آنالیز حالت های گرافیکی گاد آو وار رگناروک؛ برترین دستاورد فنی پلی استیشن 5

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، ریبوت سری گاد آو وار به وسیله استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) در سال 2018، شاهکاری غیر قابل انکار است. یکی از بخش های فوق العاده این بازی بدون شک جلوه های بصری آن محسوب می گردد. گاد آو وار 2018 سنت این سری را ادامه داد و سخت افزار کنسول پلی استیشن 4 را حسابی به چالش کشید. سه سال بعد از عرضه این بازی با آپدیتی روی پلی استیشن 5 با نرخ فریم 60 اجرا شد و روان تر از همواره به نظر می رسید.

آنالیز حالت های گرافیکی گاد آو وار رگناروک؛ برترین دستاورد فنی پلی استیشن 5

حال به نظر می رسد که گاد آو وار رگناروک نیز میخواهد که از قدرت کنسول نسل نهمی سونی به خوبی استفاده کند. با توجه به اینکه بازی روی پلی استیشن 4 نیز عرضه می گردد، بسیاری قبل بازی نگران این موضوع بودند که استودیوی سازنده نتواند از استفاده از پلی استیشن 5 نهایت استفاده را ببرد. با این حال این بازی نشان داده که نه تنها در تقریبا 30 ساعت گیم پلی خود، توانسته بسیاری را از نظر گرافیک تحت تاثیر قرار دهد، بلکه می تواند به عنوان نوعی نمونه برای نشان دادن قدرت پلی استیشن 5 نام برده گردد.

حالت های گرافیکی بازی روی پلی استیشن 4 و 5

برای تجربه بازی روی پلی استیشن 5، چهار حالت گرافیکی وجود دارد که این تعداد روی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو فرق دارد. در بخش Graphics & Camera از منوی بازی در پلی استیشن 5، دو گزینه را خواهید یافت که با هم ترکیب می شوند تا بتوانید ویژگی های بصری و پرفورمنس را تنظیم کنید. حالت های گرافیکی شامل Favor Performance (به نرخ فریم بالاتر نسبت به تصاویر واضح تر اهمیت بیشتری می دهد) یا Favor Resolution (به تصاویر واضح تر بر نرخ فریم بالاتر اهمیت بیشتری می دهد) می شوند.

حالت دیگر، High Frame Rate Mode یا HFR است که می توانید آن را خاموش نموده یا فعال نگه دارید. البته این تنها در صورتی در دسترس خواهد بود که پلی استیشن 5 شما به نمایشگری متصل باشد که از وضوح 4K در فرکانس 120 هرتز پشتیبانی کند و از طرفی به پورت HDMI 2.1 احتیاج دارد. یکی دیگر از ویژگی های که بازی با پورت HDMI 2.1 ارائه می دهد، نرخ نوسازی متغیر (VRR) است. زمانی که VRR را در تنظیمات پلی استیشن 5 فعال نموده باشید و از صفحه نمایشی که از آن پشتیبانی کند، بهره ببرید، کار خود را انجام می دهد. بیایید فعلا HFR و VRR را کنار بگذاریم، زیرا بخش قابل توجهی از بازیکنان احتمالا هنوز به صفحه نمایشی با پورت HDMI 2.1 دسترسی ندارند. در ادامه تنظیمات گرافیکی بازی روی کنسول های مختلف آمده است.

پلی استیشن 5

  • حالت پیشفرض Favor Performance (رزولوشن پویا از 1140p تا 2160p / نرخ فریم 60)
  • حالت Favor Resolution (رزولوشن 2160p یا 4K / نرخ فریم 30)

تنها راه تجربه بازی با نرخ فریم 60، استفاده از پلی استیشن 5 است. در صورت استفاده از نسخه پلی استیش4 بازی روی پلی استیشن 5، نرخ فریم بازی 60 خواهد بود و رزولوشن آن از 1440p تا 1656p متغیر است.

پلی استیشن 4 پرو

  • حالت Favour performance (رزولوشن پویا از 1080p تا 1656p / نرخ فریم 30 به بالا)
  • حالت Favor Resolution (رزولوشن پویا از 1440p تا 1656p / نرخ فریم 30)

پلی استیشن 4

  • رزولوشن 1080p و نرخ فریم 30

مقایسه حالت های رزولوشن و پرفورمنس در پلی استیشن 5

اینکه Favor Performance حالت گرافیکی پیش فرض بازی در پلی استیشن 5 است، علت دارد و به نظر می رسد که این حالت به طور کلی برای بسیاری از بازیکنان بهتر است. در یک بازی اکشن و هک اند اسلش مانند گاد آو وار، نرخ فریم 60 مزایای غیرقابل انکاری از نظر روان بودن گیم پلی و پاسخگویی بهتر به اقدامات بازیکن را ارائه می دهد.

از طرفی تغییر رزولوشن در این حالت و کاهش آن در لحظاتی به 1440p قابل چشم پوشی است زیرا گاد آو وار رگناروک به همان مقدار که در حالت Favor Resolution زیبا است، در این حالت نیز دیدنی به نظر می رسد. این به لطف اقدامات سانتا مونیکا است که تشخیص کیفیت بازی در دو حالت اصلی آن را سخت می نماید. در ادامه می توانید تصاویری از بازی را در دو حالت پرفورمنس (تصویر سمت راست) و رزولوشن (تصویر سمت چپ) مشاهده کنید.

البته وضوح کمتر بدون شک در حالت پرفورمنس باعث می گردد که بسیاری از جزئیات مبهم به نظر برسند و این را می توان در جزئیات خانه سیندری مشاهده کرد و این در عناصری مانند نور و سایه ها نیز دیده می گردد. از طرفی جزئیات بافت های خاص در نزدیکی شخصیت بازیکن به وضوح تغییر می نمایند. به عنوان مثال، درختان ممکن است با حرکت به سمت آن ها یا دور شدن، جزئیاتشان کم و بیش تغییر کند. با این حال به طور کلی این موضوع بیشتر محدود به جزئیات پس زمینه می گردد و چندان دلایل مهمی نیستند که به خاطر آن قید 60 فریم را بزنید. از طرفی هنگامی که بازیکن در میان نبردهای بزرگ قرار گرفته است، جلوه های بصری مصنوعی به نظر نمی رسند. این مسئله ای است که در حالت پرفورمنس هورایزن فوربیدن وست کم و بیش دیده می گردد اما سانتا مونیکا در این زمینه بهتر عمل نموده است.

هرچند برای بازیکنانی که ترجیح می دهند واضح ترین و زیباترین تصاویر را تجربه نمایند، حالت Favor Resolution نیز مشکل خاصی ندارد. این اولین باری است که نسخه ای از گاد آو وار روی یک کنسول با کیفیت 4K واقعی (Native) قابل تجربه است. نه قلمرو در این حالت از بازی فوق العاده به نظر می رسد اما کیفیت بازی در این حالت چندان بیشتر از حالت پرفورمنس نیست و این باعث می گردد تا حالت 60 فریم را ترجیح دهید.

حالت های HFR و VRR

به طور کلی زمانی که بتوانید پلی استیشن 5 را به تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته وصل کنید، همواره برترین نتایج را از بازی ها خواهید گرفت. برای گاد آو وار رگناروک، اگر بتوانید پلی استیشن 5 خود را به تلویزیونی متصل کنید که از HDMI 2.1 پشتیبانی می نماید، صرف نظر از حالت های مختلف، می توانید برترین تجربه ممکن را بدست آورید.

با قعال کردن حالت نرخ فریم بالا (HFR)، VRR و حالت پرفورمنس، رزولوشن بازی 1440p می گردد و قفل فریم ریت به نوعی از 60 باز می گردد و پلی استیشن 5 اجازه می دهد تا از حداکثر قدرت خود در این زمینه استفاده کند. البته این کاهش رزولوشن چندان تاثیر زیادی نمی گذارد و در واقع روشن کردن HFR قرار نیست که به ضرر حالت پرفورمنس تمام گردد. البته البته اگر با نمایشگر 60 هرتزی یا تلویزیونی که دارای پنل 120 هرتزی است اما از VRR پشتیبانی نمی نماید، بازی را تجربه می کنید، نرخ فریم بالای 60 باعث مشکل پارگی صفحه نمایش یا Screen tearing می گردد. در ادامه می توانید تصاویری از بازی را در دو حالت پرفورمنس (تصویر سمت راست) و رزولوشن (تصویر سمت چپ) با فعال بودن HFR مشاهده کنید.

به طور کلی در آنالیز های انجام شده، در حالت پرفورمنس و با فعالسازی HFR، در بیشتر موقعیت ها از نبرد با باس ها و دشمنان عادی گرفته تا صحنه های کات سین اکشن سنگین، نرخ فریم بازی از 80 تا 90 متغیر است. از طرفی در محیط های متراکم مانند واناهایم (Vanaheim)، جایی که کریتوس در جنگل های بارانی قایق رانی می نماید، نرخ فریم به پایین ترین حد خود یعنی 60 تا 70 کاهش می یابد. حتی در لحظه ای نرخ فریم 59 ثبت شده است اما به نظر می رسد که بسیار کوتاه بوده است و جایی برای نگرانی نیست. به طور کلی فعالسازی HFR پیشنهاد می گردد و احتمالا برترین حالت برای تجربه بازی به روان ترین و لذت بخش ترین شکل ممکن است.

از طرفی با قعال کردن حالت نرخ فریم بالا (HFR)، VRR و حالت رزولوشن، وضوح بازی از 1800p یا 2160p متغیر خواهد بود و فریم ریت روی 40 به بالا خواهد بود. البته در صورتی که VRR فعال نباشد، نرخ فریم روی 40 قفل می گردد. ممکن است که این تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما جهش 33 درصدی در نرخ فریم است و نسبت به حالت استاندارد 30 فریم در ثانیه بسیار روان تر به نظر می رسد. البته این تغییر بعلاوه باعث ایجاد مشکلاتی در صفحه نمایش های 60 هرتزی می گردد، اما با صفحه نمایش 120 هرتزی که از VRR پشتیبانی می نماید، کاملا سازگار است. دیگر بازی های سونی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart و هورایزن فوربیدن وست نیز از 40 فریم به خوبی استفاده نموده اند. به صورت کلی فعالسازی HFR در حالت رزولوشن تجربه ای میانه نسبت به دیگر حالت ها ارائه می دهد.

به طور کلی هیچکدام از حالت های گاد آو وار رگناروک را نمی توان بد شمرد زیرا این بسته به ترجیحات شما دارد. از طرفی این موضوع گواهی بر مهارت و کوشش توسعه دهندگان بازی است که دنباله ی بلندپروازانه ای برای گاد آو وار 2018 ساخته و سال 2022 را به طرزی عالی برای پلی استیشن به اتمام رسانده اند. در نهایت لازم به ذکر است که گاد آو وار رگناروک در صدر دستاوردهای فنی چشمگیری در امسال نظیر ریمیک لست آو آس 1، هورایزن فوربیدن وست، گرن توریسمو 7 و Uncharted: Legacy of Thieves Collection قرار می گیرد.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز حالت های گرافیکی گاد آو وار رگناروک؛ برترین دستاورد فنی پلی استیشن 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز حالت های گرافیکی گاد آو وار رگناروک؛ برترین دستاورد فنی پلی استیشن 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید