هر بیماری با آب، درمان نمی گردد

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، خوب است بدانید که همه دردهای مفصلی با ورزش در آب درمان نمی گردد زیرا تجویز آب درمانی دارای شرایطی است که پزشک با توجه به آن درمان را برای بیمار تجویز می نماید. به طور مثال در بیماری روماتوئید

هر بیماری با آب، درمان نمی گردد

نویسنده: سلمان خدادادی

خوب است بدانید که همه دردهای مفصلی با ورزش در آب درمان نمی شود زیرا تجویز آب درمانی دارای شرایطی است که پزشک با توجه به آن درمان را برای بیمار تجویز می نماید. به طور مثال در بیماری روماتوئید آرتریت رطوبت آب موجب فعال شدن روماتیسم می شود و این زمانی است که درد با فعالیت در آب افزایش می یابد. بنابراین بدون تجویز پزشک نباید به آب درمانی روی بیاوریم.

مسمویت بر اثر نوشیدن زیاد آب

خیلی از افراد گمان می نمایند چون ظرفیّت کلیه ها برای پذیریش آب بالاست، می توان به هر میزانی، آب نوشید. البتّه درست است که ظرفیّت بالای کلیه ها گاهی اجازه نوشیدن 10 تا 20 لیوان آب را هم در طول روز به ما می دهد امّا اگر بدن واقعاً به آب زیادی احتیاج نداشته باشد و نتواند با دفع به وسیله تعریق یا ادرار میزان آب را در خود به وجود آورد، حجم کلیه ها هم اشباع می شود و به طور حتم، ما هم به دردسر می افتیم. می پرسید چه دردسری؟ اینکه با بالا رفتن حجم آب بدن، دچار کاهش سطح سدیم و در نتیجه مسمومیّت با آب خواهیم شد.

حدّاکثر میزان مجاز نوشیدن آب برای انسان ها حدود 2 لیتر است. البتّه در ورزشکاران و در هوای خیلی گرم فرق دارد. در صورتی که در مدّت زمانی کوتاه، میزان بسیار زیادی آب نوشیده شود، فرد به اختلال پر آبی بدن دچار شده و در این مورد احتمال گیجی، کما و حتی مرگ وجود دارد.

به عقیده پزشکان در صورتی که فرد در هر 2 ساعت بیش از یک بار به دستشویی برود و سابقه بیماری خاصی نداشته باشد، به این معناست که بیش از حد آب نوشیده است. اگر بدن واقعاً به آب زیادی احتیاج نداشته باشد و نتواند با دفع به وسیله تعریق یا ادرار میزان آب را در خود به وجود آورد، حجم کلیه ها هم اشباع می شود و به طور حتم، ما هم به دردسر می افتیم. می پرسید چه دردسری؟ اینکه با بالا رفتن حجم آب بدن، دچار کاهش سطح سدیم و در نتیجه مسمومیّت با آب خواهیم شد. البته نمی توان میزان مشخصی آب برای نوشیدن روزانه تجویز کرد و این مسئله به فیزیک بدنی و میل افراد بستگی دارد. در صورت مصرف خیلی زیاد آب، ممکن است بدن دچار هیپوناتریومی شود. هیپوناتریومی نشانگر رقیق شدن مایعات بدن بر اثر افزایش آب نسبت به سدیم کل بدن است. علائم ویژه هیپوناتریومی (کمبود سدیم در خون) عبارتند از تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، کاهش رفلکس ها و در نهایت تشنّج و کما.

در صورتی که هیپوناتریومی بدتر شود، تهوع باعث تحریک ترشح هورمونی می شود که این هورمون مسوول نگهداری آب در بدن است، در نتیجه آب کمتری دفع می شود و بیمار وارد یک چرخه معیوب می شود. البته تمایز علائم هشدار دهنده کاری مشکل است.

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن بیش از حد آب ضرر دارد؟

اگرچه نوشیدن میزان زیاد آب برای بدن ما خوب نیست، امّا نباید از نوشیدن 8 لیوان آب در روز مضایقه کنید. آب بخش لازم و ضروری رژیم غذایی ماست. با کاهش 2 درصد از منابع آب بدن، علائم دهیدراتاسیون (کم آبی) ظاهر می شوند. یک علامت شایع دهیدراتاسیون خفیف، احساس خستگی در طول روز است. بنابراین قدیمی ها حق داشته اند که بگویند: میزان نگه دار که میزان نکوست...

منبع مقاله :

خدادادی، سلمان؛ (1395)، آب درمانی، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول

منبع: راسخون

به "هر بیماری با آب، درمان نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر بیماری با آب، درمان نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید