سیستم اگزوز خودرو را بیشتر بشناسید

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، یک اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل می گردد که وظایف مختلفی دارند. یکی از این قطعات، اگزوز است.

سیستم اگزوز خودرو را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی وبلاگ ساعت گلورایا، سیستم اگزوز یک جزء پیچیده از خودرو است که از محفظه های احتراق موتور آغاز می گردد و در امتداد سینی قرار گرفته است. تنها قسمت قابل مشاهده سیستم لوله انتهایی در عقب خودرو است.

هدف از طراحی سیستم اگزوز چیست؟: احتراق، در موتور خودرو انواع گاز ها را فراوری می نماید که بعضی از آن ها سمی هستند. سیستم اگزوز به گونه ای طراحی شده است که بخارهایی که در موتور ایجاد می گردد را دور نموده، صدای موتور را کاهش داده و در عین حال بازده سوخت را حفظ می نماید. نشتی در اگزوز باعث می گردد که ماشین دود بیشتری فراوری نموده و از سوخت بیشتری استفاده کند.

اگزوز از چه ماده ای تشکیل شده است؟: اگزوز های امروزی از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده و برای ماندگاری طولانی طراحی شده اند. در گذشته، بعضی از اجزای داخلی به طور کلی از سرب ساخته می شد که به راحتی در اثر گرمایش و سرمایش مداوم و به ویژه در معرض رطوبت و نمک دچار خوردگی می شد.

چگونه فهمیم که اگزوزی فرسوده شده است؟: در حالی که لوله های خروجی ممکن است بیشتر عمر نمایند، منیفولد ها در معرض حرارت شدید قرار می گیرند که باعث ترک خوردگی یا نشت آن ها می گردد. به همین خاطر واشر ها منبسط و منقبض می شوند و به دلیل سایش و پارگی معمولی ممکن است دچار نشت شوند.

بعضی موارد وجود دارد که از آنها می توان فهمید اگزوزی فرسوده شده است که این موارد شامل کاهش قدرت، شتاب و بهره وری سوخت،صدای بلند یا صدای خش خش از اگزوز، بوی بنزین خام (توجه: گاز مونوکسید کربن بویی ندارد و کشنده است.)، هنگام رانندگی صدا هایی عجیب از خودرو بلند می گردد، لوله اگزوز آویزان است.

در خصوص اگزوز آسیب دیده چه باید کرد؟: نشتی بر سیستم اگزوز خودرو تأثیر می گذارد و می تواند آسیب و هزینه زیادی را نیز به همراه داشته باشد. بعلاوه می تواند خطرات ایمنی بالایی داشته باشد، زیرا گاز های مونوکسید کربن ممکن است بدون این که متوجه شوید به داخل کابین خودرو نشت کند.

با تماشا علائمی که گفته شد در اولین فرصت به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید. مکانیک های حرفه ای از تجهیزات مناسب برای مشخص دلیل علائم استفاده خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سیستم اگزوز خودرو را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم اگزوز خودرو را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید