اسکلت یک نجیب زاده در ترکیه می تواند راز فروپاشی شهر آیانیس را برملا کند

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، اسکلت یک نجیب زاده در ترکیه می تواند راز فروپاشی شهر آیانیس را برملا کند.

اسکلت یک نجیب زاده در ترکیه می تواند راز فروپاشی شهر آیانیس را برملا کند

باستان شناسان در ترکیه پیروز به کشف اسکلت یکی از افراد طبقات بالای جامعه (نجیب زاده) شدند که احتمالاً 2700 سال پیش در جریان زلزله ای که در این منطقه آمده، با مرگ نابهنگام روبرو شده است.

این فرد که انواع جواهرات و زیورآلات را با خود به همراه داشته، در میان انبوهی از سلاح ها و اشیای فرهنگی همانند کتیبه ها و مهرها که عموما برای تشخیص امضا و مالکیت خصوصی استفاده می شوند، پیدا شده است.

باستان شناسان معتقد هستند این شخص در قرن هشتم قبل از میلاد زندگی مجللی داشت و با توجه به شرایطی که استخوان ها و اشیاء باستانی در کنار او پیدا شده، میتوان گفت در داخل قلعه و به همراه وسایل شخصی خود به یکباره و بر اثر واقعه ای ناگهانی دفن شده است.

این قلعه در آیانیس، مرکز اورارتویی ها در استان وان ترکیه واقع شده است. پادشاهی عصر آهن اورارتو از قرن نهم تا ششم قبل از میلاد از ارمنستان کنونی تا غرب ایران و شرق ترکیه حکمرانی میکرد. دانشمندان حدس می زنند که زمین لرزه و آتش سوزی سبب سقوط آیانیس شده است. اما فقدان شواهد مانع صحه گذاشتن بر این فرضیه میشد. اسکلتی که به تازگی کشف شده، شواهد مهمی از فرضه زلزله را پیش روی باستان شناسان می گذارد. آیانیس تنها پروژه ای هست که پتانسیل حل مسائل این قله و فروپاشی پادشاهی را دارد؟

قرار است تجزیه و تحلیل انسان شناسی روی اسکلت انجام گردد تا سن و جنس فرد معین گردد. یک لوح خط میخی نیز همراه اسکلت پیدا شده که بزودی ترجمه و منتشر خواهد شد.

بسته به محتوای کتیبه، ممکن است بتوان نقش و طبقه این فرد را در جامعه اورارتویی معین کرد.

باستان شناسان می گویند، نه تنها اسکلت بسیار خوب حفظ شده بلکه جمجمه در شرایط خوبی واقع شده است و طبق اطلاعات اولیه ممکن است آثار تخریب شده شیمیایی از مغز به جای مانده باشد.

کاوش های قبلی در داخل ارگ منجر به کشف معبد هالدی شد که از سال 2020 در دست بازسازی قرار گرفته است. این معبد همراه با کنده کاری های سنگی آن به احترام هالدی، خدای برتر در دین اورارتویی ساخته شده است.

تعدادی از اتاق های معبد نیز اخیراً حفاری شده اند و برنامه هایی برای ایجاد موزه ای در فضای باز برای بازدید گردشگران از معبد وجود دارد.

منبع: همگردی

به "اسکلت یک نجیب زاده در ترکیه می تواند راز فروپاشی شهر آیانیس را برملا کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکلت یک نجیب زاده در ترکیه می تواند راز فروپاشی شهر آیانیس را برملا کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید