دریای خزر و حقوق بین الملل دریاها، جغرافیا، اساسی ترین عامل در سیاست خارجی دولت ها

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا ، انتشارات دافوس کتاب امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر تألیف غلامرضا طحانی با موضوع امنیت ملی، حقوق دریاها، جنبه های استراتژیکی و جغرافیای تاریخی دریای خزر را روانه بازار نشر کرد.

دریای خزر و حقوق بین الملل دریاها، جغرافیا، اساسی ترین عامل در سیاست خارجی دولت ها

در این کتاب عناوینی همانند جغرافیای دریای خزر و ارائه چارچوب نظری، حقوق بین الملل دریاها در دریاهای آزاد و بسته، امنیت و محیط امنیتی در دریای خزر، سیاست و جغرافیا در دریای خزر، ائتلاف های مالی و امنیتی مرتبط با دریای خزر و محیط شناسی دریای خزر در شش فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل بیان شده است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: یکی از کلیدی ترین و بادوام ترین مسائل زندگی بشر، دغدغه تأمین امنیت است. آنالیز روند تکامل جوامع بشری نشان می دهد که متناسب با رشد و پیشرفت اجتماعی، علمی، فناورانه، صنعتی، مالی و سیاسی انسان ها؛ رویکرد به مسئله امنیت و دفاع نیز تغییر و تکامل یافته است. دنیا امروز سرشار از تغییرهای شتابان و دگرگونی های شگرف است و لذا محیط آینده، دیگر تداوم بی کم و کاست حال و گذشته نیست. در این عرصه، پابرجایی بلندمدت و تغییر سوگیری های کلان نیازمند توجه ویژه به این تغییرها و دگرگونی هاست.

تضمین امنیت و منافع یک ملت نیازمند تسلط و اشراف بر محیط آینده است. تمامی نظام های سیاست گذاری و برنامه ریزی ملی نیازمند شناختی قابل اتکا از دنیا آینده هستند تا بتوانند سیاست های ملی و تصمیم های خود را بر مبنای آن تدوین و پیامدهای حاصل از آن را پیش بینی نمایند. یعنی کوشش برای ساختن آینده ای مطلوب که قطعا عرصه رقابت و تنازع قدرت ها و کنش گران مختلفی با روابط گاه رقابتی و گاهی خصمانه است که این مهم امری حیاتی در تضمین امنیت ملی کشورها محسوب می گردد.

از نظر رابرت دی کاپلان قطعا روی زمین، برترین مکان برای درک حال حاضر و حتی پاسخ به پرسش هایی درباره آینده (توجه به جغرافیا) است. دریاچه خزر (به جامانده دریای پاراتئیس) از دریای سیاه و مدیترانه جدا شده، شاید تا بدین حد برای ساحل نشینان خزر به ویژه ایرانیان، پراهمیت و حساس نبوده است.

دریای خزر (کاسپین) به علت منابع هیدروکربنی و نزدیکی جغرافیایی با کشورهای صنعتی اروپایی و کشورهای رو به رشد آسیایی و بعلاوه مجاورت با گذرگاه بزرگ ترانزیت انرژی در دنیا یعنی خلیج پارس، موقعیت حساسی را در جغرافیای سیاسی و مالی قدرت های بزرگ و کشورهای پیرامونی آن در قرن بیست و یکم به خود اختصاص داده است.

جغرافیا، اساسی ترین عامل در سیاست خارجی دولت هاست، زیرا از همه عوامل دیگر پایدارتر است. دولت ها می آیند و می روند ولی دریاها و کوه ها همچنان هستند. کشور جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب غرب آسیا واقع شده است و بخش وسیعی از فلات ایران را در برگرفته است. همجواری با دو پهنه آبی در شمال (دریای خزر) و جنوب (خلیج فارس و دریای عمان) موقعیت خاصی به کشورمان بخشیده، به گونه ای که در مرکز ثقل یکی از بزرگ ترین شبکه های ارتباطی دنیا قرار گرفته و همانند پلی، اروپا را به خاور دور و بعلاوه کشورهای آسیای مرکزی و ماورای قفقاز را به جنوب وصل می نماید.

انتشارات دافوس کتاب امنیت دریایی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر تألیف غلامرضا طحانی را در 321 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 140 هزارتومان منتشر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دریای خزر و حقوق بین الملل دریاها، جغرافیا، اساسی ترین عامل در سیاست خارجی دولت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریای خزر و حقوق بین الملل دریاها، جغرافیا، اساسی ترین عامل در سیاست خارجی دولت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید