نبود قوانین مدون چالش بزرگ بروکر ها ، بزرگترین مشکل دانش بنیان ها تجاری سازی است

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد گفت: باید اثر و کارکرد دانش بنیان ها در جامعه دیده گردد و امروز بزرگترین چالش آن ها تجاری سازی است.

نبود قوانین مدون چالش بزرگ بروکر ها ، بزرگترین مشکل دانش بنیان ها تجاری سازی است

محمدرضا علومی کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد در تبادل نظر با خبرنگار فناوری وبلاگ ساعت گلورایا، با بیان اینکه این کارگزاری از ابتدای سال 92 کار خود را آغاز نموده است، اظهار کرد: به طور کلی طی این 6 سال در حوزه تجاری سازی فناوری متمرکز بوده ایم و بحث های مرتبط با انتقال تکنولوژی به صورت خاص را در استان پیگیری نموده ایم.

وی اضافه نمود: در حوزه کارگزاری در این مدت به موضوعاتی همچون تامین اقتصادی طرح های دانش بنیان، توسعه بازار فناوری، بازاریابی و فروش محصولات دانش بنیان پرداخته ایم به علاوه اینکه موضوعات مرتبط با مالکیت فکری و انتقال تکنولوژی در برنامه کاری ما قرار داشته است.

علومی ادامه داد: حوزه تجاری سازی حوزه نوپایی در کشور ما است، هنوز آیین نامه مدونی در این زمینه نداریم و شرکت هایی مثل ما در اکثر مناطق کشور به رسمیت شناخته نمی گردد.

کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد تاکید نمود: یکی از بزرگترین چالش های حوزه تجاری سازی و شرکت های دانش بنیان ما این که شرکت های دانش بنیان دارای تیم های فنی هستند و عموما شخصیت کاری آن ها به شکلی است که با بحث های بازار، مسائل اقتصادی، قرارداد ها و یا موارد دیگر آشنا نیستند به همین دلیل هم باید شرکت های تجاری این بخش از کار را پوشش دهند.

وی در همین خصوص اضافه نمود: شرکت های دانش بنیان نمی توانند موضوعات مختلف را پوشش دهند؛ تجاری ساز ها دستاورد های ارزشمندی دارند، ولی قابلیت فروش و ثروت زایی ندارند که این یکی از بزرگترین چالش های صنف تجاری سازان و دانش بنیان ها است.

علومی اعلام کرد: چالش دیگری که در کشور با آن روبرو هستیم مسئله دستگاه های متولی حوزه فناوری و نوآوری است، متاسفانه این دستگاه ها خیلی به حوزه تجاری سازی اهمیت نداده و آن را جدی نگرفته اند که امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.

کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد توضیح داد: شرکت های تجاری ساز، شرکت های دانش بنیان هستند و تفاوتشان این است که خدمات حرفه ای تجاری سازی ارائه می دهند در صورتی که شرکت های دانش بنیان دیگر از اعتبارات به خصوص از اعتبارات اقتصادی و تسهیلاتی برخوردار نیستند، زیرا فقط نگاه خدماتی به آن می گردد.

وی ادامه داد: تا چند سال قبل شرکت های نرم افزاری و حوزه IT هم مسائل حمایتی داشتند و استدلالشان این بود که می گفتند فقط نیروی انسانی دارید و زمین و سرمایه در اختیار ندارید در نتیجه وام های حمایتی کمی در اختیار آن ها قرار می گرفت، اما حالا بعد از چند سال این مسئله جا افتاده و حمایت های اقتصادی مناسبی از این دانش بنیان ها صورت می گیرد.

علومی توضیح داد: نکته دومی که وجود دارد بحث آیین نامه ها و مجوز هایی است که شرکت های تجاری ساز احتیاج دارند که به نظرم هنوز نقص دارد و خیلی کار نمی گردد، البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این چند سال حرکت های خوبی انجام داده، ولی هنوز ناقص است.

کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد درخصوص اعتماد فناوران و صنعتگران به حوزه بروکری، گفت: باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم، نسبت به سال 92 که کار را آغاز کردیم اعتماد بیشتر شده است، ولی اگر بخواهیم به صورت کلی به جامعه نگاه کنیم میزان اعتماد را خواهیم دید.

وی اضافه نمود: یک بعد قضیه به نظرم بحث هایی است که شناخت یا آگاهی مخاطبان چه عرضه نماینده در حوزه های فناوری و نوآوری و چه مطالعاتی که در این زمینه بیشتر گردد، برعهده متولی ها است، سازمان هایی مثل معاونت علمی فناوری یا پارک های علم و فناوری این مسئولیت را برعهده دارند.

علومی مطرح کرد: کارگزاری حوزه نوپایی است و به دلیل عدم تجربه لازم خود بروکر ها اشتباهاتی داشتند که فرایند اعتمادسازی را کندتر کرد، اما امروز کارگزار ها حرفه ای تر شده اند و کار با کیفیت بهتری پیش می رود، اما ارائه خدمات با کیفیت شاید مهمترین گزینه و رکن برای ایجاد اعتماد باشد و دومین موضوع بحث های ترویجی است که متولیان باید در این زمینه انجام بدهند.

کارگزار فن بازار منطقه ای استان یزد اعلام نمود: باز تاکید می کنم که ما افراد مستعد فناور و نوآور داریم که فوق العاده ارزشمند هستند، ولی این ها گنج هایی هستند که زیر خاک مانده و بقیه از آن بی خبرند و این وظیفه شرکت های تجاری ساز است که یاری نمایند تا این دانش به ثروت و پول تبدیل گردد؛ اگر کار فناوران دیده نگردد آن ها دچار سرخوردگی می شوند و اعتماد به نفسشان پایین می آید در نتیجه بزرگترین چالش و موضوع دانش بنیان ها موضوع تجاری سازی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نبود قوانین مدون چالش بزرگ بروکر ها ، بزرگترین مشکل دانش بنیان ها تجاری سازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود قوانین مدون چالش بزرگ بروکر ها ، بزرگترین مشکل دانش بنیان ها تجاری سازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید