بیماری باد سرخ و درمان آن

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، باد سرخ بیماری خطرناک، سریع و ناراحت کننده ای است که میکروب آن در اماکن گاوداری بیشتر می باشد و نوعاً از طریق گاو یا آشامیدن شیرگاو که مبتلا باشد و نجوشانده میل گردد در انسان سرایت می نماید و جزو

بیماری باد سرخ و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

باد سرخ بیماری خطرناک، سریع و ناراحت کننده ای است که میکروب آن در اماکن گاوداری بیشتر می باشد و نوعاً از طریق گاو یا آشامیدن شیرگاو که مبتلا باشد و نجوشانده میل گردد در انسان سرایت می نماید و جزو امراض مسری و واگیردار محسوب می گردد. ابتدا انسان احساس می نماید که در یک نقطه از بدنش خارش ایجاد شده و دقیقه به دقیقه بر خارش آن نقطه افزوده و گرم و قرمز می گردد و بعد از 8 تا 10 ساعت شخص احساس ناراحتی می نماید، همین موقع اگر درجه گذاشته گردد تب ضعیفی هم احساس می گردد، 24 ساعت که گذشت؛ نقطه اولیه بزرگ شده، قرمزی زیر جلد را فراگرفته، مانند بادکنک باد نموده و مثل ظرفی مسی که در آفتاب سوزان بگذارند و گرم گردد، داغ و گرم شده و در روزهای سه و چهارم به قدری بزرگ می گردد و تب شدید و نفس به شماره می رسد که بادهای جمع شده، پوست بدن را می ترکاند و از ترک ها زردآبه بیرون می زند.

در صورت مبتلا شدن، ضمن پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و ثقیل، باددار، بودار و سرخ کردنی ها. باید شیر گاو یا شیر بز را بجوشانید و بخورید و غذاهای تان هم باید سبک و به اندازه کم باشند، سوپ یا آش گشهم با عدس هم مفید است، ضمناً بهتر است هر روز از لعاب اسپرزه و عرق کاسنی به جای آب بهره ببرید، هم چنین کاهو و خاکشیر هم مؤثر هستند و به همین علت برای درمان آن توصیه می گردد:

برای درمان آن برگ تازه درخت بید یا برگ کاهو را بکوبید و مانند خمیر روی آن ضماد کنید.

* گِل ارمنی را با کمی آب غوره خمیر کنید و روی محل بمالید و روی آن پارچه ای قرمز رنگ ببندید یا اگر سطح آن زیاد است پارچه ای قرمز روی آن بیاندازید.

* روزی سه تا پنج عدد قرص پرانتوزیل (بایر) را به ترتیب میل کنید.

* روزی سه بار موضع را با روغن سیاه قوی چرب کنید.

* 250 گرم عناب نیمکوب شده را بجوشانید، سپس صاف نموده و آب آن را بنوشید و تفاله آن را هم بر موضع ضماد کنید.

* تخم کاهو، تخم گشهم، تخم کاسنی و تخم خیارین را به مقدار مساوی نرم بسایید، بعد با شیر گاو خمیر نموده و به موضع باد نموده ببندید.

* 2 نخود کافور قیصوری را در یک لیتر شیر حل کنید و هر 6 ساعت یک بار، یک ته استکان از آن را بخورید.

* سرگین گاو را با ماست خمیر نموده و روی موضع ببندید.

* آب ریواس را با آرد جو خمیر کنید و روی موضع بمالید.

* روی آن ها سرکه بمالید.

* کاهوی پخته را کوبیده و با روغن زیتون مخلوط و ضماد کنید.

* اندازه زیادی گشهم تازه را بکوبید و در پارچه ای تمیز با فشار آب آن را بگیرید و موضع را نیم ساعت در آن قرار دهید و بعد تفاله آن را هم بر موضع ببندید.

* برگ کاسنی تازه و برگ خرفه تازه را بکوبید و مانند حناء چند ساعت به موضع ببندید.

* برگ های کلم را بکوبید و با آرد جو بر آن ضماد کنید.

* لوبیای مرمری و یا لوبیا قرمز را پس از پختن، بکوبید و بر آن ضماد کنید.

* گوشت زالزالک را له نموده و بر آن ضماد کنید.

شبه باد سرخ:

شبه باد سرخ یک نوع بیماری است که انسان را در تردید و شک می اندازد که آیا باد سرخ است یا خیر. ولی باید متوجه باشید که اگر تب همراه ندارد باد سرخ نیست و باید قدری پماد اکتیول (روغن سیاه) مالیده و میوه جات مدر میل کرد و اندازه 20 گرم (4 مثقال)، کاکل ذرت و دم گیلاس را دم نموده و دو، سه استکان بنوشید، در روز بعد که قدری تورم فروکش کرد، اندازه بسیار زیادی گیلاس را در یک نوبت به جای غذا بخورید، بسیار مفید است. کاهو، شیر گاو، آش آب غوره، دوغ و ماست را بسیار میل کنید و در روز سوم، اندازهی الکل 80 درجه را با 2 عدد نخود کافور مخلوط نموده و بر موضع ورم شبه باد سرخ بمالید و روی آن را با باند یا دستمال تمیز محکم ببندید، به کلی بهبودی حاصل می گردد. در مدت مبتلا بودن و پس از بهبود مراعات نموده و تا سه، چهار روز بعد از بهبودی هم از غذاهای بودار و سرخ شده اجتناب کنید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "بیماری باد سرخ و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری باد سرخ و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید