دلیل کاهش 54 میلیاردی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی از 64 میلیارد تومان در سال گذشته به 10 میلیارد تومان در امسال رسیده است.

دلیل کاهش 54 میلیاردی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا به نقل از ایسنا، محمد امین بابایی در مورد پرداخت تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی اظهار کرد: با توجه به کم بودن اعتبارات مشاغل خانگی این تسهیلات تنها به پشتیبان های مشاغل خانگی تعلق گرفته و به مستقلان تسهیلاتی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: ما و استانداری برای افزایش اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی با بانک مرکزی مکاتبه نموده ایم؛ وزارتخانه نیز پیگیر این قضیه است.

معاون اشتغال و کار افرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ما سال جاری در سه بخش صنعت، خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و همچنین در حوزه فرهنگ و ارشاد به 98 طرح با حدود 1285 نفر افراد تحت پوشش و به مبلغ 53 میلیارد و 360 میلیون ریال تسهیلات را مصوب و به بانک ارسال نموده ایم، این مبلغ در واقع 50 درصد از اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی برای استان ماست.

بابایی افزود: هشت مورد از این تسهیلات در حوزه فرهنگ و ارشاد و حدود 45، 46 مورد مربوط به بخش صنعت است و باقی آن ها در حوزه صنایع دستی بوده است.

وی اعلام کرد: در استان تاکنون شهرداری ها 20 بازار محلی برای مشاغل خانگی راه اندازی نموده اند و در مشهد هم همکاری های وجود داشته اما ما انتظار داریم در مشهد همکاری ها بیشتر باشد تا از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم.

معاون اشتغال و کار افرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در مورد نظارت کیفی بر عملکرد مشاغل خانگی توضیح داد: خود پشتیبان ها باید نظارت بر کیفیت را هم انجام دهند چرا که اگر محصولشان کیفیت نداشته باشد امکان عرضه در بازار را نخواهد داشت.

بابایی افزود: در بخش مستقلان نظارتی نیست اما در بخش پشتیبان ها چون آن ها باید مواد اولیه را تامین نمایند و هم مسائل مرتبط با بازار را پیگیری نمایند یکی از وظایفی که دارند نظارت بر فراوریات است تا محصولات با کیفیت مدنظرشان توزیع گردد و امکان عرضه به بازار را داشته باشد اما نهاد خاصی برای آنالیز و نظارت بر کیفیت فراوریات مشاغل خانگی وجود ندارد.

وی در مورد شناسنامه دار شدن کالاهای فراوریی در بخش مشاغل خانگی گفت: شناسنامه دار کردن از مسائل رقابتی فراورینماینده ها است چرا که هرچه به سمت برندسازی و شناسنامه دارکردن کالاهای خود بروند به خصوص در حوزه صنایع دستی به نوعی اعتبار کارشان بالاتر می رود.

معاون اشتغال و کار افرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: اجبار قانونی در زمینه شناسنامه دارکردن وجود ندارد اما فراوری نماینده ها معمولا برای جلب اعتماد مشتریان به سمت شناسنامه دارکردن کالا حرکت می نمایند. یکی از مسائل آموزشی در دوره های توانمندسازی شناسنامه دارکردن کالاها است چرا که قابل رصد باشد.

بابایی گفت: هرساله تعهد اشتغال با توجه به مبالغی که معین می گردد در بخش های مختلف تقسیم می گردد، به عنوان مثال در بخش تسهیلات روستایی قانون گذار 10 درصد اعتبارات اشتغال روستایی را به مشاغل خانگی اختصاص داده است.

وی توضیح داد: ما در مشاغل خانگی به دنبال یک الگو به عنوان الگوی ملی مشاغل خانگی هستیم که در آن مشاغل خانگی را به عنوان زنجیره ای در نظر می گیریم و از فراوری تا بازار فروش را آموزش می دهیم سپس آن هایی که آموزش دیده اند قابل رصد و ردگیری می باشند که ما ببینیم چه مقدار در بازار تاثیرگذار بوده اند.

معاون اشتغال و کار افرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در چهار، پنج سال اخیر بالغ بر 20 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده اما از ابتدای طرح حدود 100 هزار مجوز صادر شده است.

بابایی افزود: من همواره از مشاغل خانگی به عنوان یک ارتش خاموش مالی یاد می کنم که اگر این ارتش به درستی مدیریت گردد ما می توانیم حتی در شرایط تحریم، بازار ایران را از دست چینی ها خارج کنیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه باوری است که باید فراوری نمایندگان داشته باشند تا خیلی از کالاها را به جای اینکه در کارخانه فراوری نمایند به سمت مشاغل خانگی راهنمایی نمایند.

معاون اشتغال و کار افرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ما در طرح نجات یکی از مصوباتی که در استان معین کردیم این بود که واحدهای صنعتی آنالیز نمایند که چه بخشی از فراوریات شان قابلیت واگذاری به مشاغل خانگی را دارد. با این کار هزینه فراوری هم پائین می آید.

بابایی در مورد الگوی ملی مشاغل خانگی توضیح داد: در الگوی نوین ملی مشاغل خانگی در سال قبل به صورت آزمایشی در 9 استان برای حدود 9 هزار نفر این طرح انجام شد که 4000 هزار نفر از آن ها سهم استان خراسان رضوی بود و سال جاری وزارتخانه با جهاد دانشگاهی برای ساماندهی 80 هزار نفر در یک موضوع در 30 استان قرارداد بسته است و همچنین تفاهم سه جانبه ای با معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری برای 6000 نفر بسته شد.

وی افزود: اولویت تسهیلات در استان کسانی هستند که در الگوی نوین ملی مشاغل خانگی توانمند شده و توانسته اند پشتیبان تشکیل بدهند و افراد تحت پوشش خود را شناسائی نمایند که بدین صورت افراد آموزش های سخت را که مهارت های فراوری است می بینند و آموزش های نرم یا به عبارتی مدریت کسب و کار را هم در دوره توانمندسازی فرا می گیرند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: کسانی که در این حوزه کار می نمایند می توانند با هزینه کمتر افراد بیشتری را تحت پوشش داشته باشند. در جلسه ای که در کارگروه اشتغال داشتیم همکاران جهاد دانشگاهی اعلام کردند که ما به ازای هر 100 میلیون تومان که شما تسهیلات پشتیبان بدهید 40 تا 50 نفر را تحت پوشش پشتیبان های خود قرار می دهیم.

وی در مورد صدور مجوز برای مشاغل فراوری غذای خانگی و شیرینی خانگی اعلام کرد: علی رغم این که غذا و شیرینی خانگی در رشته های مشاغل خانگی وجود دارد؛ وزارت بهداشت هیچ گونه مجوزی در این زمینه صادر ننموده است.

بابایی ادامه داد: این یکی از چالش های ماست، باوجود این که مسئولین وزارت بهداشت در هنگام نوشتن قانون مشاغل خانگی این موارد را به عنوان مشاغل خانگی پیشنهاد دادند اما اکنون در مرحله اجرا مجوز آن را صادر نمی نمایند.

وی با اشاره به امکان کنترل و ساماندهی این رشته ها در مشاغل خانگی با انجام نظارت، افزود: ما به وزارت بهداشت می گوییم که هرگونه نظارتی مدنظر دارند، قرار دهیم تا این رشته ها در مشاغل خانگی فعال شوند اما تنها در تهران به یک سایت اجازه فعالیت در زمینه غذا خانگی داده اند و پس از آن هیچگونه مجوزی صادر نشده است، در استان هم علی رغم پیگیری های ما با صدور مجوز مخالفت نموده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "دلیل کاهش 54 میلیاردی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل کاهش 54 میلیاردی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید