راهنمای تمیز کردن و رسوب زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، برای دوستداران قهوه، دستگاه اسپرسوساز یک وسیله کاملاً حیاتی است. بنابراین بهتر است از آن به دقت مراقبت نمایند تا دستگاه دچار رسوب و گرفتگی نگردد. اما رسوب زدایی دستگاه اسپرسو هر چند وقت یک بار باید انجام گردد؟ چطور می توان دستگاه اسپرسوساز خانگی را در خانه تمیز کرد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران راهنمای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی با مواد مختلفی مثل پودر شستشوی دستگاه اسپرسو، سرکه و جوش شیرین و آبلیمو و … را آموزش می دهیم.

راهنمای تمیز کردن و رسوب زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی

رسوب زدایی مهم ترین بخش تمیز کردن دستگاه اسپرسو

قهوه و به خصوص قهوه اسپرسو، یک نوشیدنی بسیار محبوب در دنیای امروز است. اولین کاری که برای تهیه یک اسپرسو با طعم خوب و بدون تلخی انجام می گردد، تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسو است. کمتر کسی است که در خانه خود دستگاه قهوه ساز یا اسپرسوساز نداشته باشد.

دستگاه های اسپرسوساز نیز مانند هر لوازم برقی داخل آشپزخانه احتیاج به نگه داری و تمیز کردن دارند. تمیز کردن دستگاه در طولانی مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می گردد. تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی معمولاً هر یک ماه یک بار توصیه می گردد.

شاید بتوان گفت که یکی از اصلی ترین بخش های تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز خانگی، همان بخش رسوب زدایی باشد. شما برای رسوب زدایی می توانید از اسید سیتریک، سرکه سفید و یا محصولات شیمیایی تجاری مخصوص رسوب زدایی در بازار بهره ببرید. معمولاً در دفترچه توصیه نامه راهنمای دستگاه های اسپرسو در بخش تمیز کردن آن ها ممنوعیتی برای استفاده از اسید سیتریک و سرکه در رسوب زدایی وجود ندارد.

اسید سیتریک یا پودر شستشو در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

اطلاع از آخرین مطالب مجذوب کننده و پرطرفدار

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکباتی مانند لیمو و لیموترش یافت می گردد. این ماده در بازار به صورت پودر خشک فروخته می گردد و به علت شباهت زیاد ظاهری آن با نمک، اغلب نمک ترش نامیده می گردد.

اسید سیتریک در موارد مصارف آشپزی به عنوان جایگزین سرکه یا آبلیمو هم استفاده می گردد. این ماده اثر بسیار شگفت انگیزی در تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسو دارد. نگران نحوه تمیز کردن دستگاه اسپرسو با اسید سیتریک نباشید. یک دستورالعمل بسیار ساده وجود دارد. برای رسوب زدایی اسپرسوساز با اسید سیتریک به روش زیر عمل کنید:

کافی است تا یک چهارم آب در یک لیوان را با 2 قاشق غذاخوری اسید سیتریک مخلوط کنید. با استفاده از این محلول می توانید رسوب دستگاه اسپرسو خود را به راحتی از بین ببرید. استفاده از اسید سیتریک در تمیز کردن دستگاه اسپرسو مزایا و معایبی دارد. این ماده مقرون به صرفه است. استفاده از آن خطرناک نیست و روش مصرف آن بسیار ساده است.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید و طبع قهوه اسپرسو

معایب استفاده از اسید سیتریک در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو

از معایب اسید سیتریک یا پودر رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز خانگی می توان به این اشاره نمود که اگر مدام و به صورت هر ماه برای رسوب زدایی و تمیز کردن دستگاه اسپرسو خانگی خود از آن بهره ببرید، می تواند باعث نوع دیگری از تجمع مواد در دستگاه شما گردد. معمولاً توصیه می گردد هر سال سه تا چهار بار از اسید سیتریک استفاده گردد.

بیشتر بخوانید: خواص و فواید قهوه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

استفاده از سرکه برای تمیز کردن دستگاه اسپرسو

سرکه سفید ساده از جمله موادی است که معمولاً در رسوب زدایی دستگاه اسپرسو خانگی استفاده می گردد. گرچه بعضی بر این باورند که سرکه سفید آنقدرها هم در رسوب زدایی تأثیر ندارد، اما باید گفت که سرکه جزو برترین مواد در تمیز کردن دستگاه اسپرسو است.

برای رسوب زدایی اسپرسو ساز با سرکه کافی است یک محلول درست کنید که یک چهارم آن سرکه سفید و سه چهارم آن آب باشد. شما می توانید حتی مقدار سرکه و آب را تقریباً به مقدار برابر انتخاب کنید. سرکه از دیگر مواد تمیز کننده و از بین برنده رسوب دستگاه اسپرسو ساز است که باعث از بین رفتن بوی بد دستگاه اسپرسوی خانگی هم می گردد

استفاده از آبلیمو در تمیز کردن رسوب ها

آبلیمو یک تمیز کننده دستگاه اسپرسو است که استفاده از آن معمولاً پیشنهاد می گردد. اما این راهکار 100% پاسخگو نیست. اگر مقدار رسوبات دستگاه شما بسیار بالا باشد، پیشنهاد می گردد که از سرکه و اسید سیتریک استفاده گردد.

اما اگر رسوب ها در دستگاه اسپرسو شما آنقدر زیاد است که با یک محلول طبیعی آبلیمو و حتی سرکه سفید و اسید سیتریک از بین نمی رود، حتماً از مواد رسوب زدای تجاری بهره ببرید. پس از آن در مراحل بعدی از محلول های سرکه و آب و یا اسید سیتریک برای بار دوم شستشو استفاده گردد.

رسوب زدایی اسپرسو ساز با جوش شیرین

رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ساز با جوش شیرین یکی از برترین روش های جرم گیری اسپرسو ساز در خانه محسوب می گردد. جوش شیرین به راحتی چربی و رسوبات داخلی اسپرسوساز را تمیز می نماید و یک تمیز کننده عالی برای این کار است. برای آماده کردن این محلول رسوب زدایی اسپرسوساز خانگی باید داخل مخزن دستگاه یک قاشق چای خوری جوش شیرین به همراه آب تصفیه شده بریزید.

سپس پرتافیلتر را در جای خود محکم کنید و دستگاه را روشن کنید. 20 ثانیه صبر کنید و بعد محلول را از داخل دستگاه خارج کنید. سپس دستگاه را یک بار دیگر تنها با آب تصفیه شده روشن کنید تا جوش شیرین به طور کامل از دستگاه خارج گردد.

مراحل تمیز کردن مرحله به مرحله دستگاه اسپرسوساز

برای تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه اسپرسو ابتدا تعیین کنید که از چه ماده ای می خواهید بهره ببرید. سرکه، اسید سیتریک و یا محصولات تجاری. ماده مورد نظر خود را با آب مخلوط کنید و طبق دستورالعمل رقیق بودن آن را تعیین کنید. دستگاه های اسپرسوساز خانگی معمولاً تنوع زیادی دارند.

اما همه آن ها مراحل رسوب زدایی تقریباً یکسانی دارند. در این مرحله مخزن خود را با محلول تمیز کننده که با آب مخلوط شده پر کنید. درست مثل زمانی که قهوه اسپرسو درست می کنید. مواد به وسیله دیگ بخار عبور می نماید و از دستگاه خارج می گردد. محلول تمیز کننده از اسپرسو شما عبور می نماید و مواد معدنی و رسوبات را تمیز نموده و شستشو می دهد.

استفاده از آب سخت باعث تجمع مواد معدنی در داخل دستگاه می گردد و این موضوع باعث می گردد تا درجه حرارت آب در فرایند عصاره گیری اسپرسو کم شده و قدرت دستگاه پایین بیاید. بعلاوه طعم اسپرسو نیز تغییر می نماید. بنابراین سعی کنید این فرآیند را به دقت انجام بدهید تا تمام رسوبات موجود در دستگاه خارج شوند.

بیشتر بخوانید: 2 طرز تهیه کاپوچینو خانگی حرفه ای با دستگاه و بدون دستگاه

مرحله نهایی شستشوی دستگاه اسپرسوساز

مرحله بعد شست و شو است. بعد از این مرحله مخزن خود را بار دیگر با آب پر کنید. اما این بار فقط از آب خالص بهره ببرید. دستگاه اسپرسو شما برای تمیز شدن احتیاج به آبکشی دارد. همان فرایند درست کردن اسپرسو را تکرار کنید. بعد از اینکه این مرحله را انجام دادید و مطمئن شدید که با آب کاملاً تمیز شده است، کار تقریباً تمام است. در این مرحله ضروری است تا باید از حس بویایی خود یاری بگیرید. مطمئن شوید که بوی سرکه، اسید سیتریک و یا هر چیز دیگری که از آن استفاده نموده اید از بین رفته است.

سخن پایانی

اولین کاری که برای تهیه یک اسپرسو با طعم خوب و بدون تلخی انجام می گردد، تمیز کردن و رسوب زدایی منظم دستگاه اسپرسو است. با توجه به ماده ای که برای رسوب زدایی اسپرسوساز خانگی استفاده می کنید فواصل زمانی تمیز کردن آن فرق دارد. با عمل کردن به دستورالعمل های این مقاله برای رسوب زدایی اسپرسوساز طعم یک اسپرسو واقعی را در منزل بچشید.

منبع: homegrounds

نوشته های مرتبط

راهنمای خرید برترین دستگاه نسپرسو و اسپرسوساز خانگی

برترین روش های جرم گیری و از بین بردن رسوب کتری و سماور

برترین روش های تمیز کردن ظروف مسی

برترین روش های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدن

منبع: افق کوروش

به "راهنمای تمیز کردن و رسوب زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تمیز کردن و رسوب زدایی ماهانه دستگاه اسپرسوساز خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید