دانشمندان قوی ترین لیزر دنیا را روشن می نمایند

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، قدرتمندترین لیزر در آمریکا در این هفته روشن می گردد تا اولین پالس های خود را ارسال کند. این لیزر دانشمندان را قادر می سازد تا به سطح جدیدی از آگاهی درباره فیزیک پلاسما و شتاب دهنده های ذرات برسند.

دانشمندان قوی ترین لیزر دنیا را روشن می نمایند

از ساینس الرت، این دستگاه موسوم به سامانه لیزر پالس فوق کوتاه معادل زتاوات (zeus) یک پالس بسیار کوتاه و به شدت نیرومند به اندازه تنها 25 فمتوثانیه (femtoseconds) فراوری می نماید. یک فمتوثانیه در حد یک کوادریلیون ثانیه (quadrillionth) است و به بیان دیگر نسبت یک فمتو ثانیه به یک ثانیه معادل نسبت یک ثانیه به 31.71 میلیون سال است.

با افزایش قابلیت های این لیزر، در نهایت می توان از آن برای مطالعه بعضی از عجیب ترین پدیده های دنیا در مقیاس آزمایشگاهی استفاده کرد. در این مورد می توان به فیزیک انفجار اشعه گاما یا سیاهچاله ها به عنوان نمونه اشاره نمود.

بیشتر بخوانید

کارل کروشلنیک فیزیکدان نجومی از دانشگاه میشیگان می گوید: سامانه ZEUS قوی ترین لیزر در آمریکا و از جمله قوی ترین سامانه های لیزر در دنیا خواهد بود.

مرحله اول راه اندازی این لیزر نیازمند 30 تراوات (30 تریلیون وات) نیرو است و برای مطالعه نوع جدیدی از تصویربرداری اشعه ایکس استفاده خواهد شد.

این سامانه قرار است تا سال 2023 به آزمایش هایی در مقیاس کامل در حوزه های فیزیک کوانتومی، امنیت داده ها، مهندسی مواد، حسگر راه دور و تشخیص پزشکی و بعلاوه مطالعه بعضی از دورترین اجرام آسمانی برسد.

وبلاگ ساعت گلورایا فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دانشمندان قوی ترین لیزر دنیا را روشن می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان قوی ترین لیزر دنیا را روشن می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید