طرز پخت سریع و آسان گوشت گوساله

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، دیر پز بودن برخی از انواع گوشت، مسئه ای است که بسیاری از خانم های خانه دار با آن روبرو هستند. عوامل متعددی از جمله نحوه پخت گوشت، سن و نوع دام می تواند علت دیر پز بودن گوشت را توجیه کنند. گوشت گوساله معمولاً از گاو های نر جوانی که بین 6 تا 7 ماه سن دارند به دست می آید. زمانی که گوساله به سن یک سالگی می رسد به یک گاو بالغ تبدیل شده، و رنگ گوشت آن تیره تر می شود و بافت و طعم آن نیز تغییر می کند.

طرز پخت سریع و آسان گوشت گوساله

اگر به دنبال گوشتی لطیف و بدون چربی هستید، گوشت گوساله می تواند انتخاب خوبی باشد. برای پخت گوشت گوساله ترفند هایی وجود دارد که با رعایت آن ها می توان گوشتی خوش طعم و لذیذ تهیه کرد. در ادامه این مقاله از بلاگ وبلاگ ساعت گلورایا به چند روش پخت سریع گوشت گوساله اشاره خواهیم کرد.

نکات مربوط بهتر پخته شدن گوشت گوساله

گوشتی را انتخاب کنید که بافتی سالم و رنگ متمایل به صورتی خامه ای داشته باشد. گوشت گوساله چربی کمتری داشته و بافت لطیفی دارد. گوشت گاو قرمز رنگ است و طعم ملایم تر و تردی کمتری دارد. اگر با دقت به یک تکه گوشت نگاه کنید، متوجه می شوید که بافت آن جهت دار است.

برای جلوگیری از سفت شدن و همچنین خوش طعم شدن گوشت گوساله در زمان پخت، آن را در جهتی که بافت های ماهیچه ای قرار گرفتند، برش بزنید. با توجه به مزاج گوشت گوساله که به سردی تمایل دارد، بهتر است افرادی که طبع سرد دارند مصرف آن را محدود کرده یا هنگام طبخ از مصلحات آن (زیره، دارچین، زنجبیل، فلفل و سیر) استفاده کنند، تا از سردی آن کاسته شود.

حتما بخوانید: طبع گوشت گوساله سرد است یا گرم؟

شیوه های پخت گوشت گوساله

گوشت گوساله به شیوه های مختلفی پخته می شود که در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم؛

گوشت گوساله کبابی

    • کباب کردن بهترین روش برای پخت گوشت راسته، ران و دنده است. گوشت گوساله را از پهنا برش داده و داخل ظرف مخصوص فر قرار دهید. برای اینکه گوشت به ظرف نچسبد، بهتر است برای کف سینی از ورقه های آلومینیوم استفاده کنید. چربی گوشت هنگام پخت پخت ذوب می شود، بنابراین نیازی نیست قبل از پخت به آن روغن اضافه کنید.
    • می توانید ادویه های دلخواهتان مانند نمک، فلفل یا سبزیجات معطر را قبل یا بعد از پخت به گوشت اضافه کنید. البته پاشیدن نمک روی گوشت قبل از اینکه داخل فر گذاشته شود، طعم آن را خوشایند تر می کند. از پوشاندن ظرف یا ریختن آب داخل آن خودداری کنید. گوشت گوساله را در دمای 162 درجه سانتی گراد و به مدت 40 دقیقه داخل فر بپزید.
    • گوشت پخته شده را از فر بیرون بیاورید و روی آن را با فویل بپوشانید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه به این حالت باقی بماند و یا تا زمانی که حرارت گوشت پایین بیاید تا برش زدن آن ساده تر شود.

پخت شنیسل گوشت گوساله

  • گوشت را به پهنا برش بزنید. اگر ترجیح می دهید ضخامت برش ها کمتر باشد، تکه های گوشت را نازک تر برش بزنید. برای تهیه شنیسل گوشت، برش های گوشت را به آهستگی و به میزان دلخواه بکوبید تا وقتی که سطح گوشت پهن شود.
  • قبل از کوبیدن گوشت، چربی های اضافی به خصوص چربی های کناره گوشت را جدا کنید. این کار از جمع شدن گوشت هنگام سرخ کردن آن جلوگیری می کند. برای این کار از یک چاقوی تیز و کوچک کمک بگیرید.
  • گوشت های کوبیده شده را در آرد غلت بدهید. در مرحله بعد تکه های گوشت را داخل کاسه ای محتوی چند عدد تخم مرغ هم زده فرو ببرید و نهایتاً پودر سوخاری را روی گوشت ها بریزید، طوری که پودر سوخاری تمام سطح گوشت را در بر بگیرد.
  • برای سرخ کردن گوشت، 100 گرم کره یا 1 قاشق غذاخوری روغن سرخ کردنی را داخل ماهی تابه ریخته و روی شعله میانه قرار دهید. هر طرف شنیسل را به مدت 1 تا 1.5 دقیقه سرخ کنید.

نکته: برای تکه های گوشتی که ضخامت بیشتری دارند، مدت زمان سرخ کردن بیشتر خواهد بود.

حتما بخوانید: 6 غذا خوشمزه با گوشت چرخ کرده

پخت گوشت گوساله گریل شده

  • گوشت گوساله را به پهنا برش بزنید. تکه های گوشت گوساله را با سلیقه خود مزه دار کنید. چند قطره روغن زیتون روی گوشت ها بریزید و با دست آن را روی سطح گوشت پخش کنید، سپس نمک و فلفل را به میزان دلخواه روی آن ها بمالید. همچنین می توانید از سیر خرد شده، ادویه ها و چاشنی های دلخواهتان نیز استفاده کنید.
  • گریل یا باربیکیو را از قبل گرم کنید. از قرار دادن گوشت روی باربیکیو یا گریلی که از قبل گرم نشده خودداری کنید. چنانچه از منقل گازی استفاده می کنید، از 10 دقیقه قبل آن را روشن کنید. اگر هم از منقل زغالی استفاده می کنید، زغال های آن را 20 دقیقه پیش از شروع پخت گرم کنید.
  • در مرحله بعد، گوشت ها را روی گریل، منقل یا باربیکیو قرار دهید. از انبر برای قرار دادن گوشت ها استفاده کنید. تکه های گوشت را با فاصله ای چند سانتی از یکدیگر قرار دهید تا پشت و رو کردنشان راحت تر شود.
  • گوشت گوساله را به مدت 12 تا 14 دقیقه بپزید. از انبر برای پشت و رو کردن تکه های گوشت گوساله در هر چند دقیقه استفاده کنید تا به کف گریل نچسبند. مدت زمان پخت تکه های گوشت به این روش، 12 تا 14 دقیقه است.

شما همچنین می توانید گوشت گوساله را در قابلمه بریزید و حدود 20 دقیقه به همراه روغن بپزید. در این مرحله ترجیحا از نمک استفاده نکنید تا گوشت شما سفن نشود.

حتما بخوانید: طرز تهیه فسنجون با گوشت تکه ای و قلقلی

نکات پایانی

    1. برای پخت گوشت گوساله منجمد بهتر است 2 ساعت قبل از طبخ، آن را از فریزر بیرون بیاورید. اما اگر عجله داشتید، گوشت را از فریزر درآورده و در حالی که داخل کیسه فریزری واقع شده است، درون آب گرم فرو ببرید.
    2. از جمله ترقند های پخت سریع گوشت و ترد کردن آن جهت تهیه انواع خورشت ها، استفاده از تکه های کیوی است. برای این کار باید تکه های کیوی را روی سطح گوشت بمالید. این کار به ترد شدن گوشت نیز کمک می کند. اگر به کیوی حساسیت دارید می توانید از عنبه، سرکه یا آب لیمو استفاده کنید.
نتیجه گیری

برخی گوشت ها با توجه به نوع، سن و تغذیه دام به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند، اما با استفاده از روش ها و ترفند های خاص می توان مدت زمان طبخ آن ها را کوتاه تر کرد. از سوی دیگر، شیوه نگهداری گوشت پیش از مصرف نیز در مدت زمان و میزان پخت آن تاثیر گذار است.

با توجه به نکاتی که در این مقاله اشاره کردیم، هر نوع گوشتی، به خصوص گوشت گوساله را می توان با رعایت نکات خاصی، سریع تر و آسان تر پخت. چنانچه قصد خرید آنلاین گوشت گوساله را دارید، برای اطمینان از تازگی و کیفیت گوشت، آن را از فروشگاه های معتبر و شناخته شده خریداری کنید تا در اسرع وقت و تازه برای شما ارسال شود.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز پخت سریع و آسان گوشت گوساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز پخت سریع و آسان گوشت گوساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید