کدام خودرو های وارداتی کارکرده به ایران می آیند؟
به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، پس از تصویب واردات خودرو های کارکرده به وسیله مجمع تشخیص مصلحت نظام، از امروز دولت می تواند فرایند ثبت سفارش خودرو های وارداتی کارکرده را کلید بزند. حال باید دید چه خودرو هایی می توانند وارد بازار ایران شوند؟
به گزارش تجارت نیوز، طرح واردات خودرو های کارکرده از زمان مطرح شدن سوال های بسیاری را برای همگان بیان کرد؟ مهم ترین این سوالات در خصوص نوع خودرو های وارداتی و سپس درمورد اشخاص واردنماینده بود. بعلاوه خودرو های وارداتی کارکرده یکی از ابهامات موجود در این طرح بود که در این هفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آن تصمیم گیری شد.
تا این لحظه آیین نامه معینی درباره واردات خودرو های کارکرده معین و منتشر نشده است، اما مسئله قطعی این است که عمر خودرو های وارداتی کارکرده باید زیر پنج سال باشد. موضوعی که می تواند نوع این محصولات را معین سازد.
به احتمال بسیار زیاد در آیین نامه نهایی، بندی در رابطه با اندازه کارکرد خودرو ها هم لحاظ گردد. با توجه به عرف کارکرد سالانه خودرو در خاورمیانه می توان پیش بینی کرد که این خودرو ها احتمالاً باید کارکردی زیر 150 هزار کیلومتر داشته باشند.
گزینه های خودرو های وارداتی کارکرده
برای واردات خودرو های کارکرده به احتمال بسیار زیاد برند های حوزه شرق آسیا در صدر قرار خواهند داشت؛ در بین این برند ها با توجه به ذائقه مردم ایران و البته اهمیت دوام و کیفیت خودرو در بحث خودرو های وارداتی کارکرده، برند تویوتا احتمالاٌ بالاترین حجم واردات را در بین تمام محصولات داشته باشد.
البته این تنها یک فرضیه است؛ چراکه اگر واردات خودرو به دست اشخاص حقوقی یا افراد حقیقی دارای رانت سپرده گردد، احتمالاً محصولات کره ای در صدر لیست واردات قرار بگیرند؛ زیرا با توجه به قیمت دنیای محصولات کیا و هیوندای که تا حدی کمتر از تویوتاست، این محصولات بتوانند حاشیه سود بیشتری برای واردنمایندگان داشته باشند.
یکی از مواردی که تا پیش از ابلاغ آیین نامه خودرو های وارداتی کارکرده نامعلوم خواهند ماند، سقف قیمتی برای واردات این خودروهاست؛ اما با توجه به صحبت هایی که برای واردات خودرو های نو مطرح شده می توان انتظار داشت که سقف قیمتی برای واردات خودرو های کارکرده هم مشابه خودرو های نو همان 20 هزار یورو باشد.
الزامات واردات خودرو های کارکرده
طرح واردات خودرو های کارکرده به ضوابط و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به واردات خودروی نو احتیاج دارد، چراکه این خودرو ها به علت دست دوم بودن به آنالیز و آزمایش های بیشتری نسبت به خودرو های نو احتیاج دارند.
برای مثال خودرو های دست دوم علاوه بر تست سلامت فنی موتور، به کارشناسی شاسی و بدنه هم احتیاج دارند تا از لحاظ سلامت تایید شوند؛ چراکه در صورت واردات خودرو های دست دوم ناسالم، ممکن است ارزبری بسیار زیادی برای تامین قطعات رخ دهد.
یکی دیگر از زیرساخت هایی که برای واردات خودرو های کارکرده احتیاج است، بحث ایجاد نهاد های نظارتی و کارشناسی در داخل و ترجیحاً در منطقه ها مرزی است؛ چراکه ممکن است بسیاری از سوداگران این صنعت بخواهند قبل از ورود خودرو ها کیلومتر آن ها را کم نمایند تا هم شامل قانون واردات شوند و هم بتوانند خودرو را با قیمتی بیش از بهای واقعی آن به فروش برسانند.
خودرو های لوکس وارد ایران می شوند؟
با توجه به اینکه نرخ دنیای افت قیمت خودرو پس از خرید و خروج از کارخانه که به شکل میانگین بین دو تا 33 درصد است، می توان امید داشت که بسیاری از خودرو های برند های لوکس و باکیفیت دنیا نظیر لکسوس، تویوتا یا رنج اوور وارد کشور شوند.
برای مثال یک خودروی پیکاپ تویوتا تاکوما مدل 2018 در صورت سلامت کامل و دارا بودن کارکرد طبیعی به جهت گذشت پنج سال از زمان تولیدش حدود 17 درصد از قیمت روز اول خود را از دست می دهد، یعنی می توان با قیمتی در حدود 21 هزار دلار یک پیکاپ فول سایز با کیفیت با عمر حدود پنج سال را وارد کشور کرد.
آیین نامه؛ معین نماینده نهایی
تمام برند ها و مدل هایی که برای خودرو های وارداتی کارکرده به آن اشاره شد در حد حدس و گمانه است و بر اساس قیمت های موجود در بازار منطقه به دست آمده است.
جزئیات آیین نامه نهایی می تواند سرنوشت کل بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اگر سقف واردات خودرو بتواند به عددی حدود 40 هزار دلار برسد، تقریباً می تواند بازار ایران را از هر نوع خودرویی از مالی تا لوکس تامین کند.
بعلاوه در صورتی که واردات خودرو با همین شرایط فعلی نیز رخ بدهد، به شرط رعایت ضوابط می تواند بازار را از شرایط فعلی نجات دهد، اما اگر سقف قیمتی واردات افزایش یابد احتمالاً شرایط به سمتی می رود که دیگر خودرو های گذر موقت به خودرو های پلاک ملی تبدیل شوند.
منبع: فرارو