پارک ملی گلستان، یکی از ذخیره های زیستی زمین

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان منطقه ای کوهستانی در شرق البرز و در جنگل ها شمالی ایران است که حیات وحش منحصر بفرد آن باعث شده تا در لیست میراث جهانی یونسکو هم قرار بگیرد. این بار می خواهیم به این بهانه به این پارک برویم و با دیدنی ها و جاذبه های آن آشنا شویم. با خبرنگاران باشید:

پارک ملی گلستان، یکی از ذخیره های زیستی زمین

مطمئنا یکی از سرسبزترین و تماشای ترین منطقه ها طبیعی ایران پارک ملی گلستان است، پارکی که در سال 1354 در لیست میراث جهای یونسکو هم به ثبت رسیده است و یکی از 50 ذخیره گاه زیست محیطی زمین محسوب می گردد. این پارک اولین پارک ملی ایران است و تا حالا چندین و چند بار نام آن در زمان های مختلف تغییر نموده است. در ابتدا این پارک جنگلی به نام منطقه حفاظت شده آلمه وایشکی شناخته می شد و چند سال بعد به پارک وحش و بعد از مدتی هم به پارک قرخود و در آخر هم به پارک ملی تغییر نام داد و در سال 1354 هم در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد این پارک علاوه بر ثبت ملی و ثبت دنیای، در لیست میراث طبیعی ایران هم ثبت شده است.

درباره پارک ملی گلستان باید گفت که این پارک اولین و بزرگ ترین پارک ملی در ایران است که مساحتی حدود 91 هزار هکتار را در بر می گیرد. این پارک همان طور که از اسمش هم معین است در استان گلستان واقع شده است البته بخشی از آن در استان خراسان شمالی و بخش دیگری هم در استان سمنان قرار گرفته است. پارکی که پر است از صخره های آهکی و تپه هایی که در جایی ارتفاع می گیرند و در جایی شیب بسیار کمی پیدا می نمایند و به علت اختلاف ارتفاعی که در قسمت های مختلف آن وجود دارد محیط بسیار مناسبی برای انواع گونه های جانوری است.

آب و هوای پارک ملی گلستان

آب و هوا در این پارک اصلا ثابت نیست و بنا به ماه و فصل تغییر می نماید اما به طور کلی درجه حرارت بین منفی 25 درجه سانتیگراد تا مثبت 35 درجه سانتیگراد است و سالانه بین 200 تا 1000 میلی متر باران در آن می بارد. همین آب و هوا و متغیر بودن آن هم علت دیگری است که باعث تنوع گونه های جانوری شده است.

حیوانات پارک ملی گلستان

در این پارک می توان حیواناتی مثل آهو، یوزپلنگ، قوچ و میش و بز را دید. به طور کلی 69 گونه پستاندار در این پارک زیست می نمایند که از بین آن ها باید به پلنگ و خرس قهوه ای به عنوان بزرگ ترین گوشتخواران اشاره نمود. یکی از حیواناتی که در این پارک شناسایی شده است و گفته می گردد که در جای دیگری درایران دیده نشده است گونه ای از سمور به نام سمور جنگلی است که جانوری گوشتخوار است و حیواناتی مثل آهو، قوچ و میش، گراز، مرال، گربه جنگلی و 2 نوع روباه مختلف از گونه های دیگری هستند که در پارک ملی گلستان زندگی می نمایند.

اما حیات وحش این پارک تماشای به همین جا ختم نمی گردد و یکی از برترین چیزهایی که در خصوص این پارک وجود دارد این است که گرازهای بی شماری در آن، آن هم در کنار انسان ها بدون ترس از آن ها زندگی می نمایند و راه می فرایند و این ترس به میزان ای در این پارک ناشناخته است که حتی در سفر به پارک ملی گلستان می توانید تعداد زیادی از این گرازها را ببینید که از دست انسان ها غذا می خورند! البته این موضوع در بسیاری از منطقه ها دنیا اصلا عجیب نیست اما در کشور ایران قطعا عجیب است.

پرنده ها هم از گونه های دیگر جانوری در این پارک هستند که بسیار متنوع هستند برای مثال 149 گونه پرنده مختلف در آن شناسایی شده اند پرنده هایی مثل کبک، قرقاول، تیهو، بلدرچین، دارکوب، بلبل، زنبورک ها، قرقی، جغد، گونه خاصی از عقاب و هما واین تنها چند نمونه از پرنده های پارک ملی گلستان هستند

متاسفانه یکی از پدیده هایی که زیاد در این پارک دیده شده و اتفاق می افتد شکار غیر مجاز این حیوانات است که همین باعث شده تا بسیاری از آن ها مثل هما و یا قوچ ها در خطر انقراض کامل قرار بگیرند.

پوشش گیاهی هم در این پارک بسیار متنوع و رنگارنگ است، درخت های انجیر، توت وحشی، ازگیل، زالزالک، گوجه وحشی، گردو، تمشک، انار و گلابی وحشی، کلهو، شیر خشت، گون و خار شتر و… از گونه های شاخص گیاهی این پارک محسوب می شوند.

در هر فصلی که بخواهید از این پارک تماشا کنید به زیبایی وصف ناپذیری از طبیعت روبرو خواهید شد، اگر در فصل بهار به آن جا بروید می توانید به تمشایای طبیعت تازه و گل های خوش رنگ بنشینید، سفر در فصل تابستان مساوی است با تماشا حیات مختلفی مثل مرال ها، در فصل پاییز هم قارچ ها در این منطقه رشد می نمایند و فصل زمستان هم زیبایی های خود را دارد.

از دیگر تماشای های این پارک آبشاری مرتفع به ارتفاع 110 متر به نام آبشار اوچر است که البته آبشار دائمی نیست و برا تماشا آن حتما باید در فصل بهار به پارک ملی گلستان بروید.

متاسفانه این منطقه را عوامل طبیعی و غیر طبیعی زیادی تهدید می نماید، وجود شکارچیان غیر مجازی که حیوانات پارک را شکار می نمایند خطری جدی برای این گونه های کمیاب محسوب می گردد و تقریبا با این که از این منطقه حفاظت می گردد، این تهدید همواره هست از طرف دیگر رفت و آمد های زیاد به این منطقه باعث رخ دادن تصادف های زیاد و کشته شدن حیوانات به خصوص گرازها در جاده می گردد. عواملی مثل آتش سوزی و سیل هم از عوامل دیگری است که باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری زیادی می گردد، حتی این سیل ها می تواند بسیار هولناک باشند و باعث کشته شدن انسان ها هم شوند برای مثال در سیلی که در سال 1380 رخ داد، اجساد 280 مسافری که در این پارک بودند پیدا شد. پارک ملی گلستان یکی از 50 ذخیره گاه زیستی در این کره خاکی است و حفاظت از آن نه فقط به خاطر خودمان بلکه باید به خاطر مردم دنیا باشد.

منبع: الی گشت

به "پارک ملی گلستان، یکی از ذخیره های زیستی زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی گلستان، یکی از ذخیره های زیستی زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید