بخشیده و احتباس مایعات کاهش یافته است. در سال 2019 نیز نتایج یک مطالعه نشان داد سطح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است به تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی یاری کند.

- مسائل دندانی: زمانیکه سطح کلسیم بدن پایین باشد، کمبود این ماده مغذی را به وسیله دندان ها جبران می نماید که ممکن است به مسائل دندانی مانند پوسیدگی و شنمایندگی دندان، تحریک شدن لثه ها و تضعیف ریشه های دندان منجر گردد.

- افسردگی: نتایج مطالعات نشان داده که کمبود کلسیم ممکن است با اختلالات خلقی از جمله افسردگی مرتبط باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد احتیاج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نشانه ها و علائم کمبود کلسیم در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه ها و علائم کمبود کلسیم در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید