برگزیده جایزه مصطفی (ص) دستگاه تشخیص سرطان ارائه کرد

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، خبرگزاری خبرنگاران- برگزیده مقیم کشور های اسلامی جایزه مصطفی (ص) 2019 در پنجمین نشست ایسا به معرفی دستگاه تشخیص سرطان (CDO) خود که از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است، پرداخت.

برگزیده جایزه مصطفی (ص) دستگاه تشخیص سرطان ارائه کرد

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ساعت گلورایا به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی (ص)، پنجمین نشست آشنایی صنایع با دستاورد های دانشمندان جهان اسلام (EISA) از 10 تا 17 آذر سال جاری به صورت مجازی برگزار می شود.

محمد عبدالاحد، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و برگزیده مقیم کشور های اسلامی جایزه مصطفی (ص) 2019، در پنجمین نشست ایسا گفت: CDP یک ابزار جراحی نوین برای تشخیص نواحی سرطانی در حین عمل جراحی بیماران مبتلا به سرطان سینه است که جراح را از ضایعات نئوپلاستیک آگاه می کند. این دستگاه دارای تاییدیه نظام پزشکی است و در بسکمک از مراکز جراحی مورد استفاده قرار می¬گیرد و حق ثبت اختراع (پتنت) آمریکا را نیز دارد.

وی با بیان جزئیات بیشتر در مورد کارکرد این دستگاه گفت: یکی از مهم ترین تفاوت های فیزیولوژیکی بین سلول های سرطانی و سلول های سالم، استفاده از گلوکز یا اکسیژن برای استخراج انرژی جهت متابولیسم سلول ها است. در طول فرایند تغییرات ناشی از سرطان، سلول های سرطانی فرآیند متابولیسم خود را از فسفوریلاسیون اکسیداتیو به گلیکولیز تغییر میدهند. مکانیزم گلیکولیز به دو صورت انجام می شود؛ گلیکولیز بی هوازی و گلیکولیز هوازی. در اثر این تغییر که اثر واربورگ نام دارد، سلول های سرطانی از گلیکولیز برای تأمین انرژی مورد نیازشان استفاده می کنند و با این واکنش موجب فعال شدن برخی از سیگنال های متابولیسم در سلول های محیطی مانند فیبروبلاست ها و ماکروفاژ های موجود در محیط تومور و تحریک گلیکولیز در این سلول ها می شوند.

عبدالاحد گفت: اگر در بافت حاشیه یک تومور (نواحی اطراف تومور)، سلول هایی با گلیکولیز فعال داشته باشیم، در بافت اطراف تومور به ویژه در حاشیه حفره، لاکتات، پیرووات و پراکسید هیدروژن به وجود می¬آیند که پس از تشریح تومور، این سلول ها در بدن باقی می مانند.

برگزیده مقیم کشور های اسلامی جایزه مصطفی (ص) 2019 در ادامه سخنان خود افزود: دستگاه تشخیص سرطان (CDP) می تواند گلیکولیز ناشی از کمبود اکسیژن را در نواحی اطراف حاشیه جانبی حفره تشخیص دهد.

این دستگاه، پراکسید هیدروژن آزاد شده از سلول های نئوپلاستیک ناشی از کمبود اکسیژن- ازسلول های پیش نئوپلاستیک تا سلول های سرطانی بدخیم- را تشخیص میدهد. از این گذشته این دستگاه میتواند بافت اطراف تومور را از سلول های نئوپلاستیک پاک کرده و امکان انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز برای حفظ سینه بدون برداشتن توده بزرگ را برای جراح فراهم کند.

این دستگاه دارای 3 قسمت اصلی است؛ یک سنسور یکبار مصرف، یک هد پراب الکتریکی بی سیم که مورد استفاده جراح قرار می¬گیرد و یک سیستم کنترل اصلی رایانه ای که سیگنال ها را از هد پراب دریافت کرده و آن ها را در کمتر از 30 ثانیه تجزیه و تحلیل می کند و جراح را از وجود سلول های نئوپلاستیک در بافت حاشیه آگاه می کند.

وی ضمن شرح طراحی و ساخت این سیستم گفت: پس از 4 سال آزمایش بالینی، به پروتکل های درجه بندی بسیار خوبی در مورد انواع مراحل آسیب شناسی تومور های پستان دست یافتیم.

عبدالاحد گفت: تا به امروز حدود 500 عمل جراحی با کمک CDP انجام شده است. وی با نشان دادن تجزیه و تحلیل آماری انجام شده در بیش از 4000 نمونه، مدعی شد که دقت و حساسیت CDP در مقایسه با آسیب شناسی منجمد بالاتر است.

برگزیده مقیم کشور های اسلامی جایزه مصطفی (ص) 2019 در ادامه افزود: نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که آسیب¬شناسی دائمی در تومور های تشریح شده انجام می شود نه در داخل بدن؛ در حالی که CDP قادر به تشخیص انبوهی از سلول های نئوپلاستیک در داخل بدن است. از این رو، فناوری CDP نه تنها می تواند روشی جایگزین برای آسیب شناسی منجمد باشد، بلکه می تواند ابزار تشخیصی مکمل آسیب شناسی دائمی نیز باشد.

محمد عبدالاحد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، به دلیل اثر برجسته خود در ترجمه رفتار سلول های سالم و سلول های سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه های نوین تشخیص سرطان) جایزه مصطفی (ص) 2019 را دریافت کرد.

نشست آشنایی صنایع با دستاورد های دانشمندان جهان اسلام (EISA)، بستری است که زمینه فعالیت شرکت های متوسط و کوچکی که نیاز به توسعه کار و محصول خود دارند را با معرفی به سرمایه گذاران فراهم می کند که در نشست سال جاری، تسهیل گران بنابر ارتباط صنایع و نوآوران حضور دارند.

پنجمین نشست ایسا با موضوع مراقبت های بهداشتی پیشرفته و دستاورد های پزشکی تا 17 آذر به صورت مجازی برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری آریا

به "برگزیده جایزه مصطفی (ص) دستگاه تشخیص سرطان ارائه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیده جایزه مصطفی (ص) دستگاه تشخیص سرطان ارائه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید