غلبه بر آتلوفوبیا در محیط کار
به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، ترس شدید از ارتکاب اشتباه در محیط کار یا همان آتلوفوبیا، معمولا برای دسته ای از کارکنان و مدیران ایجاد می گردد؛ آن هایی که نگران اعتبار و جایگاهشان هستند. اما این موضوع اگر درمان (مهار) نگردد، باعث خروج استعداد ها از شرکت خواهد شد. غلبه بر آتلوفوبیا نیازمند گام هایی از سوی کارکنان و اقداماتی از سوی مدیر است. دوست امین در محیط کار و مدیر تحول آفرین، راه غلبه را هموار می نماید.
به گزارش دنیای اقتصاد، همه ما ترس از اقرار به اشتباه در محیط کار را تجربه نموده ایم. وقتی اشتباهی مرتکب می شویم، ممکن است از گفتن موضوع به مدیر وحشت داشته باشیم یا نگران باشیم که مبادا آن اشتباه، تاثیر بدی بر کسب و کار بگذارد. اما ارتکاب اشتباه، کاملا طبیعی ا ست و باید فرصتی برای رشد تلقی گردد. مدیران هم مرتکب خطا می شوند. اما سوال اینجاست که چرا ترس از اشتباه کردن در محیط کار، اصلا وجود دارد؟ ریشه آن کجاست؟ و چطور می توان بر آن غلبه کرد؟ ما در اینجا به آنالیز این موضوع پرداخته و سپس توصیه هایی به مدیران ارائه می کنیم تا بتوانند نسبت به این مساله واکنش نشان دهند و مشکل را به شکلی مشارکتی و تیمی، برطرف نمایند.
چرا ترس از اشتباه کردن در محیط کار وجود دارد؟ اشتباه کردن در محیط کار می تواند وحشتناک باشد. به خصوص اگر شما تنها نان آور خانواده تان باشید و برای امرار معاش و پرداخت هزینه های خانواده، مثل اجاره خانه، به حقوقتان متکی باشید. اگر ابعاد اشتباهتان، گسترده یا ریسکش بالا باشد، طبیعی ا ست که وقتی یک جای کار می لنگد، به سناریو های مختلف فکر کنید. سناریو هایی که معمولا با این جمله آغاز می شوند: اگر فلان اتفاق بیفتد چه؟ در برخی موارد نادر، فرد دچار کمال گرایی افراطی است که در اصطلاح، آتلوفوبیا (Atelophobia) نامیده می گردد. به معنای ترس شدید از اشتباه کردن.
در حالی که همه این واکنش ها دلایل و استدلال های خاص خودشان را دارند، اما در حقیقت، اشتباه کردن در محیط کار می تواند رابطه شما با مدیریت را بهبود دهد و فرصتی برای رشد فردی نیز برایتان ایجاد کند. اما مهم تر از همه، ابتدا باید ذهنیت خود را تغییر دهید و با احساسات مبتنی بر ترسی که شما را فلج می نمایند، مقابله کنید.
غلبه بر استرس اشتباه کردن در محیط کار
اگر مثل بیشتر آدم ها باشید، احتمالا وقتی مسئله ای در کارتان پیش می آید، دچار دلهره و استرس می شوید. می تواند یک سوتی جزئی باشد که کسی متوجه اش نشده، یا یک اشتباه بزرگ که ضرر مالی بزرگی به شرکت تان تحمیل خواهد نمود.
صرف نظر از اینکه چه اتفاقی افتاده، غلبه بر استرس ارتکاب اشتباه در محیط کار، اولین گام در راستای یافتن راهکار است. اگر این مرحله را از قلم بیندازید، ممکن است آغاز کنید به لاپوشانی مسائلی که امکان حلشان وجود داشته، یا کار ها را در بلندمدت، خراب تر کنید یا حتی شرایط را به سمتی سوق دهید که مدیرتان، خودش متوجه گردد. برای غلبه بر استرس های مرتبط با کار و قدرتمند ظاهر شدن، پس از ارتکاب اشتباه، این مراحل را انجام دهید:
گام اول: احساسات خود را پردازش کنید. وقتی اشتباهی در کارتان پیش می آید، طبیعی ا ست که احساس سرخوردگی یا شرمساری کنید. اما پس از چند ثانیه، این احساسات باید بگذرند. آن وقت می توانید منطقی فکر کنید. اگر این اتفاق فورا نیفتاد و احساساتتان از بین نرفتند، کمی زمان بگذارید و آنالیز شان کنید. با یک دوست معتمد، مفصل صحبت کنید، یا در ماشین تان، صدای خود را ضبط کنید و احساساتتان را توضیح دهید یا قبل از آغاز دوباره، کمی در هوای آزاد قدم بزنید تا هوایی تازه کنید.
وقتی غمگین هستید، ایجاد بالانس سخت می گردد. سعی کنید مطمئن شوید که واکنش احساسی تان، متناسب با اشتباهی است که انجام داده اید.
گام دوم: ارزیابی درستی از مساله داشته باشید. معمولا اشتباهات ما در محیط کار، در حد مرگ و زندگی نیستند. این اشتباه ها بیشتر اوقات می توانند به سرعت اصلاح یا برطرف شوند. اگر ارزیابی درستی از ابعاد اشتباهتان نداشته باشید، ممکن است بیش از حد روی پیامد های منفی آن تمرکز کنید که این می تواند منجر به خطا های بیشتر در آینده گردد.
گام سوم: به اشتباهتان اعتراف کنید. اگر لازم هست که بابت خطایتان عذرخواهی کنید، این کار را فورا و محترمانه انجام دهید. اگر مساله کوچکی ست، یکی دو جمله به وسیله ایمیل یا چت کفایت و جبران مافات می نماید. اگر مساله بزرگی پیش آمده، ترتیب یک جلسه را بدهید یا فورا با مدیر تماس بگیرید. بعلاوه، حتما به او بگویید که قصد دارید در آینده، چگونه جلوی این اشتباه را بگیرید.
گام چهارم: واکنش خود را مرور کنید. شاید قبلا هم اشتباهات مشابهی از شما سر زده باشد، اما معمولا وقتی سرمان شلوغ است و سرگرم اهداف و پروژه های مختلف هستیم، به راحتی اشتباهات سابق را فراموش می کنیم. زمان گذاشتن و مرور واکنش تان نسبت به اشتباه، کمک می نماید در صورت وقوع مجدد، بهتر عمل کنید.
از خودتان سوال بپرسید. آیا یک اشتباه واحد را بار ها و بار ها مرتکب شده اید؟
اگر چنین است، چه تغییراتی می توانید برای جلوگیری از وقوع مجدد آن ایجاد کنید؟
گام پنجم: مراقبت از خود را تمرین کنید. بازگشت به یک روتین سالم کمک می نماید انرژی های انباشته را تخلیه و از اشتباهات کاری در آینده جلوگیری کنید.
برخی ها فکر می نمایند مراقبت از خود، یک مفهوم لوکس است یا یک ترند تازه است. اما بدانید که برای ارتقای اعتماد به نفس و عملکردتان در محل کار، باید حتما با برترین حالت و احساسات در محل کار حاضر شوید.
مسائلی مثل کمبود خواب، تغذیه ناسالم یا ناکافی یا کمبود آب بدن می توانند منجر به اشتباهاتی شوند که اگر بیشتر مراقب خود بودید، قطعا رخ نمی دادند.
گام ششم: عملکرد خود را ارزیابی کنید. آسان ترین راه برای کسب اعتماد دیگران این است که همیشه عملکرد درخشان از خود ارائه دهید. حتی اگر در گذشته، شکست خورده اید، هنوز هم وقت هست که گذشته را پشت سر بگذارید و یک زندگی کاری پیروز و غنی برای خود رقم بزنید.
یادتان نرود که اگر مسیر حرفه ای پیروزی دارید، یک یا دو اشتباه، تاثیر چندانی بر آن ندارند و شکست یا عدم شکست حرفه ای شما را مشخص نمی نمایند.
مدیران چطور باید واکنش نشان دهند؟
هر مدیری، موظف به واکنش و کمک به کارکنان در رابطه با اشتباهاتشان است. حتی در پرفشارترین شرایط، انجام این کار با دقت، نه تنها به حفظ روحیه کارمند ها کمک می نماید بلکه از وقوع اشتباهات مشابه در آینده جلوگیری می نماید. نحوه واکنش یک مدیر نسبت به اشتباهات کارمند، می تواند وجه تمایز میان یک رهبر سازمانی تحول آفرین با سایر مدیران باشد؛ رهبر سازمانی که با کارمند ها تعامل نزدیک دارد، همراه با آنها، موارد احتیاجمند اصلاح را شناسایی می نماید و در ایجاد تغییرات ضروری، به کمک شان می شتابد. اگر چنین نباشید، اگر در صورت وقوع اشتباه، به کارکنان کمک نکنید، ممکن است برترین کارکنانتان را از دست بدهید. مدیران برتر به خوبی می دانند که همه ما می توانیم از اشتباهاتمان درس بگیریم. اشتباهات کمک می نمایند هم به صورت فردی و هم تیمی، بهبود و توسعه یابیم. این مدیران، اگر خودشان هم اشتباه نمایند، آن را می پذیرند و به آن اقرار می نمایند. پیش از آنکه سراغ کارمندتان بروید، نگاهی دقیق به خودتان بیندازید. آیا واقعا نگران عملکرد او هستید؟ اگر چنین است، درباره عملکردش چه فکر می کنید؟
تا به امروز، چه کسی مسوول کار او بوده؟ ممکن است به این نتیجه برسید که خودتان در ایجاد بستر آن اشتباه، نقش داشته اید یا مثلا اطلاعات را به درستی به او انتقال نداده اید. اگر از قبل به این موضوع فکر کنید، در صورت وقوع اشتباه، کسی در پی مقصر نخواهد گشت و در عوض، همه به شکلی منطقی و بی طرفانه به برطرف مشکل خواهند پرداخت.
به علاوه، مدیران باید کاری نمایند که هر اشتباه، فرصتی برای آموزش باشد. شاید سختتان باشد، اما سعی نکنید خودتان مشکل را حل کنید. به جایش، شرایط را طوری ترسیم کنید که کارمند ها آن را فرصتی برای بهبود و توسعه تلقی نمایند.
وقتی سراغ کارمندی می روید که مرتکب اشتباهی شده، ابتدا کنجکاو باشید. از او بپرسید که چه اتفاقی افتاده و دیدگاهش درباره شرایط چیست. هنگام صحبت با اعضای تیم، از مهارت های گوش دادن فعال بهره ببرید تا بدانند که به صحبت هایشان توجه می کنید (گوش دادن فعال، یک مهارت نرم است که یعنی با دقت به مخاطب گوش کنید، صحبت هایش را درک کنید، به گفته هایش خوب و عمیق فکر کنید و این اطلاعات را برای آینده، در خاطر داشته باشید. در این روش، که یکی از ستون های اصلی رهبری همدلانه است، هم گوینده و هم مخاطب در مصاحبه دخیلند).
ممکن است کارمندتان به سرعت اعتراف کند. اگر اشتباهی را گردن گرفت که تقصیر او نبوده (که اتفاقی شایع است)، به آن رسیدگی کنید. اگر به اشتباه خود اعتراف نکرد، تمرکز و توجه خود را روی مساله معطوف کنید، نه یافتن مقصر. به اعضای تیم آزادی بدهید تا خودشان، آن را پیدا نمایند. سپس بازخورد خود را به شکلی منصفانه و متعادل، ارائه دهید؛ و بعد، آن ها را تشویق کنید که از اشتباه مربوطه، درس بگیرند و از تکرارش جلوگیری نمایند.
برترین روش مصاحبه با کارمندی که مرتکب اشتباه شده، جلسه حضوری است. اما این روز ها بسکمک از تیم ها متشکل از اعضای قراردادی و فریلنسر ها هستند که دورکاری می نمایند. بنابراین، شاید دیدار حضوری در یک مکان فیزیکی ممکن نباشد. اگر چنین شرایطی دارید، برای آنالیز مساله از ابزار های دیجیتال بهره ببرید.
مثلا گزارش ها و فهرست وظایف فردی که در ابزار های مدیریت پروژه وجود دارند، می توانند برای جلوگیری از اشتباهات نیز به کار بروند چرا که مدیران به راحتی می توانند از آن ها برای طرح اقدامات و رفتار های مورد انتظار خود از اعضا استفاده نمایند و کل فرآیند مدیریت وظایف را بهبود دهند. گاهی پیش می آید که اشتباهات به تکرار رخ می دهند. اگر چنین است، ممکن است کارمند دچار یک الگوی رفتاری باشد که مانع از ارائه برترین عملکردش گردد. در این مواقع، مدیر می تواند وارد عمل شده و ایده هایی در رابطه با عادت های سالم پیشنهاد دهد؛ عادت هایی که از وقوع یک نوع اشتباه، جلوگیری می نمایند. فرض کنید یکی از اعضای تیم بازاریابی، محتوای تبلیغاتی را دیرتر از موعد منتشر می نماید و این اشتباه رایج در بازاریابی، مدام تکرار می گردد. می توانید برای جلوگیری از آن، از او بخواهید که هر روز، فهرست کار های روزانه اش را بنویسد. این به او کمک می نماید حواسش به وظایفش باشد و همزمان، تشویق می گردد کارهایش را به سرانجام برساند. درک این نکته مهم است که مجازات و تنبیه کارمند ها بابت اشتباهاتی که هر از گاهی پیش می آیند، روشی ناعادلانه و بی تاثیر است. این اشتباهات، فرصت هایی برای بهبود در دل خود دارند که هم مدیران و هم کارکنان باید آن ها را با آغوش باز بپذیرند.
چطور در یک محیط حرفه ای به اشتباهمان اعتراف کنیم؟
گاهی ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که لازم باشد در محیط حرفه ای، عذرخواهی کنید. وقتی صحبت از اشتباه در محیط کار در میان است، صداقت، برترین سیاست است. برخی اقدامات خاص می توانند اعتماد را از بین ببرند، اما عذرخواهی می تواند به بازسازی اعتماد کمک کند.
باید در توضیحاتتان به تفصیل توضیح دهید که چرا این گونه عمل کردید. این نشان می دهد که شما به افراد پیرامونتان که تحت تاثیر اعمال شما هستند، اهمیت می دهید.
مهم است فردی راکه دارید از او عذرخواهی می کنید صرف نظر از جایگاهش، با نام، خطاب قرار دهید.
یک گفت وگوی آزادانه به هر دوی شما کمک می نماید یکدیگر را بهتر درک کنید. بعلاوه از عذرخواهی غیرخالصانه جلوگیری می گردد.
اگر اشتباه شما تاثیر شخصی بر کسی گذاشته، باید احساسات او را به رسمیت بشناسید. جرات داشته باشید و اعتراف کنید که متاسفید. این می تواند در نحوه برخورد دیگران با شما، تفاوتی بزرگ ایجاد کند.
مسوولیت اقدامات خود را بپذیرید و برای جبران اشتباه، برنامه ریزی داشته باشید. وقتی برنامه دارید، به آن ها نشان می دهید که قصد دارید همه چیز را درست کنید.
اما مبادا جوگیر شوید یا وعده های سر خرمن بدهید. اهدافی که مشخص می کنید باید واقع بینانه باشند تا از تکرار آن اشتباه، جلوگیری گردد.
اگر عذرخواهی تان پذیرفته شد، می توانید در رابطه با راهکار، با طرف مقابل مذاکره کنید. از او بخواهید درباره شرایط پیش آمده، فکر و احساساتش را لحاظ کند.
پس از عذرخواهی، برای عمل به وعده های تان و جلوگیری از تکرار اشتباه، تمام سعی تان را بکنید. این به بهبود شرایط کمک می نماید و باعث می گردد طرف مقابل، احساس بهتری داشته باشد.
چگونه از اشتباهات در محیط کار درس بگیریم؟
مهم است که صادق باشید و به اشتباه خود اعتراف کنید، اما این هم مهم است که با یک ذهنیت مثبت، آن ماجرا را پشت سر بگذارید و پیش بروید. به احتمال زیاد، بلافاصله پس از ارتکاب اشتباه، دچار احساس افسردگی خواهید شد. اما با یادگیری از آن، می توانید در بلندمدت، بهتر و برگشت پذیرتر شوید.
گام اول، برنامه ریزی برای بهبود است. اگر اشتباهتان جزئی بوده، مشخص اهداف فردی و برنامه اجرایی کمک خواهد نمود که درس ها و آموخته هایتان را عملی کنید. تقریبا از هر شرایطی، می توانید یک درس کلی بگیرید، صرف نظر از اندازه منحصر به فرد بودنش. مثلا، اگر متوجه شدید که منشأ اشتباهتان، فراموش کاریتان بوده، اعمال استراتژی های سازمانی برای بهبود حافظه می تواند کمکتان کند. سپس روند پیشرفت تان به مرور زمان را در یک دفترچه یا فایل مجازی ثبت کنید. نقاط پیشرفت و بعلاوه، نقاط ناامیدنماینده را یادداشت کنید.
در پی الگو ها بگردید. وقتی پیدایشان کردید، آن ها را به برنامه اجرایی و فهرست اهداف شخصی خود اضافه کنید.
دقت کنید آیا تغییرات اعمال شده، به نتایج بهتر و پایدارتر منجر می شوند یا نه. اگر نه، مجددا تغییراتی ایجاد کنید و ادامه دهید؛ و در سرانجام، اگر نمی دانید کدام استراتژی یا ابزار برایتان مناسب تر است، از دیگران کمک بخواهید. نترسید. کار مدیران این است که از عملکرد شما حمایت نمایند. اگر با صداقت و انتقادپذیری به آن ها نزدیک شوید، احتمالا از اینکه از آن ها کمک می خواهید، خشنود خواهند شد. ممکن است حتی توصیه هایی ارائه دهند یا تغییراتی ایجاد نمایند که بازدهی شما و اعضای تیم، افزایش یابد.
نتیجه گیری
فشار برای ارائه عملکرد بالا می تواند به اشتباهات و عادات ناکارآمد منجر گردد. از اشتباهات خود درس بگیرید و مسوولیت آن ها را بپذیرید. آن ها را به شکلی آزادانه و صادقانه، مطرح کنید. در زمان احتیاج، درخواست یا پیشنهاد کمک کنید و یادتان نرود که هر اشتباه تازه، فرصتی برای بهبود عملکرد است.
نویسنده: Maria Waida
مترجم: مریم مرادخانی
منبع: Wrike.com
منبع: فرارو