ساخت مستند درباره مرحوم صفایی بزرگ ترین آرزوی من بود

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، مهدی نوری معتقد است؛ اندیشه و شخصیت علی صفایی حائری موضوعی است که مخاطبان را به تماشای مستند جلب می نماید. این روزها تماشای این مستند با اقبال عمومی روبرو شده.

ساخت مستند درباره مرحوم صفایی بزرگ ترین آرزوی من بود

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، مهدی نوری، پژوهشگر مستند برای پس از مرگم که به زندگی مرحوم علی صفایی حائری می پردازد، درباره استقبال مخاطبان از این اثر گفت: برای پس از مرگم، پربیننده ترین مستند در پلتفرم هاشور شد و مخاطبان از آن استقبال کردند. فکر می کنم مهم ترین علت پربیننده شدن این مستند ویژگی های شخصیتی خود مرحوم صفایی باشد. از آن جایی که خود ایشان مخاطبان زیادی دارند وقتی کاری هم درباره زندگی و شخصیتشان ساخته گردد، قطعا مخطبان زیادی خواهد داشت.

او ادامه داد: در مرحله دوم دقتی که عبدالرضا نعمت اللهی، کارگردان مستند به هنگام ساخت اثر داشت و همین طور زحمات طولانی و پردامنه او و توجه به همه جزئیات کار به ساخت مستندی با چارچوب و استاندارد منجر شد. درواقع کیفیت کار این امکان را فراهم می کرد که مخاطبان پس از دیدنی فیلم آن را به اطرافیان خود معرفی نمایند و مستند مخاطبان بیشتری پیدا کند. البته که حضور فیلم در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت و کاندیدا شدن در چهار رشته مختلف نیز از دیگر عواملی شد که به پرمخاطب شدن اثر یاری کرد.

نوری درباره شیوه پژوهش و روش تحقیق در این مستند گفت: من از سال ها پیش که آثار مرحوم صفایی را خواندم به ایشان و شیوه نگرششان علاقه مند شدم. ساختن مستندی درباره این شخصیت یکی از بزرگ ترین آرزوهای زندگیم بود. در طول ادوار مختلف نیز هرجا که موضوعیتی داشت من درباره این مرحوم یادداشت های متفاوتی می نوشتم. تا درنهایت با آقای نعمت اللهی برای ساخت مستندی درباره ایشان، طرح موضوع کردم. ما درباره شیوه ساخت مستند ساعت ها صحبت کره و درباره کوچک ترین جزئیات نیز تحقیق و آنالیز انجام دادیم.

این پژوهشگر ادامه داد: چون مستند راوی محور بود. در ابتدای کار در جست وجوی راویان دست اول بودیم. بعد که به خط زمانی کاملی از زندگی مرحوم صفایی رسیدیم، سراغ آثار منتشر شده ایشان رفتیم و چیزی در حدود 9000 صفحه مطلب از آثار، تفکر و زندگی او مطالعه کردیم. کتاب هایی که درباره دوستان و شاگردان او بود را هم آنالیز می کردیم و این جست وجو باعث شد پرونده جامعی درباره ایشان داشته باشیم. درواقع باید بگویم مقدار کوشش و تحقیق ما بیش از مقدار تحقیق مورد احتیاج برای ساخت یک مستند بود.

نوری اعلام کرد: سپس سراغ افراد مختلفی که ایشان را می شناختند برای کفت وگو رفتیم. در این مسیر نیز با چالش هایی بسیار روبرو بودیم. بسیاری حاضر به مصاحبه نشدند. یا برای مثال دوست صمیمی ایشان حاج محسن بغدادی بود. ما شنیده بودیم که ایشان که مقیم کشور تونس هستند در آن کشور از جهان رفته اند؛ تا با پسر ایشان آشنا شده و فهمیدیم که خبر دروغ بوده و ایشان در قید حیات هستند. در آخر پیروز شدیم تا به وسیله پسرش با حاج محسن بغدادی مصاحبه ای تلفنی داشته باشیم.

او درسرانجام گفت: از پژوهش هایی که درباره این مستند کردم، کتابی در حال چاپ است. باید بگویم شیوه تحقیق و پژوهش مستند برای ما به مقدار ای مهم بود که عجله ای برای ساخت مستند نداشتیم. فراوری اثر 3 سال طول کشید درحالی که درسرانجام سال دوم نیز می توانستیم کار را به سرانجام برسانیم اما به پژوهش های بیشتر ادامه دادیم تا درنهایت ماحصل کار چیزی شد که آن را دیدن کردید.

منبع: همشهری آنلاین

به "ساخت مستند درباره مرحوم صفایی بزرگ ترین آرزوی من بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت مستند درباره مرحوم صفایی بزرگ ترین آرزوی من بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید