حذف اثرات جلبک های سمی در مخازن آب با نانوذرات آهن

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، جیا لیو، استادیار دانشکده محیط زیست و زیرساخت ها و همکارانش، از انرژی خورشیدی همراه با نانومواد مبتنی بر آهن برای از بین بردن اثرات مضر این جلبک ها استفاده می نمایند. آنها قصد دارند مانع از رشد و توسعه این جلبک های سمی شوند. تحقیقات تیم وی روی دریاچه داخل دانشگاه و مخزن آبی در این استان متمرکز است، هرچند این مشکل در جاهای دیگر نیز مشاهده می گردد.

حذف اثرات جلبک های سمی در مخازن آب با نانوذرات آهن

لیو گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن، کار ما یک روش مهم و سازگار با محیط زیست برای مقابله با یک مسئله گسترده است.

کار روی این پروژه در سال 2020 با 25،000 دلار یاری مالی اثبات مفهوم از EPA شروع شد و با تداوم اختصاص بودجه، این پروژه همچنان ادامه دارد.

P3 یا برنامه Prosperity and the Planet Program یک رقابت منحصر به فرد است که مسیرهایی برای تیم های دانشجویان دانشگاهی که طراح راه چاره هایی برای آینده پایدار دارند، باز می نماید. این هدف با دستیابی به کیفیت زندگی، رونق مالی و حمایت از کره زمین تحقق پیدا می نماید.

به عنوان مثال نتایج این پروژه می تواند در هر جایی که جلبک های مضر آبی-سبز معروف به سیانوباکتری رشد می نمایند، اعمال گردد. این جلبک ها برای حیوانات اهلی و وحشی مضر هستند و تماس انسان با آب تحت تأثیر این جلبک ها می تواند باعث بثورات پوستی گردد. در نتیجه، دریاچه های دارای این جلبک ها نباید برای شنا و ماهیگیری مورد استفاده قرار گیرند و مقامات در دهه گذشته استفاده از دریاچه دانشگاه را در برخی مواقع محدود نموده اند در حالی که دانشگاه در پی یک راه چاره بهتر زیست محیطی است.

اعضاء این گروه از یک روش رایج در حوزه ژنتیک موسوم به qPCR برای معین غلظت سیانوباکتری های سمی استفاده می نمایند. محققان سپس از فوتوکاتالیست های مغناطیسی یا نانوذرات مبتنی بر آهن برای کاهش این سموم استفاده می نمایند.

اثر فتوکاتالیست فرایندی است که به وسیله آن از نور برای تسریع یک واکنش شیمیایی استفاده می گردد. در این پروژه، نور خورشید به عنوان منبع طبیعی نور برای واکنش شیمیایی عمل خواهد نمود.

نور خورشید و نانوذرات به وسیله رادیکال های آزاد، سیانوباکتری های سمی را غیرفعال می نمایند. آنها بعلاوه سموم آزاد شده به وسیله گونه های باکتریایی را تجزیه نموده و فسفات ها را از بین می برند.

از آنجا که نانوذرات مبتنی بر آهن هستند، با استفاده از آهن ربا به راحتی می توانند از آب خارج شوند، بنابراین افزودن مواد جامد به رسوبات دریاچه را به حداقل می رسانند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حذف اثرات جلبک های سمی در مخازن آب با نانوذرات آهن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف اثرات جلبک های سمی در مخازن آب با نانوذرات آهن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید