هر کیلو پسته چند برابر نفت می ارزد؟ ، مقدار ارزآوری پسته برای کشور

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، وزیر جهادکشاورزی گفت: میانه قیمت یک کیلو پسته در جهان بیش از 6 دلار و میانه قیمت هر لیتر نفت تنها 70 سنت است و این امر نشان می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است.

هر کیلو پسته چند برابر نفت می ارزد؟ ، مقدار ارزآوری پسته برای کشور

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاوری در اختتامیه جشنواره پسته دامغان اظهار کرد: یکی از سرمایه های اصلی مردم دامغان، نیروی انسانی ارزشمند و خوش فکر این شهر است.

وی با بیان اینکه پسته یک محصول فرهنگی و تاریخی است، اضافه نمود: پسته دامغان، محصولی با کیفیت و با عملکردی مناسب و بالا است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران شرف ما هستند به تاریخ کهن دامغان پرداخت و توضیح داد: دامغان یکی از مراکز تمدنی ایران زمین است.

وی با اشاره به کوشش های استاندار سمنان گفت: استاندار پر کوشش سمنان با تعاملات خوب خود توانسته است تا استان را به سرعت به سمت رشد و پیشرفت راهنمایی نماید.

ساداتی نژاد با بیان اینکه بالغ بر 550 هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصول ارز آور پسته است اضافه نمود: مزیت کشور ایران، کشاورزی و مزیت کشاورزی در کشور ما باغداری و مزیت باغداری نیز، پسته کاری است.

کوشش برای کسب مجدد رتبه اول صادرات جهان

وی به صادرات پسته کشورمان در گذشته پرداخت و ادامه داد: از یک میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات صورت گرفته در سال 1399، قدری تنزل نموده ایم که باید کوشش گردد تا جایگاه نخست خود را مجددا کسب کنیم.

وزیر جهادکشاورزی گفت: امید است که با اقدامات ترویجی و آموزشی مناسب در یک سال آینده بتوانیم به عملکرد دوبرابری فراوری پسته در کشور و استان سمنان دست یابیم.

این عضو کابینه اظهار کرد: میانه قیمت یک کیلو پسته در جهان 6 دلار و میانه هر کیلو نفت حدود 70 سنت است و این امر نشان می دهد محصول پسته بسیار ارزآور برای کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای دامغان در حوزه کشاورزی و باغداری افزود: باید در جهت به زراعی به باغی، نوسازی و برندینگ در دامغان کوشش مضاعف کنیم .

وی با بیان اینکه حد اعتباری مناسبی برای بسته بندی و فرآوری محصول پسته در بانک کشاورزی ایجاد خواهد شد اضافه نمود: زنجیره ارزش و فراوری ثروت برای شهرستان دامغان دارای اهمیت است و ما نیز در این زمینه حمایت های لازم را به انجام خواهیم رساند.

این عضو کابینه سیزدهم گفت: سال 1401 با حمایت ریاست جمهور، سال خوبی برای کشاورزان بود و در کوششیم بنا به فرمایش دکتر رئیسی ، کشاورزی را مالی کنیم.

وزیر جهادکشاورزی توضیح داد: 128 درصد رشد خرید گندم، حرکتی پرشتاب به سمت اقتصاد کشاورزی در کشور است .

افزایش دوبرابری فراوری پسته

ساداتی نژاد از افزایش دو برابری فراوری زیتون در کشور در امسال اطلاع داد و با اشاره به اهمیت دامداری در کشور اعلام کرد: یکی از با شرف ترین و دلسوزترین اقشار مردم ایران دامداران و پرورش دهندگان طیور هستند.

وی وعده داد: از هفته آینده معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بحث تهاتر نهاده با گوشت را به انجام خواهد رساند. نهاده های دامی از هفته آینده به دامداران ارائه و بعد از فصل پروار بندی تهاتر انجام خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی بعلاوه گفت: در حوزه دام سنگین و شیر مشکلاتی وجود داشت که با تدبیر صورت گرفته این مشکل برطرف گشت.

وی با بیان اینکه مرکبات (سیب ، نارنگی و پرتقال) از معافیت 50 درصد برطرف تعهد ارزی بهره مند شد توضیح داد: حمایت از شرکت های دانش بنیان را وظیفه خود می دانیم .

این عضو کابینه گفت: صدور اسناد کشاورزی بنا به دستور رئیس جمهور, حداکثر تا خاتمه دولت انجام و تحویل کشاورزان خواهد شد.

وی با اشاره به کم آبی در بخش کشاورزی اضافه نمود: الگوی کشت محصولات کم آب بر، در استان هایی همانند سمنان ،مورد توجه بوده و تسهیلات لازم در این زمینه ارائه خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "هر کیلو پسته چند برابر نفت می ارزد؟ ، مقدار ارزآوری پسته برای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر کیلو پسته چند برابر نفت می ارزد؟ ، مقدار ارزآوری پسته برای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید