پرخاصیت ترین سبزیجات را بشناسید

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، همه ما از فواید بی نظیر سبزیجات اطلاع داریم. سبزیجات سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند و سلامت بدن ما را تضمین می نمایند.

پرخاصیت ترین سبزیجات را بشناسید

امروز قصد داریم بعضی از مغذی ترین سبزیجات را معرفی کنیم. می توانید از این سبزیجات برای تهیه انواع سالاد، اسموتی، سوپ و ساندویچ بهره ببرید. تا انتهای این مطلب همراه وبلاگ ساعت گلورایا باشید.

اسفناج

این سبزی در لیست مغذی ترین سبزیجات دنیا جایگاه اول را دارد. یک فنجان (30 گرم) اسفناج خام 16درصد از احتیاج روزانه بدن انسان به ویتامین A و بعلاوه 120درصد از احتیاج بدن به ویتامین K را تامین می نماید. این اندازه اسفناج فقط یک کالری انرژی دارد.

اسفناج بعلاوه منبع مهم آنتی اکسیدان هایی است که باعث کاهش خطر ابتلای افراد به انواع بیماری ها می شوند. علاوه بر این، پژوهشی نشان داد سبزی هایی مانند اسفناج که برگ هایی به رنگ سبز تیره دارند حاوی مقادیر زیادی از 2 آنتی اکسیدان بتاکاروتن و لوتئین هستند که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند. پژوهشی دیگر هم اثبات کرد که اسفناج با یاری به کاهش فشارخون، برای سلامت قلب مفید است.

هویج

هویج مملو از ویتامین A است و تنها یک فنجان (128 گرم) از آن 119درصد از احتیاج روزانه بدن به این ویتامین را تامین می نماید. بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است که باعث رنگ نارنجی روشن هویج می گردد و به پیشگیری از سرطان یاری می نماید. آنالیز بیش از 57هزار نفر نفر نشان داد که خوردن حداقل 2 تا 4 هویج در هفته می تواند در درازمدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 17درصد کاهش دهد.

بعلاوه پژوهش ها نشان داده اند که هویج می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را نیز کاهش دهد. در نهایت باید اضافه کنیم که این ریشه خوراکی خوشمره و محبوب سرشار از بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند پتاسیم و ویتامین های C و K است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی اندازه زیادی ترکیب گیاهی گلوکوسینولات دارد که محصول جانبی آن سولفورافان است. بر اساس تعداد زیادی از تحقیقات، اثبات شده است که سولفورافان خطر ابتلا به سرطان را کاهش چشمگیری می دهد. فقط یک فنجان (91 گرم) کلم بروکلی خام 77درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین K و 90درصد از احتیاج روزانه به ویتامین C را تامین می نماید و بعلاوه اندازه زیادی فولات، منگنز و پتاسیم دارد.

سیر

هزاران سال است که انسان خاصیت دارویی سیر را کشف نموده است. ترکیب فعال اصلی سیر آلیسین است که به تنظیم مقدار قند خون و سلامت قلب یاری می نماید. با آنالیز سه ماهه 90 نفر تعیین شد افرادی که روزانه 1600 میلی گرم پودر سیر مصرف می کردند کاهش چشمگیر چربی های دور شکم، کاهش فشارخون و تری گلیسیرید را تجربه کردند.

بعلاوه استفاده از پودر سیر در رژیم غذایی می تواند باعث کاهش مقاومت سلول ها به انسولین گردد. اگرچه احتیاج به تحقیقات بیشتری است، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند آلیسین برای مبارزه با سرطان بسیار مفید است. اگر به خواص سیر علاقمندید مطلب معجزه سیر در کاهش وزن! را بخوانید.

نخودفرنگی

نخودفرنگی از سبزیجات نشاسته دار محسوب می گردد، یعنی از سبزیجات غیرنشاسته ای کربوهیدرات و کالری بیشتری دارد و ممکن است در صورت مصرف اندازه زیاد، روی قند خون تاثیر داشته باشد. با این حال، فوق العاده مغذی است. یک فنجان (160 گرم) از آن حاوی 9 گرم فیبر، 9 گرم پروتئین، ویتامین های ، A C و K و بعلاوه ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و فولات است.

نخودفرنگی سرشار از فیبر است و با افزایش تعداد باکتری های مفید روده و بهبود شرایط اجابت مزاج، به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. علاوه بر این، نخودفرنگی سرشار از ساپونین است؛ ساپونین گروهی از ترکیبات گیاهی است که اثرات ضدسرطانی دارند و ممکن است باعث کاهش تومورهای سرطانی شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 5 نشانه خطرناک برای افت قند خون را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "پرخاصیت ترین سبزیجات را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرخاصیت ترین سبزیجات را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید