سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، حرفۀ سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است.

سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا حرفۀ سوزن دوزی نمایانگر اصالت قوم بلوچ و شناخته شده ترین هنر مردم بلوچستان است. کمتر زن و دختری را در بلوچستان می توان یافت که با الفبای سوزن دوزی آشنایی نداشته باشد و تمام چیزی که برای نمایش هنر دست و خلاقیت فکر شان بدان احتیاج دارد نخ، پارچه، سوزن و قلاب است.

این هنر که یکی از زیرشاخه های صنایع دستی در سیستان و بلوچستان است باعث شد تا با توجه به اهمیت ویژه ای که زنان سوزن دوز ایرانشهری به آن می دهند شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی ثبت گردد.

در بلوچستان به ندرت زن و دختری می توان پیدا کرد که با الفبای اولیه این هنر ارزشمند آشنایی نداشته باشد و تمام آن چیزی که یک زن بلوچ برای نمایش هنر دست و خلاقیت فکرش بدان احتیاج دارد نخ، پارچه، سوزن و قلاب است.

هنری که روزگاری تنها کاربردش زینت بخشی به تن پوش سنتی زنان بلوچ بود، امروزه مهر اصالت یونسکو را دریافت نموده و این مهم باعث شده تا فرصت های شغلی فراوانی برای مردم منطقه فراهم گردد.

سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا

زینب نوروزی یکی از بانوان سوزن دوز در شهر بمپور است که در مصاحبه با خبرنگار مهر اضافه کرد: سوزن دوزی، یکی از رودوزی های منحصر به فرد خصوصاً در جنوب سیستان و بلوچستان است، هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ که بیانگر ذوق، سلیقه، سنت و هنر دستان زنان است.

وی اعلام کرد: این هنر را از سال 86 پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه به طور جدی شروع و با راه اندازی کارگاهی در بمپور اقدام به آموزش این حرفه به دختران و بانوان کردم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در 16 سال بیش از 400 نفر از دختران و بانوان این منطقه به ویژه زنان سرپرست خانوار را آموزش داده ام به گونه ای که هم اکنون 200 نفر از بانوانی که مهارت کافی در رشته سوزن دوزی را فراگرفته اند زمینه اشتغال شأن فراهم شده است.

کسب بازارهای جهانی احتیاجمند حمایت

وی ایجاد بازار فروش هنر دست زنان را بهره گیری از ظرفیت دریچه فضای مجازی بیان کرد و گفت: برپایی نمایشگاه می تواند در معرفی هنر صنایع دستی و رونق بازار فروش صنعتگران اثرگذار باشد که خواسته ما از متولیان امر حمایت در این زمینه است.

تقویت زنجیره ارزش فراوری راه چاره مؤثر در رونق صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: در کوشش هستیم تا شرایطی فراهم گردد که زنجیره ارزش فراوری صنایع دستی تقویت گردد چرا که این امر تأثیر بسزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات صنایع دستی دارد.

علیرضا شه بخش در مصاحبه با خبرنگار مهر، اضافه کرد: زنجیره ارزش صنایع دستی، یک سیستم مالی شامل مجموعه ای از فعالین و فعالیت های تجاری است که کسب وکار آن ها در امتداد یکدیگر، موجب تکامل و تجارت محصول، از فراوریکنندگان ابتدایی به مصرف کنندگان نهایی می گردد و برای هر یک از فعالان شبکه، ارزش مالی خلق می نماید.

وی اضافه کرد: صنعت گردشگری به عنوان نزدیک ترین صنعت به صنایع دستی می تواند در راستای ایجاد و توسعه بازار صنایع دستی، نقش حیاتی ایفا نماید چرا که خرید سوغات از مهم ترین و محبوب ترین فعالیت های گردشگران محسوب می گردد.

این مسئول ادامه داد: در کوشش هستیم تا شرایطی فراهم گردد که زنجیره ارزش فراوری صنایع دستی تقویت یابد چرا که این امر تأثیر بسزایی در فروش و جایگاه بسته بندی محصولات صنایع دستی دارد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: ازآنجایی که ارتقای سطح بخش های آموزش و احیای صنایع دستی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است حمایت از فعالان این حوزه نیز از اولویت کاری این اداره کل خواهد بود.

منبع: دنیای سفر

به "سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزن دوزی هنری اصیل و اشتغالزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید