دلایل تغییر تعطیلات دینی، شرعی، عرفی یا علمی است؟

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، فارس نوشت: بعد از مطرح شدن بحث آنالیز طرحی برای ساماندهی تعطیلات کشور در مجلس و موضوع تعطیلی پنجشنبه ها یا شنبه ها، چندین پویش در سامانه تعاملی فارس من ثبت شد که بعضی مخالف تعطیلی شنبه ها بودند و بعضی هم معتقد بودند باید برای رسیدن به رشد مالی مطلوب و تعامل مالی بیشتر با سایر کشور ها شنبه ها تعطیل گردد.

دلایل تغییر تعطیلات دینی، شرعی، عرفی یا علمی است؟

ولی اسماعیلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی 26 فروردین ماه از آنالیز لایحه ای در این کمیسیون برای ساماندهی تعطیلات کشور با حضور مسئولانی از سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه دیوان محاسبات و کارشناسانی از مرکز پژوهش های مجلس اطلاع داد.

لایحه ساماندهی تعطیلات کشور چه می گوید؟

لایحه ای که اسماعیلی به آن با عنوان لایحه ای برای ساماندهی تعطیلات کشور اشاره نموده بود، لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 86 بود.

در این لایحه آمده که ماده واحده- ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- به صورت زیر اصلاح می شود:

ماده 87- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران معین می شود. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می رسد، بر عهده دستگاه ذی ربط می باشد. اندازه ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط معین خواهد شد.

تبصره 1- کارمندان می توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حدبیشتر (10) ساعت) تقلیل دهند. اندازه حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان معین خواهد شد.

تبصره 2- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره 3- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده معین می شود.

تبصره 4- همه دستگاه های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحد های خدمت رسان نظیر واحد های ذی ربط بهزیستی، بانک ها، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحد های نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره 5- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می شود.

طرح نمایندگان برای تعطیلی شنبه ها

30 اردیبهشت و چند وقت بعد از اینکه بحث لایحه ساماندهی تعطیلات مطرح شد، ولی اسماعیلی هم در مصاحبه ای گفت که جمعی از نمایندگان هم طرحی را تدوین نموده اند که بر اساس آن شنبه ها به جای پنج شنبه ها تعطیل شود چرا که با توجه به اینکه بازار های جهانی در روز های شنبه و یکشنبه تعطیل است و، چون پنج شنبه ها و آدینه ها در کشور ما تعطیل است، لذا با این شرایط عملاً 4 روز ارتباطات مالی ما با جهان دچار مشکل می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان ادغام این طرح نمایندگان و لایحه ای که دولت داده با یکدیگر وجود دارد، گفت: ما طبق آیین نامه این اختیار را داریم که در لایحه دولت به جای تعطیل پنج شنبه تعطیلی شنبه را بیاوریم.

تصویب طرح افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز و تعطیلی شنبه ها

مدتی بعد عباس گودرزی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز و تعطیلی روز های شنبه علاوه بر آدینه ها اطلاع داد و قرار بر این شده که روز کاری هم از یکشنبه تا روز پنج شنبه باشد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد دیگر این لایحه کاهش ساعت کاری کارکنان دولت بود، گفت: در این جلسه اعضا مصوب کردند که ساعت کاری از 44 ساعت به 40 ساعت در هفته کاهش یابد.

سید کریم حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، هم با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مبنی بر تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه ها گفت: هنوز اینکه بین پنجشنبه و شنبه کدام روز باید تعطیل باشد جای بحث دارد. کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده، اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنجشنبه تغییر کند.

در پی طرح شائبه مغایرت تعطیلی شنبه ها با اصل 17 قانون اساسی محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این شائبه در یادداشتی نوشت:در مورد اصل 17 قانون اساسی که بیان می نماید تعطیل رسمی هفتگی روز آدینه است و توجه به این نکته لازم است که این اصل در مقام بیان تعطیلات رسمی کشور به نحو حصری نیست، بلکه صرفا برای روز آدینه معین تکلیف شده است. اینکه در جمهوری اسلامی ایران نمیتوان تعطیلی روز آدینه را تغییر داد و این روز کلا تعطیل رسمی است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز بر أساس مصوبات هیات وزیران روز های پنجشنبه در تهران تعطیل اعلام شده و این مصوبات هیات وزیران دایر بر اعلام بعضی روز ها به عنوان ایام تعطیل از جمله روز پنجشنبه نه از سوی دیوان عدالت اداری و نه از سوی رئیس مجلس مغایر قانون اعلام نشده و دارای اعتبار قانونی است، بر این أساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور بدون اشکال بنظر می رسد.

در نهایت، ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روز 29 خرداد ماه در این باره گفت: در روز های اخیر تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس پیشنهاد کردند تا به لایحه دولت برگردیم که در این صورت ما پیشنهاد کاهش ساعات اداری را به 40 ساعت ارائه خواهیم کرد تا دولت با اختیار خود از بین پنجشنبه و شنبه تعطیلی هفته را اعلام کند.

مخالفان تعطیلی شنبه ها چه می گویند؟

بعد از این اظهارات و اتفاقات چندین پویش برای موافقت و مخالفت تعطیلی شنبه ها در سامانه تعاملی فارس من ثبت شد.

در این پویش ها مخالفان معتقدند پنج شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی پنج شنبه به همین واسطه امکان پذیر نیست.

در متن پویش درخواست لغو تعطیلی شنبه ها که در مخالف با تعطیلی شنبه ثبت شده نوشته شده: مگر پیشنهاد دهندگان تعطیلی روز شنبه نمی دانند که تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی ها و تعطیلی آدینه برای مسلمانان است. پس چرا پیشنهاد می دهند که شنبه تعطیل شود.

دلایل تغییر تعطیلات دینی، شرعی، عرفی یا علمی است؟

پویش دیگری با عنوان با تعطیلی شنبه ها مخالفیم نیز در سامانه فارس من ایجاد شده که بیش از 1500 نفر از آن حمایت نموده اند. در متن این پویش آمده: از آنجا که شنبه برای یهودیان روز تعطیل است و تعطیلی شنبه ها در میهن اسلامی باعث ترویج فرهنگ باطل می شود از دولت و مجلس می خواهیم تا طرح تعطیلی شنبه ها را متوقف و از اجرای آن امتناع نمایند.

موافقان تعطیلی شنبه ها چه می گویند؟

موافقان هم با ثبت پویش هایی معتقدند به جهت مراودات بیشتر و استفاده حدبیشتری از روز های کاری و تعامل با جهان روز های تعطیلی آخر هفته روز های آدینه و شنبه باشند چرا که روز های پنج شنبه در کشور های اسلامی همسایه نیز تعطیل نمی باشد. چندین پویش با عناوین تسریع در تصویب تعطیلی شنبه ها در صحن علنی، درخواست تعطیلی سراسری شنبه ها در سامانه فارس من ثبت نموده اند.

در متن پویش موافقت با تعطیلی شنبه ها آمده: کشور احتیاج به کار و تلاش مضاعف دارد تا به رشد مالی مطلوب برسد. بخش خصوصی هم باید از طرف دولت حمایت شود تا چرخ های مالی کشور بخوبی بچرخد. در حالی که در بیشتر کشور ها شنبه ها و یکشنبه ها تعطیل است اگر پنج شنبه ها هم در ایران تعطیل شود عملا به بخش خصوصی و ارتباطات بین الملل این سازمان ها ضربه خواهد خورد و تنها می توانند در 3 روز کاری با جهان تعامل داشته باشند. اسلام دین تلاش و تلاش است. خواهشمندیم با منطق و عقل تصمیماتی به نفع کشور گرفته شود.

منبع: فرارو

به "دلایل تغییر تعطیلات دینی، شرعی، عرفی یا علمی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل تغییر تعطیلات دینی، شرعی، عرفی یا علمی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید