6 نکته مهم برای خرید پودر قهوه باکیفیت و نحوه نگهداری از آن

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، اگرچه استفاده از دانه های تازه برای دم کردن و تهیه یک فنجان قهوه صبحگاهی می تواند بسیار دلچسب باشد، اما هیچ کس نمی تواند خرید پودر قهوه و استفاده سریع از آن برای برطرف احتیاج به کافئین را نادیده بگیرد. به همین دلیل قبلا در خصوص نحوه انتخاب دانه های قهوه تازه و باکیفیت صحبت نموده ایم اما این بار قصد داریم تا شما را با روند انتخاب و خرید برترین پودر قهوه آشنا کنیم و علاوه بر آشنایی شما با برترین برندهای بازار نکات ظریفی را به منظور انتخاب یک بسته قهوه باکیفیت بازگو کنیم.

6 نکته مهم برای خرید پودر قهوه باکیفیت و نحوه نگهداری از آن

قهوه فوری چگونه درست می گردد؟

پودر قهوه یا قهوه فوری از عصاره قهوه دهیدراته به دست می آید. این فرآیند شامل دم کردن قهوه معمولی و در پی آن چند مرحله اضافی برای تهیه آن است. در ابتدا دانه های قهوه بو داده، آسیاب و دم می شوند تا عصاره قهوه فراوری گردد. سپس، به منظور تهیه قهوه فوری، باید آب را از این عصاره خارج کرد.

همانطور که احتمالا تجربه دارید این قهوه دهیدراته محلول در آب است. دو روش برای خشک کردن این عصاره وجود دارد که شامل خشک کردن پاششی و خشک کردن انجمادی می گردد. فرآیند خشک کردن پاششی به این شکل است که طی آن، عصاره قهوه به یک جریان هوای گرم در بالای یک برج استوانه ای بلند اسپری می گردد. سپس قطرات قهوه در این برج، رطوبت خود را از دست می دهند و زمانی که به پایین استوانه می رسند تبدیل به جامدی حلال در آب می شوند. از طرف دیگر، خشک کردن انجمادی مستلزم انجماد عصاره قبل از برش و خشک کردن آن در خلاء است. در این روش عصاره قهوه در دمای منفی 40 درجه سانتی گراد منجمد و پس از برش تبدیل به تکه های جامد و حلال در آب می شوند. سپس این ماده غذایی را در دمای پایین و تحت خلاء خشک می نمایند که در نتیجه تبدیل به قهوه فوری آماده مصرف می گردد.

به طور کلی قهوه فوری محصولی است که به سرعت در آب حل می گردد، بنابراین انتخاب مناسبی برای صبح های شلوغ یا هنگام کمپینگ است. با خرید قهوه فوری احتیاجی به دستگاه قهوه ساز یا فرنچ پرس ندارید. چرا که تنها کافیست آن را به آب داغ اضافه کنید و همراه با افزودنی های دلخواه مانند شیر، شکر، عصاره وانیل و غیره میل کنید.

تفاوت قهوه فوری و پودر قهوه در چیست؟

در حالت کلی باید بدانید که پودر قهوه از آسیاب کردن دانه های رست شده تهیه می گردد و برای تهیه قهوه مدنظر یا عصاره قهوه دم شوند. این در حالی است که پودر قهوه فوری ماده ای محلول در آب است و می تواند برای شما یک فنجان قهوه سریع را فراهم آورد بدون اینکه احتیاج باشد زمانی را با دستگاه های لازم برای دم آوری آن به کار ببرید. البته بی پرده بگوییم قهوه فوری هیچ گاه نمی تواند طعم لطیفی را که عاشقان واقعی قهوه از آن لذت می برند، فراوری کند. درواقع فرآیند فراوری محصولات فوری می تواند طعم و سطح کافئین را حتی اگر از دانه های مرغوب استفاده شده باشد، کاهش دهد.

پودر اسپرسو چیست و چه مزیتی نسبت به خرید پودر قهوه دارد؟

پودر اسپرسو همان پودر قهوه ای است که از دانه های رست تیره و ریز برای ایجاد طعمی قوی تر و مناسب برای دستگاه اسپرسوساز استفاده نموده است. به طور کلی در زمان خرید قهوه اسپرسویی سطح بالا معمولا با دانه های عربیکا روبرو می شوید. بنابراین، این نوع محصول غلیظ تر از قهوه فوری یا پودرهای قهوه معمولی است. گفتنی است که سطح کافئین پودر اسپرسو هم از سایر رقبا بالاتر است. از طرفی اگر به سراغ خرید پودر قهوه در بازار بروید خواهید دید که این ماده غذایی معمولا از دانه های روبوستا یا ترکیبی از دانه های مختلف تهیه می گردد.

نکات مهمی که باید در هنگام خرید پودر قهوه در نظر گرفت

بسیاری از مردم شکایت دارند که پودر قهوه ای که تهیه نموده اند قهوه را با آن طعم و حسی که دوست دارند، به آن ها نمی دهد. به همین خاطر پاسخ این است که ممکن است این دسته از محصولات نتوانند غنای یک فنجان قهوه دم شده با دانه های تازه رست شده را به شما هدیه نمایند. اما اگر یکسری نکات خرید را را در نظر داشته باشید، می توانید از خرید پودر قهوه راضی باشید.

1. آنالیز نوع دانه های مورد استفاده در پودر قهوه

هنگام خرید پودر قهوه، بهتر است حتما پشت جلد کالا را مطالعه کنید تا بدانید که از چه دانه هایی در تهیه آن استفاده شده است. بیشتر برندها از دانه های روبوستا برای تهیه پودر قهوه استفاده می نمایند، هر چند که در محصولات باکیفیت تر استفاده از دانه های عربیکا به چشم می خورد. به طور کلی پودر قهوه روبستا طعم کمی تلخ به نوشیدنی می دهد. با این حال، مقرون به صرفه تر و پیدا کردن آن هم به مراتب آسان تر است. بعضی از مارک های پودر قهوه نیز روبوستا را با دانه های دیگر مانند عربیکا مخلوط می نمایند تا طعم تلخ آن را کاهش دهند. بعلاوه ممکن است در بازار انواع پودر قهوه با عیار بالا از دانه های عربیکا با طعم ملایم تری را هم پیدا کنید.

2. آنالیز رُست دانه ها پیش از آسیاب

دانه های قهوه خام ابتدا باید قبل از دم کردن آن ها رست شوند. به طور معمول، دانه ها در سه سطح روشن، میانه و تیره رست می شوند. طبیعتا هرچه سطح رست دانه های قهوه بالاتر باشد، طعم اسیدی آن کمتر خواهد بود. دانه های کمتر رست شده رنگ کم رنگی دارند، اسیدی تر هستند و می توان بدون افزودن شکر یا شیر از آن لذت برد. دانه هایی با رست میانه طعم متعادل تری را ارائه می دهد، در حالی که رست تیره رنگ، طعمی غنی و تا حدودی سوخته دارد.

3. اهمیت سطح آسیاب دانه ها در خرید پورد قهوه

سطح آسیاب دانه ها هم از جمله دیگر فاکتورهای مهم در خرید پودر قهوه باکیفیت به شمار می رود. سطح آسیاب دانه ها می تواند بسیار درشت، درشت، میانه، ریز، یا فوق ریز باشد. در حالت کلی نوع آسیاب قهوه وابستگی شدیدی به دستگاه دم آوری آن دارد. در انواع درشت، دانه ها به آرامی خرد می شوند و به علت تکه های بزرگ تر دانه های قهوه، پودر حالتی ناهموار و خشن دارد، در حالی که در انواع پودر ریز آسیاب شده، محصول نهایی صاف تر و پودری تر است. عصاره های تهیه شده از دانه های قهوه درشت تر، تلخی کمتری دارد و در نهایت طعم نرم تری را ارائه می نمایند. از طرف دیگر، اگر دوست دارید قهوه ای قوی ای را تهیه کنید، به سراغ گزینه هایی با سطح آسیاب ریز بروید.

4. به طعم دار بودن یا نبودن قهوه توجه کنید

بعضی از انواع پودرهای قهوه در بازار فقط و فقط از دانه های قهوه خالص و بدون افزودنی به دست می آیند. واضح است که چنین پودرهایی قهوه ای خالص با طعمی غنی هستند. با این حال، اگر از نوشیدنی های طعم دار یا شیرین لذت می برید، گزینه هایی حاوی شیر، خامه های غیر لبنی و غیره هم در بازار وجود دارند. بعضی از برندها پودر قهوه را با مواد طعم دهنده ای مانند شکلات، وانیل یا حتی ادویه ها فراوری می نمایند. بعضی دیگر ممکن است حاوی شکر یا سایر شیرین نماینده های بدون قند باشند.

5. محتوای کافئین محصول را در نظر داشته باشید

سطح کافئین در پودرهای قهوه بیشتر از قهوه فوری های معمولی است، اگرچه می توانید انواع پودر قهوه بدون کافئین را هم در بازار پیدا کنید. به منظور درک میزان کافئین موجود در انواع این محصولات، یک قاشق غذاخوری از هر یک از این محصولات را در نظر بگیرید. جالب است بدانید که محتوای کافئین در 1 قاشق چای خوری پودر قهوه، حدودا 30 تا 90 میلی گرم است، در حالی که این میزان در 1 قاشق غذاخوری قهوه فوری 70 تا 140 میلی گرم است. بنابراین برای تهیه یک فنجان قهوه قدرتمند گزینه ای آماده شدن از دانه های روبوستا و سطح آسیاب ریز را تهیه کنید. سطح رست به طور قابل توجهی بر سطح کافئین تأثیر نمی گذارد، هر چند که رست های تیره تر کافئین کم تری دارند.

6. اهمیت رنگ، عطر، وزن و بافت پودر در زمان خرید

مهم است که در زمان انتخاب پودر قهوه یک آنالیز کیفی انجام دهید و رنگ، عطر، وزن و بافت پودر را مطابق با استانداردهای جهانی برانداز کنید. در حالت کلی قهوه ای خالص و بدون افزودنی، باید عطری غنی و بدون بوی اسیدیته یا تند داشته باشد. بعلاوه باید سبک باشد و رنگ و بافتی تیره داشته باشد. به همین خاطر اگر متوجه شدید که رنگ پودر قهوه خیلی روشن یا ناسازگار است، احتمالاً گزینه انتخابی دارای ناخالصی هایی مانند آرد ذرت یا کنجاله سویا است. بعلاوه باید محصول انتخابی را از نقطه نظر وجود یا عدم وجود توده های پودری آنالیز کنید، چرا که چنین گلوله هایی می تواند نشان دهنده حفظ رطوبت، ذخیره سازی ضعیف یا کهنگی ماده غذایی باشد.

چه زمانی پودر قهوه بخرم؟

هر چقدر هم که زندگی شما با نوشیدن قهوه گره خورده باشد باید درنظر داشته باشید که برترین کار در خرید پودر قهوه این است که آن را به صورت یک جا خریداری نکنید. درواقع ایدئال ترین حالت این است که قهوه انتخابی خود را به صورت هفتگی سفارش دهید و به سرعت از آن بهره ببرید. چنین رویه ای یک دوره عالی برای نگهداری از پودر قهوه در خانه است. تنها چیزی که شما احتیاج دارید کمی برنامه ریزی برای اطمینان از برترین طعم و ذخیره سازی بدون دردسر پودر است. برای این کار ضروری است در ابتدا میزان قهوه ای که در هفته می نوشید را تعیین کنید. به عنوان نمونه اگر دو فنجان قهوه در روز را ترجیح می دهید، باید هر هفته حدودا 125 گرم پودر قهوه بخرید.

نحوه نگهداری صحیح از پودر قهوه

اگر بخواهیم روش نگهداری درست قهوه را آنالیز کنیم باید بگوییم که برترین نحوه نگهداری از این ماده غذایی انرژی بخش، قرار دادن آن در یک ظرف، در مکانی خشک و هوایی بدون رطوبت است. وقتی در منزل قهوه مورد علاقه خود را نگهداری می کنید سعی کنید که آن را از 4 عامل مهم هوا، رطوبت، گرما و نور دور نگه دارید.

  • با در نظر گرفتن موضوع بالا می توان گفت کابینت های آشپزخانه که خشک، خنک و تاریک هستند محل مناسبی برای ذخیره سازی پودر قهوه اند. یخچال و فریز اصلا مکان مناسبی برای نگه داری از قهوه به هر شکلی نیست. چرا که رطوبت موجود در آنجا ممکن است به بسته بندی قهوه نفوذ کند. بعلاوه از مکان های گرم هم برای این کار جدا خودداری کنید. گاهی بخاطر استفاده زیاد از پودر قهوه، بعضی از افراد از آن بر روی پیشخوان نگهداری می نمایند، این روش در صورتی صحیحی است که حتما از ظروفی که نفوذ هوا به آن ها وجود ندارد بهره ببرید.
  • بسته های قهوه که درون کارخانه تهیه می شوند هوایی در داخل خود ندارند چرا که کارخانه آن را تخلیه نموده است. با باز کردن بسته بندی پودر قهوه با هوای آزاد در ارتباط قرار می گیرد که این امر باعث از بین رفتن سریع طعم و عطر آن می گردد. به همین علت توصیه می کنیم

    بعد از باز شدن بسته کالا آن را سریعا در یک ظرف دیگر بریزید. توصیه می گردد که از ظروف شیشه ای مات، سرامیکی و فلزی برای این کار بهره ببرید.

  • خرید پودر قهوه یا همان قهوه آسیاب شده به خاطر سطح تماس بالایی که نسبت به دانه های قهوه با هوا دارد، چندان کار حرفه ای نیست زیرا با خرید قهوه به شکل پودری، پودر شما سریع تر طعم و عطر خود را از دست می دهد. بنابراین پیشنهاد می گردد اگر وقت و تجهیزات لازم برای آسیاب کردن دانه های قهوه را دارید، هر روز خودتان این کار را انجام دهید تا قهوه ای باکیفیت تر تحویل بگیرید.

معرفی پرفروش ترین نمونه های پودر قهوه در بازار ایران

در کنار جزئیات و نکات مطرح شده در این مقاله حال شما را با انواع پرفروش پودر قهوه در بازار ایران آشنا می کنیم. لازم به تاکید بیشتر است که با خرید پودر قهوه، پودر شما سریع تر طعم و عطر خود را از دست می دهد. بنابراین پیشنهاد می گردد اگر وقت و تجهیزات لازم برای آسیاب کردن دانه های قهوه را دارید، هر روز خودتان این کار را انجام دهید تا قهوه ای باکیفیت تر تحویل بگیرید.

قهوه ترک ترکیب ربوستا مونت - 250 گرم

اگر در پی خرید قهوه روبوستا برای تهیه یک فنجان قهوه ترک باکیفیت هستید خرید قهوه ترک ترکیب ربوستا مونت - 250 گرم را به شدت توصیه می کنیم. این نوع پودر قهوه ترکیب بی نظیری از دانه های روبوستا است و جزو گزینه های باکیفیت و خوش قیمت بازار به شمار می رود.

پودر قهوه ترک قهوه ست - 250 گرم

خرید پودر قهوه ترک احتیاج به دقت نظر خاصی دارد به همین علت هم پیشنهاد می کنیم که این بار نگاهی به پودر قهوه ترک قهوه ست بیاندازید. این نوع پودر قهوه دارای کیفیتی بی نظیر است و در بسته بندی 250 گرمی به بازار عرضه شده است. از طرفی قیمت آن چندان بالا نیست و با وجود عطری که دارد می تواند به یکی از گزینه های همیشگی شما برای خرید قهوه ترک تبدیل گردد.

قهوه هاوس بلند استارباکس-340 گرمی

اگر در پی خرید قهوه استارباکس هستید انتخاب قهوه هاوس بلند استارباکس-340 گرمی یکی از برترین نمونه های بازار است. این محصول گزینه ای مناسب برای آماده سازی قهوه سرد و گرم است و نوع رست آن میانه است. قهوه هاوس بلند استارباکس نمونه ای باکیفیت از دانه های صد درصد عربیکا است و رایحه قوی آن ترکیبی از آجیل و کاکائو است. در حالت کلی یکی از برترین انتخاب ها برای خرید پودر قهوه همین استارباکس 340 گرمی است.

پودر قهوه فرانسه هاوین اولنسیا کافی روستری - 250 گرم

پودر قهوه فرانسه هاوین اولنسیا کافی روستری محصولی 250 گرمی است که ویژگی های آن شامل ترکیبی با عطر و طعم غنی، یادآور طعم شکلات تلخ و عطر آجیلی و ترکیبی از 70% عربیکا و 30% روبوستا می گردد. گفتنی است که قیمت این نوع ماده غذایی بسیار پایین است و یکی از گزینه های خوش طعم و خوش قیمت بازار به شمار می رود.

قهوه فرانسه دون کافه - 250 گرم

قهوه فرانسه دون کافه گزینه ای 250 گرمی و مناسب برای اسپرسوساز است که به منظور نگهداری بهتر از آن از پاکت آلومنیومی خاصی با فن آوری بسته بندی MAP استفاده شده است. این نوع کالای غذایی در بسته بندی ای 250 گرمی به بازار عرضه شده است و میزان کافئین آن میانه با رستی میانه است.

قهوه اسپرسو آرتیمان بن مانو بسته 6 عددی

بن مانو یکی از برندهای باکیفیت و خوش قیمت ایرانی است که به عنوان یک علاقه مند به قهوه آن را جزو گزینه های خوش طعم معرفی می کنم. این نوع پودر قهوه به شکل بسته ای 6 عددی وارد بازار شده است و تعیینه اصلی آن استفاده از دانه هایی با 70 درصد عربیکا و 30 درصد روبوستا است. در حالت کلی اسیدیتیه این محصول 7 و رایحه آن در 7 عطر خلاصه می گردد. بعلاوه میزان رست آن میانه و سطح آسیاب آن ریز و ماسب برای اسپرسوساز است.

قهوه اسپرسو رابی بلند اسپشال عربیکا رویین - 1000 گرم

قهوه اسپرسو رابی بلند اسپشال عربیکا رویین نمونه ای از پرفروش ترین پودرهای قهوه در بسته بندی 1000 گرمی است که تعیینات آن شامل ترکیبی از قهوه اختصاصی از نوع صد درصد عربیکا، درجه برشته میانه، میزان کافیین میانه و در بسته بندی کاملا وکیوم است. به طور کلی اگر قصد خرید قهوه عربیکا از نوع بسیار خاص و گران قیمت را دارید مطمئنا رابی بلند اسپشال عربیکا رویین گزینه ای مجذوب کننده برای شماست.

قهوه فوری گلد آروما ویسنتِ - 400 گرم بسته 4 عددی

مسلما در دنیای خرید قهوه فوری، در کنار برند نستل، قهوه فوری گلد آروما ویسنتِ هم می تواند خودنمایی کند. این نوع کالای نوشیدنی در بسته ای 4 تایی به وزن 400 گرم تهیه شده است و قابلیت نگهداری تا 12 ماه را دارد.

قهوه فوری کلاسیک رویین - 500 گرم

قهوه فوری کلاسیک رویین گزینه ای به وزن 500 گرم است که ویژگی های آن شامل ماندگاری 24 ماهه، رست میانه، حلالیت بالا، ساخته شده طی فرآیند انجمادی و با طعمی متفاوت و عالی می گردد. قهوه فوری کلاسیک رویین جزو گزینه های میان رده بازار به شمار می رود و می تواند انتخابی مناسب برای سخت پسندان باشد.

سخن پایانی

هنگام انتخاب و خرید برترین قهوه، باید نمونه هایی از انواع برندهای مختلف را هدف بگیرید. به این ترتیب، می توانید طعم و حس واقعی و دلخواه خود را از نوشیدنی ای که پودر آن را خریداری می کنید، دریافت کنید. بعلاوه اگر عادت دارید که روز خود را با قهوه آغاز کنید ولی وقتی برای خوردن یک فنجان قهوه با آرامش خاطر ندارید توصیه می کنیم خرید پودر قهوه فوری باکیفیت را در فهرست خرید خود قرار دهید.

منبع: making good coffee

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نکته مهم برای خرید پودر قهوه باکیفیت و نحوه نگهداری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته مهم برای خرید پودر قهوه باکیفیت و نحوه نگهداری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید