دلایل لرزش موتور خودرو را بشناسید

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، دلایل لرزش موتور خودرو را بشناسید تا از آسیب های جدی احتمالی که می تواند به خودروی شما وارد و هزینه های سنگینی به شما تحمیل کند پیشگیری کنید.

دلایل لرزش موتور خودرو را بشناسید

وبلاگ ساعت گلورایا - در این مقاله سعی شده است علت لرزش موتور خودرو ، آنالیز و برای حل این مشکل راه حلی پیدا گردد.

موتور خودرو های درون سوز به دلایل فرآیند احتراق مقداری لرزش دارند و این یک امر کاملا طبیعی است که خودرو در حین کار ارتعاش داشته باشد.

دلایل مختلفی برای لرزش های خفیف خودرو وجود دارد، از جمله میل لنگ، دنده های انتقال و سایر قطعات اصلی موتور. گاهی اوقات در موارد خاصی متوجه لرزش بیش از حد موتور می شوید که منجر به افزایش صدا در موتور می گردد.

در این مقاله سعی شده است علت لرزش موتور را بیابیم و برای حل این مشکل راهی پیدا کنیم.

دسته موتور اصلی ترین علت لرزش موتور

از آنجایی که موتور در حال طبیعی مقداری لرزش دارد و در حین حرکت خودرو تکان می خورد، قطعه ایی بنام دسته موتور، با توجه به نوع خودرو در طراحی های متفاوت و تعداد متفاوت، به موتور وصل می گردد که به عنوان تکیه گاه برای موتور، لرزش موتور را تا مقدار خیلی زیادی می گیرند.

دسته موتور از جمله قطعات پر استهلاک خودرو است که با توجه به نوع و سبک رانندگی و شرایط جاده ایی که در آن رانندگی می کنید، دچار فرسودگی و پارگی می گردد که نتیجه آن لرزش شدید موتور است. با پاره شدن یک دسته موتور بهتر است سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید، تا دسته موتور های دیگر دچار آسیب نشوند. در صورت مشاهده لرزش موتور بهتر است اول به دسته موتور ها سری بزنید.

علت لرزش موتور خودرو در حالت ایستاده

علت لرزش موتور در حال بیکار و یا در زمانی که دنده خلاص است یعنی هیچ نیرویی از موتور به چرخ ها منتقل نمی گردد، می تواند به علت نقص قطعات زیر باشد:

وایر ها

وایر شمع قطعه ایی در موتور خودرو است که وظیفه دارد برق را از کوئل به شمع برساند. سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در کار کرد شمع ها دارد. امروزه در ساخت خودرو های تازه وایر ها حذف شده اند و عمل انتقال برق به شمع، مستقیما از کوئل صورت می پذیرد. در خودرو های قدیمی تر که این قطعه وجود دارد، ضمن وظیفه ایی که دارد از نفوذ آب و رطوبت به محل اتصال به کوئل یا شمع جلوگیری می نماید.

خرابی وایر می تواند قدرت موتور را کاهش دهد و باعث افزایش دمای موتور گردد. با افزایش مصرف سوخت در پی خرابی وایر بنزین ناقص می سوزد، که اصطلاحا به آن خام سوزی می گویند، که باعث لرزش موتور در حالت ایستاده می گردد.

برای افزایش عمر وایر از شکستن و خم کردن آن ها اجتناب کنید. بعلاوه از بریدن سر کابل و سوار کردن دوباره روکش روی آن پرهیز کنید.

تسمه تایم

هرچقدر که زمان بندی و برنامه ریزی در کار های یک فرد می تواند باعث بهبود عملکرد و نتیجه گیری بهتر باشد، موتور خودرو هم باید زمان بندی و برنامه ریزی داشته باشد تا در مراحل مختلف باعث چرخش میل لنگ گردد. این برنامه ریزی به وسیله تسمه تایم یا تسمه تایمینگ که قطعه ایی در موتور است، انجام می گردد.

این تسمه ساختار پلاستیکی دارد و رابطی بین میل لنگ و میل بادامک است. این قطعه طوری تنظیم می گردد که همزمان با چرخش میل لنگ باعث چرخش میل بادامک یا میل سوپاپ می گردد و البته باعث حرکت سوپاپ ها نیز می گردد. هرگونه اتفاق و آسیب به تسمه تایم باعث اختلال در کارکرد موتور می گردد. به این علت که زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها بهم می ریزد.

سیستم اگزوز

اگزوز قطعه ایی است که نتیجه واکنش های شیمیایی ایجاد شده در سیلندر ها را به بیرون از خودرو راهنمایی می نماید و در تمام وسایل نقلیه موجود است. علاوه بر این، اگزوز وظیفه دارد صدای گاز هایی که در احتراق موتور فراوری می گردد را کاهش دهد.

این قطعه دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر قطعات اصلی موتوری است، اما به هر حال بعد از مدتی می تواند بر اثر شکسته شدن بست های منبع، پوسیده شدن تیغه های داخل منبع، شکستگی حلقه اتصال منبع و پوسیده شدن و سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز یا منبع، کارایی خود را از دست بدهد. رطوبت هوا می تواند باعث خرابی زودرس این قطعه گردد؛ اگر شهری که در آن زندگی می کنید دارای رطوبت بالایی است، بهتر است از سلامت این قطعه مطمئن شوید.

دریچه گاز

در موتور احتراق داخلی وظیفه کنترل مقدار گشتاور و توان خروجی موتور برعهده دریچه گاز است که در دو نوع مکانیکی و برقی بسته به نوع خودرو وجود دارد. این قطعه با استفاده از یک شیر پروانه ایی و تغییر زاویه آن مقدار جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم می نماید. مقدار پاشش سوخت نیز متناسب با این مقدار هوا کاهش پیدا می نماید و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می گردد. هرگونه نقص در دریچه گاز می تواند لرزش موتور و ریپ زدن خودرو را به همراه داشته باشد.

سوخت

ناخالصی های مختلف در سوخت و عدد اکتان پایین، به راحتی می تواند لرزش موتور را به وجود بیاورد. اگر موتور خودروی شما از آن دسته موتور های تازه است، بهتر از سوخت با کیفیت و با عدد اکتان بالا بهره ببرید و اگر ناچار به استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین مجبور شدید، حتما از مکمل های سوخت معتبر و شستشو دهنده های سیستم انژکتور بهره ببرید.

روغن موتور

برای بهبود عملکرد موتور احتیاج به روغن موتور است که ترکیبات پیچیده ایی دارد که از روغن پایه و افزودنی ها تشکیل شده است. در واقع روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو است. اگر روغن موتور بی کیفیت و نامرغوب و یا کم باشد، در بلند مدت باعث لرزش موتور خواهد شد. بعلاوه عمل روانکاری برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی به درستی انجام نخواهد شد.

سنسور دمای هوا

سنسور دمای هوای ورودی یکی از سنسور های تاثیر گذار در مصرف سوخت است که وظیفه دارد که دمای هوای ورودی به موتور را مقدار بگیرد و به ECU انتقال دهد. کامپیوتر به وسیله اطلاعات دریافت شده، مقدار سوخت و هوای مناسب را محاسبه می نماید و دستورات مورد احتیاج را به انژکتور ها می رساند.

سنسور موقعیت میل لنگ

این قطعه که با نام سنسور دور موتور شناخته می گردد، یک قطعه تازه در خودرو های موتور درون سوز است که وظیفه دارد داده های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را بدست آورد. داده های بدست آمده به واحد فرمان موتور ارسال می گردد و موتور از آن ها برای مدیریت زمان در جرقه زنی و دیگر فرایند ها استفاده می نماید.

کثیفی و جرم گرفتگی سنسور موقعیت میل لنگ و یا جمع شدن براده در قسمت جلویی سنسور و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده های فلایویل می تواند باعث لرزش موتور در حالت خلاص باشد.

هوای سرد

در فصل سرما لرزش جزئی موتور طبیعی است و بعد از گذشت چند دقیقه از کارکرد موتور و رسیدن دمای موتور به حد معمول، این لرزش برطرف می گردد.

استپر موتور

استپر موتور با قرارگیری روی منیفولد ورودی، وظیفه مدیریت و تنظیم دور آرام موتور را برعهده دارد. با یاری این قطعه دور موتوری که در حالت درجا کار می نماید را با توجه به پارامتر هایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی افزایش یا کاهش می دهند. تجمع رسوبات و کربن در استپر می تواند باعث نقص آن گردد.

سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی خودرو وظیفه دارد مخلوط هوا و سوخت بهینه شده را در موتور، متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه تزریق کند؛ به طور ساده تر سوخت رسانی متناسب با شرایط مختلف موتور در طول حرکت انجام گردد. این سیستم در دو نوع کاربراتوری و انژکتوری وجود دارد که هریک دارای قطعات اصلی از جمله شیر برقی کنیستر، رگلاتور فشار سوخت، فیلتر سوخت، پمپ بنزین و … هستند. نقص، تنظیم نبودن و مسدود شدن هریک از این قطعات باعث بهم خوردن نسبت سوخت و هوای ورودی به سیلندر ها خواهد شد که لرزش موتور را در پی خواهد داشت.

علت لرزش موتور هنگام استارت زدن

لرزش هایی که در موتور خودرو در زمان استارت زدن ایجاد می گردد، می تواند بر اثر سیستم سوخت رسانی باشد که علت مشترکی برای لرزش موتور در حالت ایستاده و لرزش موتور در دور موتور خاص است. از دیگر دلایل لرزش موتور در این بخش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شاسی

خودرو از سه بخش مهم پیشرانه، بدنه و شاسی تشکیل شده است. شاسی با ستون های فولادی مانند یک چارچوب در کنار دیگر اجزا قرار می گیرد که در حالت عادی قابل مشاهده نیست. اجزایی مانند فنربندی، موتور، سیستم انتقال قدرت و فرمان روی شاسی قرار می گیرند.

هرگونه آسیب در شاسی خودرو که ممکن است بر اثر تصادفات یا ضربه های شدید ایجاد شده باشد، می تواند منجر به لرزش موتور در هنگام استارت زدن گردد.

قطعات داخلی پیشرانه

موتور خودرو از اختراعات پرکاربرد بشر است. موتور خودرو دارای پیچیدگی های زیادی است که انواع مختلفی دارد، اما قطعات اصلی بکار گرفته شده در آنها مشابه و یک کارایی دارند. قطعاتی که در موتور وجود دارند با عملکرد صحیح و مناسب منجر به بازدهی مناسب موتور می شوند. کوچکترین مشکل در هر کدام از قطعات اصلی موتور می تواند منجر به آسیب رسیدن به دیگر قطعات گردد.

لرزش غیر معمولی موتور زمانی که استارت زده شده است، بی شک خرابی یک قطعه موتوری را در بر دارد. البته لق شدگی، تنظیم نبودن، خم شدگی، دفرمه شدن و یا ساییدگی نیز می تواند لرزش و افزایش صدای موتور را در پی داشته باشد.

علت لرزش موتور در دور موتور خاص

دور موتور یکی از ملاک های مهم مقدار گیری عملکرد موتور خودرو به شمار می آید. هرچقدر دور موتور زیاد باشد، سرعت خودرو نیز زیاد خواهد بود.

به طور واضح تر دور موتور رابطه مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. پس زمانی که شما پدال گاز را فشار می دهید دور موتور زیاد می گردد و سرعت بالا می رود. دلایل لرزش موتور، در دور موتور آرام می تواند به دلایل نقص قطعات زیر باشد:

گیربکس

گشتاور فراوریی به وسیله موتور باید متناسب با احتیاج خودرو به چرخ ها منتقل گردد. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس است که در هر خودرویی طراحی متفاوتی دارد. گیربکس این امکان را برای راننده فراهم می نماید که خودرو را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. ضمن عمل کنترل، از سرعت های ناخواسته پیشگیری و خودرو را می توان به عقب و جلو حرکت داد.

وجود نقص و ایراد در گیربکس از جمله گرفتگی فیلتر گیربکس، از دست دادن خاصیت روانکاری، کاهش مقدار روغن گیربکس، خرابی ماهک دسته دنده، خرابی سوپاپ های روغن، ایراد فلایویل و … باعث لرزش خودرو در آغاز حرکت و شتاب گیری می گردد.

فیلتر هوا

پر شدن و کثیف بودن فیلتر هوا مانع کاهش اکسیژن وارد شده به منیفولد و سر سیلندر ها می گردد که سوخت و هوای کافی در سیلندر تامین نخواهد شد، که نتیجه آن لرزش موتور است. متاسفانه فیلتر هوا از قطعاتی است که بسیار نادیده گرفته می گردد. سالم نبودن این قطعه می تواند آسیب های جدی را به پیشرانه خودرو وارد کند.

لرزش گیر میل لنگ

برای جذب تنش های شدید ناشی از گشتاور وارد شده به میل لنگ پس از هر احتراق سیلندر، به انتهای آزاد آن قطعه ای به نام لرزش گیر یا دمپر میل لنگ متصل می گردد. خرابی این قطعه، که ممکن است بر اثر گذر زمان، تماس با سیالات مختلف خودرو و یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا بسیار سرد رخ دهد، یکی دیگر از دلایل شایع لرزش و ضربه زدن پیشرانه به شمار می رود.

کوئل

کوئل یکی از قطعات اصلی سیستم برقی خودرو است که نیروی الکتریسیته لازم جهت جرقه زنی شمع ها را فراوری می نماید. در واقع کوئل یک سیم پیچ تقویت نماینده است که ولتاژ فراوریی باتری را قوی تر می نماید و در زمان لازم به شمعی که آماده احتراق است، می رساند.

وصل کردن سر وایر به بدنه خودرو، گرمای زیاد، گذشت زمان، عملکرد نادرست باتری، کثیفی فیلتر هوا، بی توجهی به ایرادات برق خودرو می تواند باعث خرابی کوئل گردد که باعث اختلال در فرایند احتراق و لرزش موتور خواهد شد.

پلوس

پلوس از اجزای دیفرانسیل خودرو است که نیروی محرکه فراوری شده به وسیله موتور را به چرخ ها انتقال می دهد و از سر پلوس، مشعلی، گردگیر، سه شاخ، میل پلوس تشکیل شده است. خرابی مشعلی پلوس می تواند یکی از دلایل لرزش موتور خودرو باشد.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن به عنوان یک قطعه الکترونیکی شناخته می گردد و مقدار اکسیژن موجود در سوخت را مقدار گیری می نماید. سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در بهبود احتراق، افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش سطح آلایندگی دارد. سالم نبودن سنسور اکسیژن و ریپ زدن خودرو، لرزش موتور را به همراه دارد.

شمع

شمع های فرسوده و معیوب یکی از دلایل لرزش اصلی موتور در هر شرایطی است. شمع فرسوده می تواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر جلوگیری کند که نتیجه آن احتراق ناقص است. این عمل می تواند باعث لرزش غیر طبیعی موتور گردد.

سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ، تفکیک دقیق موقعیت جرقه زنی سیلندر را برعهده دارد و احتراق ناقص را شناسایی می نماید و آوانس جرقه را برای از بین بردن کوبش کم می نماید. هرگونه ایراد در این قطعه می تواند یکی از دلایل لرزش موتور گردد.

علت لرزش موتور خودرو در سربالایی
سنسور مف (MAF)

سنسور مف یا Mass air flow کارایی مشابهی با سنسور مپ دارد و روی هواکش خودرو نصب می گردد. وظیفه سنسور مف سنجش مقدار جرم هوای ورودی است. خرابی این سنسور باعث کم آوردن موتور در سر بالایی ها و لرزش آن می گردد.

دیسک و صفحه

دیسک و صفحه کلاچ از متداول ترین قطعات خودرو هستند که جزو لوازم پر مصرف خودرو محسوب می شوند. این قطعه در هر خودروی دنده ایی به چشم می خورد. دیسک کلاچ و صفحه کلاچ دو قطعه متفاوت هستند. دیسک کلاچ کمتر از صفحه کلاچ دچار استهلاک و فرسودگی می گردد و باید بعد از مدت زمان مشخصی که روی کاتالوگ خودرو درج شده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

علت لرزش موتور هنگام کولر گرفتن
کمپرسور کولر

کمپرسور ها در طراحی های مختلفی وجود دارند که با زدن دکمه AC آغاز به کار می نمایند. کمپرسور باعث گردش گاز مبرد می گردد که با قرار گرفتن آن در محیط تبخیر می گردد و خنک سازی فضا را انجام می دهد.

خرابی این قطعه باعث افزایش فشار موتور می گردد و به همین علت باعث می گردد زمانی که شما می خواهید از کولر بهره ببرید موتور دچار لرزش گردد.

آخرین سخن

موتور قلب تپنده هر خودرویی است که به دلایل مختلفی دچار لرزش های نامتعارف و غیر معمولی می گردد. لرزش موتور از آزاردهنده ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد و اگر سریعا به برطرف آن نپردازید با مسائل بیشتر و هزینه های بسیار بالاتری روبرو خواهید شد.

با خواندن این مقاله متوجه شدیم که بیشترین دلایل لرزش موتور در هر شرایط و موقعیت می تواند در ابتدا به علت دسته موتور، مسائل سیستم سوخت رسانی، خرابی قطعات اصلی موتوری و بقیه قطعات نامبرده باشد.

پیش از مراجعه به تعمیرگاه جهت برطرف مشکل، دقت کنید که لرزش موتور در سرعت بیشتر می گردد؟ یا فقط در سرعت های خاص؟ اگر بله! در چه سرعتی؟ آیا خودرو در حالت ایستاده با موتور روشن می لرزد؟ با متمرکز شدن روی این سوال ها می توانید برترین خدمات را از مکانیک خود دریافت کنید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منبع: بیت ران

به "دلایل لرزش موتور خودرو را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل لرزش موتور خودرو را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید