دستور تهیه آش ریواس؛ سنتی و مقوی

به گزارش وبلاگ ساعت گلورایا، آش ریواس یک غذای سنتی و محلی است که با استفاده از نخود، سبزیجات مختلف، گوشت گوسفند و ادویه های معطر تهیه می گردد. این غذا در دسته غذا های سنتی و سالم قرار گرفته است و باعث افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. در این مطلب شما را دستور تهیه این آش خوشمزه آشنا می کنیم.

دستور تهیه آش ریواس؛ سنتی و مقوی

آش ریواس از آش های سنتی ایرانی است که در بعضی منطقه ها ایران پخته می گردد. آش ریواس از غذا های پرطرفدار در فصل بهار است و در بعضی منطقه ها ایران به صورت پایه ای برای ناهار و شام سرو می گردد.

آش ریواس یکی از خوشمزه ترین آش ها است که پخت آن هم چندان سخت نیست. ضمن این که این آش بسیار پرخاصیت و مفید است. طبق رسم معمول، دستور تهیه آش ریواس در هر منطقه ممکن است کمی متفاوت باشد، اما در کل این غذا با استفاده از نخود، سبزیجات و گوشت گوسفند تهیه می گردد. در زیر دستور تهیه آش ریواس را برای شما توضیح می دهم:

آش ریواس

مواد لازم

طرز تهیه

1. ابتدا مواد اولیه آش ریواس را شسته و آماده کنید. برای این کار، پیازچه را خرد کنید و سبزی ها را میانه خرد کنید. بعلاوه تخم گشنیز را بکوبید و ریواس را به صورت حلقه هایی با قطر نیم تا یک سانتی متر برش دهید و سیر را له نموده و ریز خرد کنید و گوشت را به قطعات مکعبی خرد کنید.

2. سپس یک قابلمه را روی حرارت میانه گرم کنید و مقداری روغن به آن اضافه کنید.

3. پیازچه، زردچوبه و تخم گشنیز را به قابلمه اضافه نموده و به مدت یک دقیقه تفت دهید تا بوی خوبه مواد اولیه آش ریواس را حس کنید.

4. سپس گوشت خرد شده را به آن اضافه نموده و به مدت 10 تا 15 دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

5. سیر خرد شده را به قابلمه اضافه نموده و به مدت یک دقیقه تفت دهید تا بوی آن به مشام برسد.

6. حبوبات و سبزیجات را به قابلمه اضافه نموده و همه را با هم مخلوط کنید.

7. در مرحله بعدی، عصاره گوشت را به همراه یک پارچ آب به قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا آش جا بیفتد.

در نهایت، بعد از اینکه آش ریواس برای حدود یک ساعت بر روی حرارت میانه تا پایین پخته شده و گوشت و حبوبات کاملاً پخته شده اند، آن را با نعناع، سیر و پیاز داغ تزیین نموده و سرو کنید. می توانید آش ریواس را با نان تازه و کمی لیمو ترش سرو کنید و از طعم خوشایند آن لذت ببرید.

آش ریواس بدون گوشت

مواد لازم

طرز تهیه

1. برای آغاز کار ریواس ها را خوب تمیز نموده و خرد کنید. سپس آن ها را در آبکش قرار داده و خشک کنید.

2. نخود و لوبیا را از شب قبل خیس نموده و برای 12 ساعت بگذارید تا نفخ آن ها گرفته گردد. در این مدت آب نخود و لوبیا را چندین بار تعویض کنید تا راحت تر پخته شوند. سپس نخود و لوبیا را به صورت جداگانه بپزید یا در زودپز بریزید تا پخته گردد.

3. پیازچه و جعفری را خوب تمیز نموده و سپس خرد کنید.

4. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه با کمی روغن و مقداری زردچوبه، پیاز را تفت دهید تا شفاف گردد.

5. تخم گشنیز و پیازچه را به مواد اضافه نموده و کمی تفت دهید تا عطر ادویه ها به مشامتان برسد.

6. سیر را پوست بگیرید و نگینی ریز یا پوره شده به مواد اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا عطر سیر بلند گردد.

7. نعناع و جعفری را به مواد اضافه نموده و 1 لیتر آب را روی مواد بریزید و بگذارید تا به جوش آید.

8. در ادامه کار نخود و لوبیا و ریواس را به مواد اضافه نموده و حرارت را کم نموده و مدتی اجازه دهید تا آش پخته و جا افتاده گردد.

در یک تابه کوچک روغن ریخته و پس از داغ شدن، نعنا خشک را اضافه نموده و کمی تفت دهید. سپس روغن را بر روی آش بریزید و در صورت تمایل، با پیاز داغ، زعفران و ماست آن را تزیین کنید. آش ریواس بدون گوشت آماده است. با اضافه کردن نمک و فلفل به طعم دلخواه خودتان برسید، آن را سرو کنید و از آش لذیذتان لذت ببرید.

نکاتی برای خوش طعم شدن آش ریواس

برای خوش طعم تر شدن آش ریواس می توانید به موارد زیر توجه کنید:

استفاده از ادویه ها: برای افزایش طعم و عطر آش ریواس، می توانید از ادویه هایی مانند زردچوبه، فلفل، دارچین و روغن های محلی بهره ببرید.

استفاده از سبزیجات تازه: سبزیجات تازه مانند جعفری و نعناع، طعم و عطر خوبی به آش ریواس می دهند.

زمان پخت مناسب: برای داشتن طعم لذیذ، آش ریواس را به مدت کافی بپزید تا مواد به خوبی پخته شوند و طعم و عطر خوبی به آش ببخشند.

استفاده از ماست: برای تزیین آش ریواس، می توانید از ماست بهره ببرید که به آش طعم ملایم و خوبی می بخشد. می توانید ماست را به صورت جداگانه در کنار آش سرو کنید یا به آش اضافه کنید.

استفاده از نمک به مقدار مناسب: برای داشتن طعم مناسب، نمک را به مقدار مناسب به آش اضافه کنید. اضافه کردن نمک زیاد می تواند طعم آش را تلخ کند.

منبع: وب گاه بیتوته

منبع: فرارو

به "دستور تهیه آش ریواس؛ سنتی و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تهیه آش ریواس؛ سنتی و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید