بیماری قارچی بلایت گوجه فرنگی

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، بیماری قارچی گوجه فرنگی که به آن بلایت (بادزدگی) گوجه فرنگی هم می گویند هر ساله جان گوجه های زیادی را در سراسر جهان می گیرد! اگر گیاه گوجه فرنگی تان از مسئله ای رنج می برد که نمی دانید چیست، شاید مسئله همین بیماری باشد.

بیماری قارچی بلایت گوجه فرنگی

متاسفانه برای بیماری قارچی گوجه فرنگی درمانی وجود ندارد اما اگر آن را در مراحل اولیه تشخیص دهید می توانید جلوی توسعه بیماری را بگیرید. این بیماری قارچی می تواند به سرعت به برگ های دیگر گیاه گوجه تان هم حمله کند و حتی تا میوه ها پیشرفت کند. معمول ترین بیماری های قارچی که گوجه به آنها مبتلا می گردد بلایت زودرس گوجه و بلایت و بلایت دیررس هستند. بلایت زودرس قارچی است که اسپور آن در خاک زندگی می نماید (به این گونه بیماری ها به اصطلاح خاکزاد می گویند) و در اواسط فصل رشد به گیاه حمله می نماید. بلایت دیررس قارچی است که اسپور آن از طریق باد جا به جا می گردد (بیماری باد زاد است) و در اواسط تا اواخر فصل رشد گیاه را مورد تهاجم قرار می دهد.

نشانه های بلایت زودرس و دیررس

بلایت زودرس معمولا موجب ظهور دایره های خاکستری رنگ بر روی برگ های پایینی گیاه گوجه می گردد و برگ در نهایت زرد شده و می ریزد. بلایت دیررس موجب ظهور لکه های قهوه ای تیره بر روی برگ و میوه ها می گردد.

بلایت زودرس گوجه فرنگی

این قارچ زمانی که هوا مرطوب باشد یا باران شدیدی باریده باشد به گیاه حمله می نماید. زمانی که گیاهان تان را آبیاری می کنید بهتر است آب را روی شاخ و برگ آنها نریزید. بعلاوه از سیستم های آبیاری که برگ های گیاه را خیس می نمایند استفاده نکنید. یا خاک گیاه را به طور دستی آبیاری کنید و یا از سیستم های آبیاری قطره ای که از روی خاک می گذرند بهره ببرید. برای آنکه بیماری به دیگر قسمت های گیاه توسعه نیابد برگ های آلوده را از گیاه جدا کنید و دور بیاندازید. برگ ها را درون کیسه ای قرار دهید و همان لحظه درون سطل آشغال بیاندازید. هیچ وقت از این برگ ها برای درست کردن کمپوست استفاده نکنید. حواس تان باشد در هنگام جدا کردن برگ های آلوده از گیاه دست تان را به دیگر قسمت های گیاه نزنید.

بلایت دیررس گوجه فرنگی

بلایت دیررس بیشتر در مواقعی که هوا گرم و مرطوب است شیوع پیدا می نماید. اسپورهای قارچ عامل این بیماری ممکن است در یک روز بادی از یک گیاه آلوده به گیاهی دیگر منتقل شوند. اگر گیاه تان میوه داده است و میوه ها رسیده اند، بهتر است قبل از آنکه بیماری به میوه ها هم سرایت کند آنها را بچینید. در بیماری بلایت دیررس هم باید برگ های الوده را از گیاه جدا کنید و در پلاستیک و بعد هم بلافاصله در سطل آشغال بیاندازید.

چطور از گیاهی که به بلایت دچار شده نگهداری کنیم؟

دو نوع گیاه گوجه وجود دارد. یک نوع از آنها بیشتر از 150 سانتی متر رشد نمی نماید و نوع دوم تا جایی که آبیاری و کود دهی گردد بلند می گردد. زمانی که گیاهان کوتاه تر نوع اول را هرس می کنید، همه شاخه های باریک و سبز گیاه از از سطح خاک تا جایی که اولین خوشه گل در آمده هرس کنید. در گیاهان نوع دوم که بلندتر می شوند تمام شاخسار باریک، ضعیف و سبز گیاه را از سطح زمین تا دومین خوشه گل هرس کنید. بعد از دست زدن به گیاهان آلوده حتما دست هاتان را با آب و صابون بشویید. بعد از آنکه یک گیاه را هرس کردید، ابزار هرس تان را به خوبی ضدعفونی کنید تا بیماری های احتمالی که گیاه دارد را به گیاهان دیگرتان منتقل نکنید. حتی اگر گیاه تان در ظاهر سالم به نظر می رسد باز هم این ضدعفونی را انجام دهید. ابزار هرس را یا از طریق شستن با آب گرم و صابون و یا با یاری الکل 70 درصد ضدعفونی کنید.

قارچکش ها از ابتلای گیاه گوجه فرنگی تان به بیماری بلایت جلوگیری می نمایند اما اگر گیاهی به این بیماری مبتلا شده باشد نمی توانند آن را درمان نمایند.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "بیماری قارچی بلایت گوجه فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری قارچی بلایت گوجه فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید