10 هلیکوپتر نظامی بزرگ و قدرتمند جهان را بشناسید
به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، خبرنگاران: بزرگ ترین و توانمند ترین هلیکوپتر ترابری نظامی جهان را می شناسید؟ بررسی که در ادامه این مطلب از 10 هلیکوپتر نظامی فعال در عرصه ترابری انجام داده ایم بر اساس بزرگی و قدرت باربری آن ها بوده است. همچنین این فهرست هلیکوپتر هایی که اکنون در حال توسعه هستند را نیز شامل نمی شود. در این فهرست تنها هلیکوپتر هایی قرار دارند که در حال حاضر در سرویس بوده یا آماده تولید انبوه هستند.
1. هلیکوپتر Mil Mi-26 (روسیه)
هلیکوپتر Mil Mi-26 غول پیکرترین هلیکوپتری است که اکنون ساخته می شود و در جهان غرب آن را با لقب Halo می شناسند. این پرنده فوق سنگین اکنون در اختیار 20 کشور از جمله روسیه و هند قرار گرفته است. توسعه Mil Mi-26 در اوایل دهه 1970 آغاز شد و طراحان آن قصد تولید هلیکوپتری با قدرت ترابری دو برابر هلیکوپتر های آن زمان را داشتند. هلیکوپتر Mil Mi-26 بالاخره در سال 1983 عملیاتی شده و وارد سرویس نظامی شد.
قدرت باربری این هلیکوپتر به حدی است که با ظرفیت بار یک هواپیمای ترابری C-130 آمریکایی برابری می کند. طول قسمت بار این هلیکوپتر همراه با صفحه بارگیری آن بیش از 12 متر بوده و عرض آن 3.2 متر با حداقل ارتفاع سقفی 2.9 است.
فضای داخلی این قسمت می تواند 80 سرباز با تمامی تجهیزات یا 60 برانکارد را در خود جای دهد، اما شرایطی نیز بوده که این هلیکوپتر تا 150 سرباز را نیز جابجا کرده است. Mi-26 می تواند دو خودرو زرهی با وزن هر کدام 10 تن را نیز جابجا نماید و بار های مختلفی را در فضای بار خود جای می دهد. آخرین مدل از این هلیکوپتر حتی توان بلند کردن بار های سنگین تری تا 25 تن را نیز داراست.
2. هلیکوپتر CH-53K King Stallion (ایالات متحده)
اخیراً یک نوع هلیکوپتر جدید به نام CH-53K King Stallion برای رفع نیاز های تفنگداران دریایی ایالات متحده ساخته شده است. این نمونه در واقع نمونه توسعه یافته مدل CH-53E Super Stallion است. از سال 1974، Super Stallion بزرگ ترین و قدرتمندترین هلیکوپتر ترابری خارج از روسیه بوده و نمونه اخیر جایگزین آن شده و بزرگ تر و قوی تر از آن نیز هست. CH-53K قالب هوایی مشابهی نسبت به هلیکوپتر مادر خود دارد، اما عملکرد آن به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.
این هلیکوپتر سنگین برای اولین بار به طور عمومی در سال 2014 رونمایی شد و اولین بار نیز در سال 2018 در اختیار تفنگداران دریایی قرار گرفت. این نمونه در حال حاضر بزرگ ترین و سنگین ترین هلیکوپتری است که در ارتش ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد. هلیکوپتر نظامی CH-53K از همان ابتدا برای ترابری سربازان، خودرو ها و تجهیزات نظامی از کشتی ها به ساحل طراحی شده بود.
ظرفیت بار این هلیکوپتر 15.9 تن بوده و می تواند 37 سرباز با تمامی تجهیزات را در محفظه بار خود جای دهد که در صورت نصب صندلی های وسط این عدد تا 55 سرباز نیز افزایش می یابد. همچنین این هلیکوپتر قدرتمند توان جابجایی بار ها و خودرو ها در خارج از محفظه خود را نیز داراست که از آن جمله می توان به یک خودرو زرهی LAV-25 یا هویتزر 155 میلیمتری M198 با تمامی خدمه و مهماتش اشاره کرد. علاوه بر این، CH-53K توانایی بلند کردن پرنده های زمینگیر شده به اندازه خودش را نیز داراست.
3. هلیکوپتر CH-47F Chinook (ایالات متحده)
هلیکوپتر همه جا حاضر CH-47 Chinook برای برآورد کردن نیاز های نیروی زمینی ارتش ایالات متحده طراحی شده است که برای اولین بار در سال 1961 به پرواز درآمد و یک سال بعد عملیاتی شد. از آن زمان به بعد، بیش از 1.160 فروند از این هلیکوپتر قدرتمند تولید شده که از آن میان می توان به مدل هایی تحت لیسانس در ایتالیا و ژاپن اشاره کرد هر چند تعداد زیادی از آن ها نیز به دیگر نقاط جهان صادر شده است. چینوک ها روزآمدسازی شده قرار است تا سال 2060 و حتی فراتر از آن نیز در کنار ارتش ایالات متحده باقی بمانند که باعث می شود این هلیکوپتر تا 100 سال پس از اولین ماموریتش همچنان در سرویس باقی بماند.
این هلیکوپتر عملیات های ترابری متعددی را انجام می دهد؛ از نقل و انتقال سربازان گرفته تا تجهیزات جنگی و مهمات. هلیکوپتر CH-47 همچنین برای عملیات جستجو، نجات، تخلیه مجروحان و آسیب دیدگان، پیاده کردن چتربازان و دیگر عملیات ها نیز به کار گرفته می شود. این پرنده ظرفیت 44 سرباز با تمامی تجهیزات را داشته و توانایی جابجایی تا 10.3 تن بار در محفظه داخلی و 11.3 تن در خارج از محفظه بار خود را داراست.
این نوع از هلیکوپتر چینوک دارای دو قلاب خارجی است که می توان با آن محموله های مختلفی مانند خودرو های سبک یا توپخانه ها را به صورت خارج از محفظه بار منتقل کرد. CH-47F جدیدترین مدل این هلیکوپتر بوده و تا 55 سرباز یا 12.7 تن بار را جابجا خواهد کرد. برخی از نمونه های این هلیکوپتر به خارج از ایالات متحده صادر شده است.
4. هلیکوپتر V-22 Osprey (ایالات متحده)
V-22 Osprey در واقع یک هلیکوپتر نیست و اولین نمونه عملیاتی از پرنده هایی جدید به نام کج پروانه یا tiltrotor است که قابلیت پرواز عمودی هلیکوپتر ها و سرعت بالای پرواز هواپیما های بال ثابت توربوپراپ را داراست. این پرنده در اختیار نیروی هوایی، دریایی، زمینی و همچنین تفنگداران دریایی ایالات متحده قرار داشته و تحویل آن به این نیرو ها از سال 2001 آغاز شده است.
Osprey یکی از بزرگ ترین ها در نوع خود بوده و می تواند تا 24 سرباز را جابجا نماید. همچنین این پرنده کج پروانه توانایی جابجایی 9 تن وزن در محفظه بار و تا 6.8 تن در فضای خارجی خود را دارد. حداکثر سرعت پرواز کمی بیش از 500 کیلومتر بر ساعت بوده که نزدیک به دو برابر بیشتر از هر هلیکوپتر ترابری دیگر است. پرنده Osprey همچنین توانایی سوختگیری در حین پرواز را نیز دارد و می تواند از روی کشتی های آبی خاکی یا ناو های هواپیمابر نیز بلند شده، روی آن ها فرود آمده و به خم کردن پروانه هایش در یک محیط بسته مانند آشیانه نیز قرار گیرد.
از این رو این پرنده مزیت قابل توجهی نسبت به دیگر هلیکوپتر ها و هواپیما های نظامی دارد، زیرا هم سریع تر از اولی پرواز کرده و هم برخلاف دومی توانایی بلند شدن به صورت افقی را داراست و به همین دلیل توانایی فرود آمدن روی عرشه کشتی ها یا عوارض خشن زمین را نیز دارد.
5. هلیکوپتر Mi-38 (روسیه)
Mi-38 یک هلیکوپتر ترابری است که کاربرد های نظامی و غیرنظامی دارد و برای جایگزینی هلیکوپتر های قدیمی Mi-8 و Mi-17 ساخته شده است. در ابتدا این پرنده به عنوان یک نسخه مدرن شده از Mi-8 توسعه یافت، اما به دلیل تفاوت های عمده با این سری خود به یک هلیکوپتر مجزا و مستقل تبدیل شد. این هلیکوپتر دارای قالب، موتورها، سیستم پروانه ای و آویونیک کاملاً جدیدی بوده که مراحل توسعه آن به انتها رسیده است.
تولید این هلیکوپتر در تعداد محدود از سال 2017 آغاز شد و یک سال بعد اعلام شد که تولید انبوه آن در روسیه آغاز شده است. برای عملیات های جابجایی پرسنل، این هلیکوپتر تا 32 سرباز را در محفظه داخلی خود جای می دهد. همچنین Mi-38 توانایی حمل 5 تن در محفظه داخلی و 7 تن به صورت خارجی و لیفتینگ را داراست. انواع متفاوتی از این هلیکوپتر برای عملیات های متفاوت تولید خواهد شد که توانایی فرود آمدن روی آب یا استفاده به عنوان آمبولانس را نیز خواهند داشت.
6. هلیکوپتر EC 725 (فرانسه)
یوروکوپتر (اکنون هلیکوپتر های ایرباس) EC 725 Super Cougar یا Caracal یک هلیکوپتر ترابری تاکتیکی با برد بسیار بلند است که از خانواده هلیکوپتر های Eurocopter Puma/Cougar می آید. این هلیکوپتر به طور ویژه برای رفع نیاز های نیروی هوایی فرانسه برای عملیات تهاجمی، نجات و جستجو طراحی شده است. جدیدترین نوع این هلیکوپتر در سال 2000 به پرواز درآمد و اولین فروند آن 5 سال بعد به نیروی هوایی فرانسه تحویل داده شد.
از دیگر کشور هایی که این هلیکوپتر را خریداری کرده اند می توان به برزیل، اندونزی، مالزی، مکزیک و برخی کشور های دیگر اشاره کرد. EC 725 می تواند تا 28 سرباز با تمام تجهیزات یا 5.670 کیلوگرم بار را در محفظه درونی و تا 4.5 تن را نیز به صورت لیفتینگ بلند کند. علاوه بر کاربرد های گفته شده، از EC 725 می توان برای نبرد با اضافه کردن لایه زرهی نیز استفاده نمود.
7. هلیکوپتر Z-18 (چین)
هلیکوپتر Z-18 در واقع جدیدترین هلیکوپتر ترابری ارتش جین است که توسط گروه صنایع هوافضای چانگهی طراحی شده و از هلیکوپتر غیرنظامی Avicopter AC313 (Harbin Z-8) الهام گرفته شده است. Z-18 بزرگترین هلیکوپتر نظامی است که تاکنون در چین توسعه یافته و اولین بار در سال 2014 رونمایی شد. با این وجود به نظر می رسد که هلیکوپتر Z-18 از قبل در خدمت نیرو های نظامی چین بوده و در نهایت جایگزین هلیکوپتر های Z-8 خواهد شد.
هلیکوپتر چینی Z-18 بر اساس مدل Harbin Z-8 طراحی شده، اما دارای بدنه به طراحی جدید و موتور های بسیار قدرتمندتر و فضای داخلی بسیار بیشتری است که حمل بار بیشتر، عملکرد بهتر و توانایی پرواز در ارتفاع و دمای بیشتر را در پی داشته است. گفته می شود که از مواد کامپوزیتی و تیتانیوم بیش از هر ماده دیگری در ساخت این هلیکوپتر استفاده شده است. Z-18 گنجایش 27 سرباز یا 4 تن در محفظه داخلی خود را داشته و 5 تن را نیز به صورت خارج از محفظه بار از زمین بلند خواهد کرد.
این هلیکوپتر در طی آزمایش ها رکوردشکنی کرده و به ارتفاع 9.000 متری و بر فراز کوه اورست دست یافت و به همین دلیل به اولین هلیکوپتر غول پیکر ترابری تبدیل شد که توانسته در اینچنین ارتفاعی پرواز نماید.
8. هلیکوپتر AW101 (ایتالیا)
هلیکوپتر AugustaWestland AW101 به عنوان یک هلیکوپتر مدرن برای استفاده نیرو های دریایی کشور های عضو ناتو توسعه یافت و قبلاً Eurocopter Industries EH101 نام داشت که به طور مشترک توسط کمپانی ایتالیایی Augusta و کمپانی بریتانیایی Westland Helicopters ساخته می شد. با این وجود در سال 2000، این دو کمپانی ادغام شده و کمپانی AugustaWestland را تشکیل داد و هلیکوپتر مذکور از سال 2007 با نام جدید خود ساخته شد که نمونه های باربر و ضد زیردریایی نمونه اولیه هستند.
هلیکوپتر EH101/AW101 در نیرو های دریایی ایتالیا و بریتانیا مشغول خدمت بوده و به الجزایر، کانادا، دانمارک، نیجریه، پرتغال، عربستان سعودی و ترکمنستان نیز فروخته شده و نمونه های تحت لیسانس آن نیز در ژاپن و ایالات متحده تولید می شود. قابل ذکر است که بریتانیا، دانمارک و پرتغال از نام Merlin برای این هلیکوپتر استفاده می کنند. نسخه ترابری این هلیکوپتر توانایی 26 سرباز یا 4 تا 5 تن بار را دارد که در فضای داخلی یا به صورت لیفتینگ حمل خواهد شد.
همچنین نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا یک نسخه از این هلیکوپتر با نام Merlin HC.Mk.3 را در اختیار دارد که توانایی حمل تا 45 سرباز یا تا 6 تن بار در محفظه داخلی خود را داراست.
9. هلیکوپتر Mil Mi-8 (روسیه)
هلیکوپتر Mil Mi-8 یکی از مشهورترین هلیکوپتر های ترابری است که تاکنون ساخته شده و از سال 1961 تاکنون بیش از 7.300 فروند از آن تولید شده است. نمونه صادراتی آن با نام Mi-17 به کشور های بسیاری و در تعداد زیاد صادر شده به نحوی که اکنون در بیش از 60 کشور جهان مشغول خدمت است. این هلیکوپتر توانایی جابجایی تا 24 سرباز یا 4 تن بار در فضای داخلی و 3 تن به صورت لیفتینگ را داراست.
نمونه Mi-8TB مدل نظامی و تهاجمی این هلیکوپتر است که توانایی حمل و شلیک مسلسل، بمب، راکت و موشک های ضد تانک هدایت شونده را داراست. این هلیکوپتر دارای مدل های بسیار متنوعی است که هر کدام ماموریت خاصی را انجام می دهند؛ از عملیات شناسایی و جنگ الکترونیک گرفته تا انتقال سوخت به میدان نبرد، عکسبرداری، تصحیح آتش توپخانه، مین گذاری و مین روبی.
10. هلیکوپتر NH90 (فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند)
در سال 1985، پنج کشور اروپایی قراردادی برای ساخت یک هلیکوپتر مشترک متعلق به سازمان ناتو برای دهه 1990 امضا کردند که محصول آن NH90 نام گرفت. بریتانیا در سال 1987 و برای ساخت نمونه مختص به خود با نام EH 101 از این پیمان کناره گیری کرد و بدین ترتیب فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند از طریق صنایع هوایی NH پروژه را ادامه دادند.
دو نمونه اول این هلیکوپتر، نمونه NH90 NFH برای نبرد های اتوماتیک ضد زیردریایی و ضدکشتی و نمونه NH90 TTH برای ماموریت های تهاجمی، نجات، جنگ الکترونیک و وظایف ترابری VIP بود. اکنون نمونه های از این هلیکوپتر ها در فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند مشغول خدمت بوده و به استرالیا، بلژیک، یونان، نیوزیلند، نروژ، عمان و سوئد نیز صادر شده است. هلیکوپتر ترابری NH90 TTH توان حمل 20 سرباز یا 2 تا 5 تن بار در فضای داخلی و 4.2 تن به صورت لیفتینگ را دارد.
منبع: military-today
منبع: برترین ها